2022-08-16, 13:24
  #200857
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Kan Ukraina trots vad som sagts ha tillgång till långtskjutande himlars? O var i helvete är kaxiga Putin o hans storljugandes kompis lavrov?

De är väl och luffar runt på någon vapenmässa som jag förstår det, där de bl.a. tvingat Shoigu att yra om att effektiviteten i västerländska vapensystem är en bluff och att t.ex. HIMARS inte gjort någon skillnad på slagfältet.

Undrar hur mycket skam man tål innan man dör?
Citera
2022-08-16, 13:26
  #200858
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Denna här attacken mot Röda Arméns bas i Dzhankoy på Krim ser fan ut att vara den största smällen i hela kriget hittills.
https://twitter.com/PaulJawin/status/1559420898041544705

Den speciella operationen gör besök på Krim. Hoppas den snart kommer till Ryssland också.

Jag vet inte om denna video är från samma attack? jag läser lite olika namn nu på Twitter. Här uppskattar de avståndet till en kilometer, hon som filmar blir rädd i alla fall, rejäla smällar. De skriver att det är Hvardiis'ke.
https://twitter.com/tomaburque/status/1559497752194605056

Här visar de hur ryssarna har sin ammunition bara stående vid järnvägen. De dräller med sin skit överallt. Gjorde Sovjet inget annat än att producera ammunition? Inte konstigt att nylonstrumpor var hårdvaluta. https://twitter.com/ItsArtoir/status/1559465873429200903
Citera
2022-08-16, 13:28
  #200859
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu har jag läst artikeln av Marinus i amerikanska Marine Corps Gazette.

Take-aways:
“Marinus” definierar inte Kiev-operationen som fint, men som raid.
Iwo Jima tog 5 veckor av attrition (Popasna tog 8 veckor).

Och staden Kherson, som är mycket större än Popasna, togs på några dagar:

Citat:
Battle of Kherson
24 February – 2 March 2022

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Kherson

Jag gissar att ryssarna räknade med att de skulle ha tagit flera städer ungefär lika enkelt - vid krigets inledning. Det skulle förklara den taktik som de valde från start. Det var ungefär så de såg kriget framför sig. Det skulle vara snabba erövringar av städer, innan ukrainarna hunnit hämta sig.

Att jämföra Kiev med Popasna kan man inte göra. Vi pratar om helt olika tidpunkter i kriget. Med helt olika taktiker. Med helt olika befälhavare. Den här taktiken att övergå till ett artilleribaserat utnötningskrig var ju ett beslut som fattades efteråt. Vid krigets början såg vi inget sånt utan då försökte de inta städer fort genom blixtaktioner.
Citera
2022-08-16, 13:30
  #200860
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Jag är svensk amerikan. Så jag skiter i vem som invaderade vem.

Det finns inte samma mentalapsykos runt kriget eller Ryssland. Man är trött på eviga “russia, russia, russia” tjatet.

USA drar sig ur i november, sen kan
UK fortsätta driva meningslösa kriget vidare åt EU.

Och Sverige kan fortsätta glädjas åt dödandet.


Då kan väl du känna dig hyfsat säker om du inte bor i Alaska, typ vilken Kines eller Nord korean som helst.
Att du inte inser hotet av att tillåta Ryssland invadera och slå sönder sina grannstater kanske är ett icke problem i din värld.
Vi andra som bor i Europa inser dessa risker och kan relatera till det som hände under WW2.
Att USA skulle upphöra med sitt stöd i november ser jag dock inte som troligt.
Citera
2022-08-16, 13:31
  #200861
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Den speciella operationen gör besök på Krim. Hoppas den snart kommer till Ryssland också.

Jag vet inte om denna video är från samma attack? jag läser lite olika namn nu på Twitter. Här uppskattar de avståndet till en kilometer, hon som filmar blir rädd i alla fall, rejäla smällar. De skriver att det är Hvardiis'ke.
https://twitter.com/tomaburque/status/1559497752194605056

Här visar de hur ryssarna har sin ammunition bara stående vid järnvägen. De dräller med sin skit överallt. Gjorde Sovjet inget annat än att producera ammunition? Inte konstigt att nylonstrumpor var hårdvaluta. https://twitter.com/ItsArtoir/status/1559465873429200903
Om det stämmer att den filmen du länkar är Hvardiske så blir jag glad för det är där som flygbasen är. Inget lär vara helt där efter de smällarna ju!!

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1559495827944574978
Citera
2022-08-16, 13:32
  #200862
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Kan Ukraina trots vad som sagts ha tillgång till långtskjutande himlars? O var i helvete är kaxiga Putin o hans storljugandes kompis lavrov?

Det kanske känner sig hotade, många i Ryssland som vill döda dem nu. Släktingarna till tiotusentals dödade och skadade ryssar, alla som har släkt och vänner i Ukraina. Det är nog hundratusentals ryssar som skulle döda Putin om de fick en chans.
Citera
2022-08-16, 13:32
  #200863
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Den speciella operationen gör besök på Krim. Hoppas den snart kommer till Ryssland också.

Jag vet inte om denna video är från samma attack? jag läser lite olika namn nu på Twitter. Här uppskattar de avståndet till en kilometer, hon som filmar blir rädd i alla fall, rejäla smällar. De skriver att det är Hvardiis'ke.
https://twitter.com/tomaburque/status/1559497752194605056

Här visar de hur ryssarna har sin ammunition bara stående vid järnvägen. De dräller med sin skit överallt. Gjorde Sovjet inget annat än att producera ammunition? Inte konstigt att nylonstrumpor var hårdvaluta. https://twitter.com/ItsArtoir/status/1559465873429200903

En stor del av Rysslands BNP går ju till upprustning. Har för mig jag sett siffror på att 6-7% av BNP går till militären. Lägg till korruption och att BNP fallit 40% så inser man vilka problem ryssarna har nu.
Citera
2022-08-16, 13:33
  #200864
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Så kan de vara, men vi vet faktiskt hur mycket de har kvar.

Nä, vi vet såklart inte hur många de har men då de används mer sällan samt att många äldre Soviet missiler med lägre precision används så kan man anta att de har brist. Om ryzzarna haft god tillgång så kan man anta att de hade skjutit betydligt fler moderna missiler nu när de försöker avancera.



https://nationalinterest.org/blog/buzz/will-russia-run-out-precision-guided-munitions-204148
Citera
2022-08-16, 13:34
  #200865
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
En flygbas på Krim ryktas vara attackerad nyss av UAF. Inget bekräftat än men ser lovande ut.

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1559493426198061056

Så vi har tre olika olyckor på ca 12h nu på Krim. En viktig transformator för tåg, ett stort ammunitionslager och en flygbas. Ryssarna har verkligen otur nu 😅
Citera
2022-08-16, 13:38
  #200866
Medlem
raskenss avatar
Ryktas om ännu en flygbas på Krym som blivit bombad:

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1559493426198061056?s=20&t=yCdnt8bk7L2QUqRkb4z8HA
Citera
2022-08-16, 13:38
  #200867
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Denna här attacken mot Röda Arméns bas i Dzhankoy på Krim ser fan ut att vara den största smällen i hela kriget hittills.

https://twitter.com/PaulJawin/status/1559420898041544705
Har det kommit några kommentarer eller bortförklaringar från rysk sida ännu?
Citera
2022-08-16, 13:40
  #200868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Nä, vi vet såklart inte hur många de har men då de används mer sällan samt att många äldre Soviet missiler med lägre precision används så kan man anta att de har brist. Om ryzzarna haft god tillgång så kan man anta att de hade skjutit betydligt fler moderna missiler nu när de försöker avancera.



https://nationalinterest.org/blog/buzz/will-russia-run-out-precision-guided-munitions-204148

Så kan det vara MEN

Två andra alternativ

1 Man vill inte slänga pärlor på svinen, så man spar pärlorna för att använda emot NATO, där de behövs

2 Man vill göra slut på sådant som snart blir värdelöst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in