2022-08-15, 23:20
Medlem
JymdKjams avatar
Det smått obegripliga företaget ”Kassagirot” upplevde till slut en kass verklighet för sin affärsmodell. Den förste september 2022 stänger de butiken för gott och tydligen ”rasar” 85000 penningtvättare, kriminella kontantsnubbar som avbetalar privatimporterade Audi RS6 med drogpengar samt allehanda rättshaverister över beslutet:

https://www.tv4.se/artikel/654RbWVQlWnFqkEq52MGth/ilska-naer-kassagirot-laegger-ner-drabbar-de-som-betalar-raekningar

Citat:
Kassagirot har funnits sen 2007 men nu anser ägaren företaget ClearOn att verksamheten inte längre är lönsam så den 1 september läggs Kassagirot ner. Enligt Kontantupproret ställs nu en massa människor utanför samhället.

Den här museala verksamheten är kryptovalutornas motsats. Kanske värd att bevara?

https://www.kassagirot.se/

https://www.clearon.se/vara-tjanster/betaltjanster/

Har ni någon erfarenhet av Kassagirot eller känner ni någon sorg över att det försvinner?
Senast redigerad av JymdKjam 2022-08-15 kl. 23:40.
Citera
2022-08-15, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det smått obegripliga företaget ”Kassagirot” upplevde till slut en kass verklighet för sin affärsmodell. Den förste september 2022 stänger de butiken för gott och tydligen ”rasar” 85000 penningtvättare, kriminella kontantsnubbar som avbetalar privatimporterade Audi RS6 med drogpengar samt allehanda rättshaverister över beslutet:

https://www.tv4.se/artikel/654RbWVQlWnFqkEq52MGth/ilska-naer-kassagirot-laegger-ner-drabbar-de-som-betalar-raekningar

Den här museala verksamheten är kryptovalutornas motsats. Kanske värd att bevara?

Har ni någon erfarenhet av Kassagirot eller känner ni någon sorg över att det försvinner?
Det är givetvis en tradegi att Kassagirot stängs ner. Folk vill kunna betala sina räkningar med kontanter. Vissa kan inte betala elektroniskt och har inga andra val. Hur ska dessa kunna betala sina räkningar i fortsättningen? Min naturliga skepsis till staten säger att det är en politisk handling. Det är ingen nyhet att de vill få konsumenterna att börja betala med CBDC. E-kronan, och då är det hej då med allt vad heter privatliv.

Stå upp för er själva någon gång. Säg ifrån. Våga säga nej till staten. Staten är inte din vän.
Senast redigerad av RiksbanksGangster 2022-08-15 kl. 23:34.
Citera
2022-08-15, 23:35
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiksbanksGangster
Det är givetvis en tradegi att Kassagirot stängs ner. Folk vill kunna betala sina räkningar med kontanter. Vissa kan inte betala elektroniskt och har inga andra val. Hur ska dessa kunna betala sina räkningar i fortsättningen? Min naturliga skepsis till staten säger att det är en politisk handling. Det är ingen nyhet att de vill få konsumenterna att börja betala med CBDC. E-kronan, och då är det hej då med allt vad heter privatliv.

På vilket sätt är ”staten” inblandad i bolaget ClearOn:s beslut att stänga ned? Det är ett privatägt företag såvitt jag förstått.

https://www.allabolag.se/5561218362/clearon-ab
Senast redigerad av JymdKjam 2022-08-15 kl. 23:38.
Citera
2022-08-15, 23:43
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:

Tror du pensionären Ivan i Lövånger, som intervjuades i inslaget, är penningtvättare eller innehavare av en privatimporterad Audi köpt för drogpengar? Eller är han rättshaverist för att han vill kunna betala sina räkningar?

Om du tycker att Kassagirot är "obegripligt" känner du inte många gubbar och tanter på landsbygden. Det har varit en utmärkt och smidig service för dem. Men naturligtvis bör staten (och länsstyrelserna) ta sitt ansvar för att den här servicen ska fortsätta att finnas. Det ska inte hänga på om privata företag tycker att verksamheten är tillräckligt lönsam eller ej.
Citera
2022-08-15, 23:51
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Tror du pensionären Ivan i Lövånger, som intervjuades i inslaget, är penningtvättare eller innehavare av en privatimporterad Audi köpt för drogpengar? Eller är han rättshaverist för att han vill kunna betala sina räkningar?

Om du tycker att Kassagirot är "obegripligt" känner du inte många gubbar och tanter på landsbygden. Det har varit en utmärkt och smidig service för dem. Men naturligtvis bör staten (och länsstyrelserna) ta sitt ansvar för att den här servicen ska fortsätta att finnas. Det ska inte hänga på om privata företag tycker att verksamheten är tillräckligt lönsam eller ej.

Men hur får dessa gubbar och gummor på landet sina räkningar då? Allt skickas ju ut digitalt numer?! Får de ett mejl med fakturan och sedan går de någonstans för att printa ut den? För att sedan ta sparken till butiken för att överlämna papperet och papperspengar?

Låter sjukt omständligt, tycker jag. Dvs motsatsen till ”smidigt”.
Citera
2022-08-16, 00:00
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Men hur får dessa gubbar och gummor på landet sina räkningar då? Allt skickas ju ut digitalt numer?! Får de ett mejl med fakturan och sedan går de någonstans för att printa ut den? För att sedan ta sparken till butiken för att överlämna papperet och papperspengar?

Låter sjukt omständligt, tycker jag. Dvs motsatsen till ”smidigt”.

Per papperspost, såklart. Så får även jag 90% av mina räkningar, och jag är inte ens gammal och inte glesbygdsbo. Det finns en hel värld som du tydligen inte är så bekant med. Det är nog rätt många av dem som inte har mejl överhuvudtaget.
Citera
2022-08-16, 03:05
Medlem
Citat:

https://www.kassagirot.se/

https://www.clearon.se/vara-tjanster/betaltjanster/

Då ska man tvinga alla företag att ta emot kontanter även företag som vattenfall måste ha kontantkontor och skatteverket måste givetvis ta emot kontanter så att alla kan betala sina räkningar.

sinnessjukt land man bor i.

I andra länder är det inga som helst problem utan bara i sverige.
Citera
2022-08-16, 03:06
Avstängd
Citat:
Per papperspost, såklart. Så får även jag 90% av mina räkningar, och jag är inte ens gammal och inte glesbygdsbo. Det finns en hel värld som du tydligen inte är så bekant med. Det är nog rätt många av dem som inte har mejl överhuvudtaget.
Är du en gammal gubbe eller? Vem fan är så dum att man betalar en avi-avgift på 39-49 kr bara för att få fakturan i brevlådan? Då behöver jag inte ens nämna hur mycket papper som går åt. Vill du inte att utvecklingen ska gå framåt eller?

Hört talas om Kivra? BankID? E-faktura? Autogiro?!

Året är 2022. Om du inte är dement och/eller har inlärningsproblem så finns ingen anledning att vara anti mot digitaliseringen.
Senast redigerad av david-taxi 2022-08-16 kl. 03:10.
Citera
2022-08-16, 03:10
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Är du en gammal gubbe eller? Vem fan är så dum att man betalar en avi-avgift på 39-49 kr bara för att få fakturan i brevlådan? Då behöver jag inte ens nämna hur mycket papper som går åt. Vill du inte att utvecklingen ska gå framåt eller?

Hört talas om Kivra? BankID? E-faktura? Autogiro?!

Som sagt: jag är inte en gammal gubbe. Det är långtifrån alla som tar ut en fakturaavgift för utskick per riktig post (det är nog bara Telia bland mina räkningar, den avgiften kan jag leva med).

Men för att svara ärligt på din avslutande fråga: nej, jag vill att utvecklingen ska gå bakåt. Gärna sådär en 150 år. I alla avseenden.
Citera
2022-08-16, 03:13
Avstängd
Citat:
Som sagt: jag är inte en gammal gubbe. Det är långtifrån alla som tar ut en fakturaavgift för utskick per riktig post (det är nog bara Telia bland mina räkningar, den avgiften kan jag leva med).

Men för att svara ärligt på din avslutande fråga: nej, jag vill att utvecklingen ska gå bakåt. Gärna sådär en 150 år. I alla avseenden.
Varför ska man "leva" med den avgiften när det finns e-faktura/autogiro/Kivra?! Varför? Varför ska du slösa på papper? Varför ska du riskera att du inte får din faktura med posten? Varför inte bara göra det digitalt som är 100 gånger smidigare?

Trollar du eller?
Citera
2022-08-16, 03:17
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Varför ska man "leva" med den avgiften när det finns e-faktura/autogiro/Kivra?! Varför? Varför ska du slösa på papper? Varför ska du riskera att du inte får din faktura med posten? Varför inte bara göra det digitalt som är 100 gånger smidigare?

Trollar du eller?

Jag trollar inte. För mig är det inte bekvämare. Jag har ingen internetbank, inget Swish-fanskap. Jag betalar 98% av mina inköp med cash och räkningarna med privatgiro som jag lägger på postlådan. Mycket enklare att ha koll på det som trillar in genom brevinkastet än att söka igenom mejlboxen en gång i månaden efter obetalda räkningar som jag har glömt bort. Och det har hittills aldrig hänt mig att en faktura skickad per post har uteblivit. (Hur mycket papper slösar jag? Fem-sex A4-ark i månaden. Och eftersom jag betalar per privatgiro hade jag behövt skriva ut dem på papper om jag inte hade fått dem hemskickade.)
Citera
2022-08-16, 03:21
Medlem
Tror aldrig jag använt kassagirot. Kommer sålunda inte sakna det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in