2022-08-16, 07:33
  #200713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Blidäck
…vars produktion är nerlagd
Citera
2022-08-16, 07:33
  #200714
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är väl snarast fråga om någonting liknande Mannerheim-linjen, som jag förstått det:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mannerheimlinjen

Har sett nämnas flera gånger att det ska finnas tre linjer och att ryssarna hamrar på den sista. Det kan givetvis vara taget ut luften med tanke på att jag mig veterligen bara läst det på FB.
För att återvända till den norra inledande fasen av den ryska operationen så har en artikel publicerats i The Marine Corps Gazette https://mca-marines.org/magazines/marine-corps-gazette/ under pseudonym som blivit ganska omtalad på sistone överallt utom i västmedia av någon anledning:
This is August 14. “Marinus”‘s article in the August issue of MCG has been available since July 29 at the latest, the first hit at the Japanese source. The second hit appears on August 9, in a Russian-language aggregator. The third appears August 12, on Reddit. It’s been two weeks, and the media, collectively, have a ravenous news hole. So where is the coverage the Times? Where is the Washington Post? Where is Foreign Policy? Where is Foreign Affairs? Where is The Atlantic? Where is the Council on Foreign Relations? Where is the Institute for the Study of War? Where, further afield, is Defense One? The Drive? They are all silent. And yet what we have, as the quote in the headline to this post alone shows, is a significant break from orthodoxy on Ukraine and Russian capabilities generally in the professional magazine of the United States Marine Corps. Odd, very odd!
Det ryktas att det är Lt. Gen. Paul Van Riper bakom pseudonymen och han är mest (ö)känd för att ha sabbat Millennium Challenge 2002, ett war game för att testa ny militär teknik:
In Millennium Challenge 2002, a $250 million war game designed to test the new technologies and concepts of transformation and network-centric warfare—in which U.S. forces are data-linked with one another as never before—Lt. Gen. Paul Van Riper, former president of the Marine Corps University, was asked to command the "enemy" forces. In the first days of that mock battle, he used unconventional methods, including a preemptive attack that featured air-, sea-, and ground-launched cruise missiles to sink 16 American ships. After the American forces decided to refloat the ships and restart the game, Van Riper stepped aside from his role, contending that the rest of the game was scripted for American victory. In this interview, Van Riper explains the peril of placing too much faith in technology at the expense of a deeper understanding of the nature of war.
https://www.pbs.org/wgbh/nova/wartech/nature.html

Han är av åsikten att den första delen av operationen där ryssarna mobiliserade styrkor i norra Ukraina kring Kiev var ämnat som en skenmanöver. Och han har ganska starka argument för detta med historiska referenser till rysk krigföring. Sammantaget har han ingen kritik egentligen mot den ryska strategin. Tvärtom, och han menar att den amerikanska krigsmakten måste ta in detta för framtiden. Före denna artikel har han publicerat två andra i anslutning till Ukraina - del I av artikeln och en annan om rysk krigföring i allmänhet - och man hittar dem här som faksimil:

Del I: https://twitter.com/CannoneerMarine/status/1553392365519491079?s=20&t=0d_AUbW7pdbLfNewBIKNtw
Rysk krigföring: https://twitter.com/CannoneerMarine/status/1554092999134613504?s=20&t=bNq_pxCFheJ3h0Wk3Sk3yg

Här är alltså del II av artikeln och den finns att läsa på bl.a. dessa två sidor:

Reddit:

https://www.reddit.com/r/UkraineRussiaReport/comments/wmkvc8/ua_pov_marine_corps_gazette_publishes_an_oddly/

Southfront:

https://s2.cdnstatic.space/wp-content/uploads/2022/08/photo_2022-08-08_09-17-10.jpg
https://s2.cdnstatic.space/wp-content/uploads/2022/08/photo_2022-08-08_09-17-16.jpg
https://s2.cdnstatic.space/wp-content/uploads/2022/08/photo_2022-08-08_09-17-18.jpg
https://s2.cdnstatic.space/wp-content/uploads/2022/08/photo_2022-08-08_09-17-19.jpg

https://southfront.org/us-marine-corps-officer-expresses-admiration/

Edit:

Rubriken på Reddit är ganska talande:

UA pov: Marine Corps Gazette publishes an oddly positive assessment of Russia's military ops
__________________
Senast redigerad av LaVerdadTodo 2022-08-16 kl. 07:43.
Citera
2022-08-16, 07:34
  #200715
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Blidäck
Vilket märke är ryskt?
Citera
2022-08-16, 07:36
  #200716
Medlem
Delphinuss avatar
https://cornucopia.se/2022/08/uppdateras-ytterligare-en-rysk-flygbas-pa-ockuperade-krym-har-bombats/

Ny flygbas på Krim bombad. Bra start på dagen!!
Citera
2022-08-16, 07:47
  #200717
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delphinus
https://cornucopia.se/2022/08/uppdateras-ytterligare-en-rysk-flygbas-pa-ockuperade-krym-har-bombats/

Ny flygbas på Krim bombad. Bra start på dagen!!

Säger ammo depå här. Samma ställe?
Fin video när det smäller

https://euroweeklynews.com/2022/08/16/watch-explosions-in-russian-occupied-crimea-after-direct-hit-on-ammunition-depot/
Citera
2022-08-16, 07:50
  #200718
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Vilket märke är ryskt?

Nokian lämnade ryZZland tex. Säkert fler tillverkare av däck som lämnat....

“After a thorough consideration and assessment of various options, we have decided to rebuild Nokian Tyres without a presence in Russia and focus on growth opportunities in our other core markets. This was not an easy decision given we have over 1,600 dedicated employees in Russia whose expertise we highly value as well as many long-standing customer and supplier relations built over the past 17 years”, Moisio continues.

To secure supply of its products, Nokian Tyres has continued to increase capacity at its factories in Finland and in the US, and has decided to invest in completely new capacity in Europe. The company announced earlier in the year that it had stopped investments into the Russian facility and started transferring production of selected key product families from Russia to its other factories.

Nokian Tyres has been operating in Russia since 2005. In 2021, approximately 80% of the company’s passenger car tires were produced in Russia and the business area Russia and Asia represented approximately 20% of Nokian Tyres’ net sales.
Citera
2022-08-16, 07:53
  #200719
Medlem
donald12s avatar
Bättre video på ammunitionsdepån som brinner på Krimhalvön. Smäller rätt bra!

https://t.me/ukrainian_videos/33992
Citera
2022-08-16, 07:59
  #200720
Medlem
donald12s avatar
Ryzzen försökte sig på kryssningsmissiler igen enligt senaste Ukrainska uppdatering men dessa verkar skjutas ner för det mesta


of personnel / personnel - about 43,900 (+150) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 1880 (+4) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 4152 (+11) units,
artillery systems – 989 (+4) units,
RSZV / MLRS - 263 (+2) units,
anti-aircraft warfare systems - 136 (+0) units,
aircraft – 233 (+0) units,
helicopters – 196 (+1) units,
UAV operational-tactical level - 790 (+3),
cruise missiles - 190 (+3),
ships / boats / warships / boats - 15 (+0) units,
vehicles and fuel tanks - 3049 (+5) units,
special equipment - 92 (+0).
Citera
2022-08-16, 08:03
  #200721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Nokian lämnade ryZZland tex. Säkert fler tillverkare av däck som lämnat....

“After a thorough consideration and assessment of various options, we have decided to rebuild Nokian Tyres without a presence in Russia and focus on growth opportunities in our other core markets. This was not an easy decision given we have over 1,600 dedicated employees in Russia whose expertise we highly value as well as many long-standing customer and supplier relations built over the past 17 years”, Moisio continues.

To secure supply of its products, Nokian Tyres has continued to increase capacity at its factories in Finland and in the US, and has decided to invest in completely new capacity in Europe. The company announced earlier in the year that it had stopped investments into the Russian facility and started transferring production of selected key product families from Russia to its other factories.

Nokian Tyres has been operating in Russia since 2005. In 2021, approximately 80% of the company’s passenger car tires were produced in Russia and the business area Russia and Asia represented approximately 20% of Nokian Tyres’ net sales.

Yes vet. Typ alla tillverkare har stora fabriker i Ryssland och det har varit brist på däck i EU men det ordnar väll upp sig det med.

Fan va tråkigt att vara Svensson ryss idag.
Citera
2022-08-16, 08:06
  #200722
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Planerar?

Ukrainska armén har gjort det vid upprepade tillfällen den sista tiden.

Varför? Jag tror att man vill signalera till väst att man är beredd att göra desperata saker om man inte får fler vapen och mer pengar. Leveranserna har nämligen börjat sina trots allt snack om det. Jag tror också att man är fullt medveten om detta i väst men att man har hamnat i en knepig situation som förhindrar att man talar klarspråk offentligt.
Ordval är viktigt och skiljer den seriöse från desinformatören. Du påstår nu att Ukraina inte bara har planerat utan redan har ”bombat kärnkraftverket”. Det är en lögn från din sida. Du vet mycket väl att ingen såvitt känt har ”bombat kärnkraftverket”, utan det handlar om beskjutning av soldater i dess närhet*. Varför du väljer att fortsätta som en megafon för Kreml och sprida dess propaganda och lögner vet bara du själv.

Vad som däremot är uppenbart är att Ryssland placerat trupp i och omkring kärnkraftverket, samt att man ämnar försöka koppla in det på det ryska elnätet. Att ta skydd i och runt kärnkraftverket är ett par gånger värre än att gömma sig i skolor eller sjukhus, eller hur tänker du?

Men du kan ju motbevisa mig om att ”Ukraina har bombat kärnkraftverket”. Det borde i så fall finas gott om bilder på sprängd betong och rykande byggnader.

*) det påstås också att båda sidor beskjutit ledningarna som går N resp. S men det är inte heller körnkrafverket det är fråga om.
__________________
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-08-16 kl. 08:17.
Citera
2022-08-16, 08:10
  #200723
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Bättre video på ammunitionsdepån som brinner på Krimhalvön. Smäller rätt bra!

https://t.me/ukrainian_videos/33992
Jävlar vilket fyrverkeri!

Det lär ha varit ett rejält lager där. Tydligen en järnvägsknut, så det lär bli problem nu att få fram grejer den vägen.

Kul att det ryska luftvärnet är så kasst….

Att de skulle få sälja fler luftvärn efter fiaskot i Ukraina är väl uteslutet….
Citera
2022-08-16, 08:10
  #200724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Blidäck

hahha. ryssland importerr mer gummidäck än de exporterar. undrar varför (det gör jag inte egentligen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in