2022-08-15, 20:32
  #200533
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Heh, Ukraina har ju idag i princip förklarats i konkurs av även S&P.
https://www.brecorder.com/news/40191411/sampp-fitch-cut-ukraines-credit-rating

Plus att Ukraina meddelat att dom antaglien sålt hela sin guldreserv och valutareserv. Oklart var pengarna tagit vägen dock, "försvann".

Så ukraina kostar väl mer eller mindre 500-1000 miljarder/år att driva från USA/Väst nu enligt vad Zelensky kräver vi ska betala... men det är ju värt det för "demokrati". Istället för sjukvård, utbildning och pensioner hos oss försvinner pengarna till massa oligarker.
Buhu.. Ditt socialbidrag kanske minskas och psykologbesöken blir färre. Annars kan vi ta det från SIDAS budget.
Citera
2022-08-15, 20:34
  #200534
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Heh, Ukraina har ju idag i princip förklarats i konkurs av även S&P.
https://www.brecorder.com/news/40191411/sampp-fitch-cut-ukraines-credit-rating

Plus att Ukraina meddelat att dom antaglien sålt hela sin guldreserv och valutareserv. Oklart var pengarna tagit vägen dock, "försvann".

Så ukraina kostar väl mer eller mindre 500-1000 miljarder/år att driva från USA/Väst nu enligt vad Zelensky kräver vi ska betala... men det är ju värt det för "demokrati". Istället för sjukvård, utbildning och pensioner hos oss försvinner pengarna till massa oligarker.


Ja, ledsamt, Zelensky förlorade chansen att fixa till landet när ryzzarna invaderade, oerhört tragiskt
Citera
2022-08-15, 20:34
  #200535
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
det måste vara en gammal video ryssarna har ju förstört alla dom där

Ja just det! Dom har ju till och med förstört dubbelt så många än vad som finns i Ukraina!!
Citera
2022-08-15, 20:39
  #200536
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Ja just det! Dom har ju till och med förstört dubbelt så många än vad som finns i Ukraina!!

Inte så konstigt, ryssarnas effektivitet är ju extrem. De lär ha förstört minst tre gånger så många än vad det finns före månadens slut!
Citera
2022-08-15, 20:40
  #200537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Heh, Ukraina har ju idag i princip förklarats i konkurs av även S&P.
https://www.brecorder.com/news/40191411/sampp-fitch-cut-ukraines-credit-rating

Plus att Ukraina meddelat att dom antaglien sålt hela sin guldreserv och valutareserv. Oklart var pengarna tagit vägen dock, "försvann".

Så ukraina kostar väl mer eller mindre 500-1000 miljarder/år att driva från USA/Väst nu enligt vad Zelensky kräver vi ska betala... men det är ju värt det för "demokrati". Istället för sjukvård, utbildning och pensioner hos oss försvinner pengarna till massa oligarker.

Det är mycket stråtrövaren puttler har på sitt samvete

500 mdr kr är mycket pengar om Sverige allena skulle hjälpa, nästan 10 gånger vår biståndsbudget faktiskt. Men om USA och EU tillsammans pytsar in 500 mdr kr om året är det 0,1% av vår samlade BNP, dvs "peanuts". Du borde snarare oroa dig över barnamördare V.Puttin vars naziryssland står på ruinens brant. De 25% av befolkningen som fortfarande har utedass lär få behålla det miljövänliga sättet en generation till. Mycket charmigt, speciellt vid 20 minus eller en härligt myggig sommarkväll.
Citera
2022-08-15, 20:40
  #200538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Inte så konstigt, ryssarnas effektivitet är ju extrem. De lär ha förstört minst tre gånger så många än vad det finns före månadens slut!
Nibiriu 3D-printqr ut nya som ryssarna kan förstöra. Såna som kan vaja i vinden.
Citera
2022-08-15, 20:43
  #200539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Wagner va dom som skulle halshugga Zelensky tre dagar in i kriget?
Jag tror det var planerat till dagen innan (så en marionettregering med uppgift att be om ryskt militärt stöd kunde komma på plats), men oavsett plan så sket det sig. 100 nazister som slapp strida och dö som kanonmat, nu fick de komma vidare utan adrenalinpåslag. Likmaskarna slickar sig om munnen.
Citera
2022-08-15, 20:46
  #200540
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Ingen expert, men tror det är så att man som vanligt inte tänkt igenom sanktionerna. När man förbjuder handel blir ju skulderna värdelösa och invesmentbankerna och hedgefonder sitter fast i tråkiga positioner och måste ta försluster och skriva ned miljarder. Tror dom satt med 2000 miljarder sek eller nåt sånt löjligt.

Dom vill ju såklart inte ta några förluster eller offra sig för nåt idiotiskt krig, så dom lobbyar om förändringar.
Nu har dom fått igenom att dom kan fortsätta handla med dessa. Antingen för att kunna dumpa av dom på nåt dotterbolag med målvakt, eller snarare till mer lättlurade Institutionella investerare och skattebetalare eller vanliga sparare i nåt komplicerad investeringsprodukt som ingen förstår.

Det vanlig, skydda skurkarna mot konsekvenser av deras krig och att vi alla andra ska "offra oss".

Vi ska sova med ytterkläderna på för värme och ha 10% inflation medans Goldman Sachs fortsätter handla med Ryska statspapper.
Som vanligt verkar du inte ha förstått något av artikeln. Man har börjat handla med ryska skulder igen. Så nu kan banker köpa och sälja ryska skulder till varandra. Varför skulle man skulle dumpa en rysk skuld i ett dotterbolag? Det är en tillgång. Även om den är osäker.
Citera
2022-08-15, 20:48
  #200541
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Heh, Ukraina har ju idag i princip förklarats i konkurs av även S&P.
https://www.brecorder.com/news/40191411/sampp-fitch-cut-ukraines-credit-rating

Plus att Ukraina meddelat att dom antaglien sålt hela sin guldreserv och valutareserv. Oklart var pengarna tagit vägen dock, "försvann".

Så ukraina kostar väl mer eller mindre 500-1000 miljarder/år att driva från USA/Väst nu enligt vad Zelensky kräver vi ska betala... men det är ju värt det för "demokrati". Istället för sjukvård, utbildning och pensioner hos oss försvinner pengarna till massa oligarker.

Inte så illa gissat. 5 miljarder dollar per månad (dvs ~ 620 miljarder kronor på årsbasis) går den ukrainska statskassan back på grund av ryssarnas överfall på landet. Detta clearas dock via statskrediter som främst backas upp av USA och andra G7-länder. Mottot är "kör på nu, så klarar vi upp räkningarna sen".
Citera
2022-08-15, 20:48
  #200542
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Korrupt är han ju knappast, snarare en duktig ledare som ser till sitt lands bästa. Tänk om våra politiker hade gjort så. Men nu sitter vi med en massa Nibirus i regeringen och då går det som det går med det.

Skämtar du eller? Varför har han flera konton i skatteparadiset Panama då? Tror inte inte finns något land i världen som har så många politiker som har bankkonton i Panama som just ukraina, Europas mest korrupta land, navet för droger, vapen som sprids över Europa och där terrorister kan tränas och vila ut sig (Isis bland annat) vilket är bekräftat..
__________________
Senast redigerad av SpOeNdi 2022-08-15 kl. 20:51.
Citera
2022-08-15, 20:48
  #200543
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ryska trupper Cherson

Det är motsvarande 22 bataljonsstridsgrupper som ryssarna har på plats på det som nu liknar en "ö" mellan Dnipr och fronten.

Det är en salig blandning av förband från alla möjliga håll: tunga förband från 49 armén, irreguljära donkosacker (!), nyuppsatt infanteri av kustartillerister - men framför allt handlar det om soldater från luftlandsättningsförbanden VDV (från 7, 11, 76 och 98 divisionerna).

Nästan alla ryska fallskärmsjägare har hamnat där ute på "ön" norr om floden. VDV har dock tillgång till transporthelikoptrar, vilket kan vara bra om man snabbt ska retirera över en flod.
Att fiska över 22000 soldater med helikopter under beskjutning är inte gjort i en handvändning. Den ukrainska sidan bör ha tillgång till vapensystem som kan plocka ner dem, eller?

Donkosacker är ett mystiskt ord, tog mig 3-4 gånger innan jag fattade att det var Don-kosacker och inte Donko-sacker som menades.
Citera
2022-08-15, 20:49
  #200544
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Heh, Ukraina har ju idag i princip förklarats i konkurs av även S&P.
https://www.brecorder.com/news/40191411/sampp-fitch-cut-ukraines-credit-rating

Plus att Ukraina meddelat att dom antaglien sålt hela sin guldreserv och valutareserv. Oklart var pengarna tagit vägen dock, "försvann".

Så ukraina kostar väl mer eller mindre 500-1000 miljarder/år att driva från USA/Väst nu enligt vad Zelensky kräver vi ska betala... men det är ju värt det för "demokrati". Istället för sjukvård, utbildning och pensioner hos oss försvinner pengarna till massa oligarker.
1938 så gjorde Västmakterna inte så mycket när "alla tiders störste fältherre" var sugen på att expandera och anektera.
"Piece in our time" yttrade en viss Neville och nästa år så bröt världskriget ut.
Att undvika ett världskrig kan vara värt en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in