• 1
  • 2
2022-08-16, 13:02
Medlem
vadsadusadus avatar
Har googlat och läst på diverse sidor, men inte fått tillräckligt utförligt svar. Jag undrar vad som händer om man får en betalningsanmärkning. Betalningsanmärkning innebär ju att manfår svårare att ta lån, köpa på avbetalning, stå på mobilabonnemang och skriva hyreskontrakt. Så långt är jag med.

Men vad mer praktiskt kan det ställa till med? Är det bara det jag tidigare rabblade upp som blir drabbat, eller tillkommer fler konsekvenser? Vilka abonnemang blir drabbade? Och om man redan står på ett mobilabonnemang och ett hyreskontrakt som man skött och fortsätter sköta fläckfritt, kan de bara "kasta ut en" då för att man misskött en annan räkning eller krävs det att jag missar en betalning till just dem?
Citera
2022-08-16, 13:09
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Har googlat och läst på diverse sidor, men inte fått tillräckligt utförligt svar. Jag undrar vad som händer om man får en betalningsanmärkning. Betalningsanmärkning innebär ju att manfår svårare att ta lån, köpa på avbetalning, stå på mobilabonnemang och skriva hyreskontrakt. Så långt är jag med.

Men vad mer praktiskt kan det ställa till med? Är det bara det jag tidigare rabblade upp som blir drabbat, eller tillkommer fler konsekvenser? Vilka abonnemang blir drabbade? Och om man redan står på ett mobilabonnemang och ett hyreskontrakt som man skött och fortsätter sköta fläckfritt, kan de bara "kasta ut en" då för att man misskött en annan räkning eller krävs det att jag missar en betalning till just dem?

Ingen vill väl ha så mycket att göra med en person som har en betalningsanmärkning.

Citat:
En betalningsanmärkning är kort och gott information om att du inte har betalt en skuld i tid trots flera påminnelser. Den här informationen sparas i ditt kreditregister och blir synlig när någon tar en kreditupplysning på dig. Exempel på aktörer som begär ut kreditupplysningar som del av ett bedömningsunderlag är långivare, banker och hyresvärdar. Det är med andra ord ofta problematiskt att ha en betalningsanmärkning i registret, då det kan försvåra för dig att få en lägenhet, lån eller möjlighet till delbetalning.
Senast redigerad av Kackotopi 2022-08-16 kl. 13:14.
Citera
2022-08-16, 13:11
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
"En betalningsanmärkning är kort och gott information om att du inte har betalt en skuld i tid trots flera påminnelser. Den här informationen sparas i ditt kreditregister och blir synlig när någon tar en kreditupplysning på dig. Exempel på aktörer som begär ut kreditupplysningar som del av ett bedömningsunderlag är långivare, banker och hyresvärdar. Det är med andra ord ofta problematiskt att ha en betalningsanmärkning i registret, då det kan försvåra för dig att få en lägenhet, lån eller möjlighet till delbetalning."

Ja det förstår jag, men exakt vad innebär det att det blir synligt för de som tar en kreditupplysning?`Gör mitt hyresbolag och telefonbolag det fast att jag aldrig misskött betalning till dem? Kan de "sparka ut mig" om jag får betalningsanmärkning hos något annat bolag, tex sms-lån?
Citera
2022-08-16, 13:12
Medlem
Citat:

Om du är befintlig kund hos ett annat företag och du alltid har betalt i tid och fortsätter betala i tid lär du inte bli uppsagd, iallafall bör det vara safe om du betalar abonnemanget med kort eller autogiro istället för faktura.
Citera
2022-08-16, 13:20
Medlem
Milldues avatar
Citat:

Det kan ställa till det ganska ordentligt.

Först De avtal du redan har och sköter brukar löpa på. I alla fall tills det är dags att förnya dem.
Detsamma gäller andra lån man kan ha ex. Bolån som löpt i 3-5 år och som helt plötsligt inte går att förnya eller att man KAN förnya sitt bolån men då till en betydligt högre ränta.

Betalningsanmärkningar kan även påverka möjligheterna att få ett nytt jobb.

Hyra en bostad. Hyra diverse utrustning som släpkärror, bilar, Grävmaskiner och liknande.

Grannar kan "kolla upp dig" och snacka skit vilket kan påverka ditt privatliv.

Kontokort går inte att förnya. Qliro och klarna går inte att handla med och mycket mer.

Även efter att ens "betalningsanmärkning" raderats så kan problemen fortsätta i upp till ett år efteråt ibland längre. En betalningsanmärkning "syns" efter ett årsskifte allt som oftast så får man den i januari så kan det ta ett år innan den registreras och börjar löpa. Sedan så tas den inte bort förens skulden är betald och efter att skulden är betald så får man stå ut med "strafftiden" som jag tror numera är 3 år (var nog 5 år tidigare)

Absolut inget man som privatperson vill ha på sig.
Citera
2022-08-16, 13:21
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue

Först De avtal du redan har och sköter brukar löpa på. I alla fall tills det är dags att förnya dem.
Detsamma gäller andra lån man kan ha ex. Bolån som löpt i 3-5 år och som helt plötsligt inte går att förnya eller att man KAN förnya sitt bolån men då till en betydligt högre ränta.

Hyra en bostad. Hyra diverse utrustning som släpkärror, bilar, Grävmaskiner och liknande.

Kontokort går inte att förnya. Qliro och klarna går inte att handla med och mycket mer.

Även efter att ens "betalningsanmärkning" raderats så kan problemen fortsätta i upp till ett år efteråt ibland längre. En betalningsanmärkning "syns" efter ett årsskifte allt som oftast så får man den i januari så kan det ta ett år innan den registreras och börjar löpa. Sedan så tas den inte bort förens skulden är betald och efter att skulden är betald så får man stå ut med "strafftiden" som jag tror numera är 3 år (var nog 5 år tidigare)

Det där gav mig ett gott skratt. Tack.
Citera
2022-08-16, 13:23
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:

Tack för tydligt svar. Sitter inte själv i sitsen men en bekant till mig så jag vill veta vad det kommer innebära för personen om det inte löser sig.
Citera
2022-08-16, 13:23
Medlem
Citat:
Ja det förstår jag, men exakt vad innebär det att det blir synligt för de som tar en kreditupplysning?`Gör mitt hyresbolag och telefonbolag det fast att jag aldrig misskött betalning till dem? Kan de "sparka ut mig" om jag får betalningsanmärkning hos något annat bolag, tex sms-lån?
Det kommer med största sannolikhet inte bli konsekvenser för de abonnemang och annat du redan har. Dessutom dyker inte information om en betalningsanmärkning upp bara sådär hos din hyresvärd etc. Någon måste göra en kreditupplysning på dig och du får information om det och vad för information som lämnats ut. Där står det under en särskild rubrik om du har betalningsanmärkningar.

Däremot kommer det bli mycket svårt att teckna nya avtal så länge anmärkningen ligger kvar. Det kan ju sätta käppar i hjulet om du vill ta lån, skaffa ny lägenhet eller bara köpa nåt på avbetalning.
Citera
2022-08-16, 13:24
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Det kommer med största sannolikhet inte bli konsekvenser för de abonnemang och annat du redan har. Dessutom dyker inte en betalningsanmärkning upp bara sådär. Någon måste göra en kreditupplysning på dig och du får information om det och vad för information som lämnats ut. Där står det under en särskild rubrik om du har betalningsanmärkningar.

Däremot kommer det bli mycket svårt att teckna nya avtal så länge anmärkningen ligger kvar. Det kan ju sätta käppar i hjulet om du vill ta lån, skaffa ny lägenhet eller bara köpa nåt på avbetalning.

Tack, gäller som sagt inte mig utan en bekant som inte hamnat där ännu men ligger i riskzonen om det inte löser sig då den inte kan betala sina sms-lån.
Citera
2022-08-16, 13:47
Medlem
Lajtels avatar
Citat:

Varför skulle man inte kunna förnya ett kontokort? Tänker du kanske specifikt på kreditkort?
Ett vanligt betal/bankkort är det inga problem att förnya med betalningsanmärkning.
Citera
2022-08-16, 14:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Kontokort, det vill säga betalkort, går att förnya. Det är kreditkorten som man blir nekad.
Citera
2022-08-16, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Varför skulle man inte kunna förnya ett kontokort? Tänker du kanske specifikt på kreditkort?
Ett vanligt betal/bankkort är det inga problem att förnya med betalningsanmärkning.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Kontokort, det vill säga betalkort, går att förnya. Det är kreditkorten som man blir nekad.

Om du har en betalningsanmärkning kan du endast ha "barnkort" dvs maestro, visa electron o skit. Du blir väldigt limiterad i med detta då du knappt kan handla online nånstans. Du kan alltså inte ha vanliga debetkort och självklart inga kreditkort. Anledningen till att du inte kan ha debetkort är för att dessa kan bli övertrasserade. Vill man ändå ha ett debetkort för att kunna shoppa över internet så finns det flera olika alternativ i form av "internetbanker" som t. ex wise och n26. Där kan du köpa debetkort för någon hundring och fylla på korten med pengar.
Senast redigerad av Jonasnilsson 2022-08-16 kl. 14:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in