Citat:
Ursprungligen postat av
vadsadusadu
Har googlat och läst på diverse sidor, men inte fått tillräckligt utförligt svar. Jag undrar vad som händer om man får en betalningsanmärkning. Betalningsanmärkning innebär ju att manfår svårare att ta lån, köpa på avbetalning, stå på mobilabonnemang och skriva hyreskontrakt. Så långt är jag med.
Men vad mer praktiskt kan det ställa till med? Är det bara det jag tidigare rabblade upp som blir drabbat, eller tillkommer fler konsekvenser? Vilka abonnemang blir drabbade? Och om man redan står på ett mobilabonnemang och ett hyreskontrakt som man skött och fortsätter sköta fläckfritt, kan de bara "kasta ut en" då för att man misskött en annan räkning eller krävs det att jag missar en betalning till just dem?
Det kan ställa till det ganska ordentligt.
Först De avtal du redan har och sköter brukar löpa på. I alla fall tills det är dags att förnya dem.
Detsamma gäller andra lån man kan ha ex. Bolån som löpt i 3-5 år och som helt plötsligt inte går att förnya eller att man KAN förnya sitt bolån men då till en betydligt högre ränta.
Betalningsanmärkningar kan även påverka möjligheterna att få ett nytt jobb.
Hyra en bostad. Hyra diverse utrustning som släpkärror, bilar, Grävmaskiner och liknande.
Grannar kan "kolla upp dig" och snacka skit vilket kan påverka ditt privatliv.
Kontokort går inte att förnya. Qliro och klarna går inte att handla med och mycket mer.
Även efter att ens "betalningsanmärkning" raderats så kan problemen fortsätta i upp till ett år efteråt ibland längre. En betalningsanmärkning "syns" efter ett årsskifte allt som oftast så får man den i januari så kan det ta ett år innan den registreras och börjar löpa. Sedan så tas den inte bort förens skulden är betald och efter att skulden är betald så får man stå ut med "strafftiden" som jag tror numera är 3 år (var nog 5 år tidigare)
Absolut inget man som privatperson vill ha på sig.