2022-08-15, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Hur kan det vara tillåtet att ladda elbilar från elnätet under dessa förhållanden? Priset är ju direkt kopplat till förbrukningen i förhållande till tillgången.

De flesta laddar på natten, då är oftast elen nästan gratis.

Oavsett så är det väl ingen skillnad på att ladda bilen eller sätta på ugnen hemma eller vilken förbrukare som helst.
Citera
2022-08-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000

Fast det sägs ju att elavtal med timpris är väldigt ovanligt, alltså att det är få kunder som har ett sådant avtal. Men vad vet jag, alla elbilsägare kanske har ett sådant avtal?
Citera
2022-08-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Fast det sägs ju att elavtal med timpris är väldigt ovanligt, alltså att det är få kunder som har ett sådant avtal. Men vad vet jag, alla elbilsägare kanske har ett sådant avtal?

Även om man inte har det så är ju efterfrågan låg då, så det är ju absolut inget problem att folk laddar bilar då, men hänsyn till tillgång och efterfrågan på el.

Och för elbolagen är det bra också, för om någon har rörligt pris, och laddar sin bil på natten när strömmen är snorbillig, så går ju elbolaget plus som sen smetar ut kundens förbrukning med snittpriset under dygnet.

Kunden får ju samma kostnad oavsett när han laddar på dygnet.

Och samma för mig som har bundet. Om jag använder all min el på dygnet imellan 24 och 06 så tjänar elbolaget på det om jag använder all en mellan 06 och 12 går de back, för då är elen dyr.

Så jag kan ju strunta i det helt, men försöker ändå anpassa så mycket det går för att vara lite solidarisk med övriga i samhället

Ska lätt ha timpris sen, kan troligen minska mina kostnader mot nu om jag planerar ordentligt.
Citera
2022-08-15, 20:00
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Oavsett så är det väl ingen skillnad på att ladda bilen eller sätta på ugnen hemma eller vilken förbrukare som helst.

Elbolagen kommer att se till att elen blir dyrare även på natten när dom ser att fler börjar köpa elbil och laddar dom på natten. Det är nog bara en tidsfråga tyvärr. Vad vi än gör så blir vi lurade till slut.
Citera
2022-08-16, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Elbolagen kommer att se till att elen blir dyrare även på natten när dom ser att fler börjar köpa elbil och laddar dom på natten. Det är nog bara en tidsfråga tyvärr. Vad vi än gör så blir vi lurade till slut.

Fast samtidigt så funkar ju elnätet så att elen behöver ju användas direkt, så en utjämning över dygnet är bara bra.

Men visst, risken finns.
Citera
2022-08-16, 12:39
Medlem
swebarbs avatar
Är det inte dumt dom som binder sig till fast nu ? bättre köra rörligt och binda fast lite senare kanske när man ser utvecklingen annars kan det stå en dyrt kanske..

med rörligt nu så kan du iaf byta senare ifall det skulle svänga helt fel.
Citera
2022-08-16, 20:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Vi har precis börjat köra timprisavtal. Har ingen elbil men däremot programerbara vitvaror så vi har tänkt köra disk- o tvättmaskin på natten. Få se om det blir nån skillnad. Det är ju ändå uppvärmningen som kostar mest. Funderar på att dra ner värmen ett par grader i huset på dan. Endera är huset tomt då eller så får man elda i öppna spisen.
Citera
2022-08-16, 20:52
Medlem
Citat:
Även om man inte har det så är ju efterfrågan låg då, så det är ju absolut inget problem att folk laddar bilar då, men hänsyn till tillgång och efterfrågan på el.

Och för elbolagen är det bra också, för om någon har rörligt pris, och laddar sin bil på natten när strömmen är snorbillig, så går ju elbolaget plus som sen smetar ut kundens förbrukning med snittpriset under dygnet.

Kunden får ju samma kostnad oavsett när han laddar på dygnet.

Och samma för mig som har bundet. Om jag använder all min el på dygnet imellan 24 och 06 så tjänar elbolaget på det om jag använder all en mellan 06 och 12 går de back, för då är elen dyr.

Så jag kan ju strunta i det helt, men försöker ändå anpassa så mycket det går för att vara lite solidarisk med övriga i samhället

Ska lätt ha timpris sen, kan troligen minska mina kostnader mot nu om jag planerar ordentligt.
Hur mycket extra kostar det i avgift att ha timpris?
Måste man själv bekosta en ny mätare?
Citera
2022-08-16, 21:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Mätaren byts kostnadsfritt av nätägaren. Vi har ett påslag på spotpriset på 1,25 öre inkl moms. Läste nånstans att påslaget ligger mellan 1-6 öre före moms.
Citera
2022-08-16, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Mätaren byts kostnadsfritt av nätägaren. Vi har ett påslag på spotpriset på 1,25 öre inkl moms. Läste nånstans att påslaget ligger mellan 1-6 öre före moms.
Ok. Det borde väl alla elbilsägare ha isåfall.
Om de inte vill ha fast avtal för det går ju inte.
Citera
2022-08-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken

Greenely tar 50 spänn i månaden, vet inte vad timber tar. Det är en struntsumma när man har elräkningar på 5000 på vintern,

Nej, det är nätleverantören skyldig att göra.
Citera
2022-08-16, 21:53
Medlem
Citat:

Igår natt kostade elen 350öre/kWh i Norge, Danmark, Estland, Lettland och Litauen.. bara en tidsfråga innan det kommer hit tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in