2022-08-15, 20:04
  #200521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
När Khersonfronten faller och 20 000 ryssar kapitulerar eller drunknar då får proryssarna i tråden fan försvinna. Jag fattar att dom kan leva på hoppet ett tag till men det är slut sedan länge för Ryssland.
När det gäller Moskva (jollen) så vill jag minnas att trollen och Kreml körde:

1. Nej det har inte varit någon beskjutning och den är inte skadad
2. Nej det har inte varit någon beskjutning men den har lättare skador och har inte sjunkit
3. Nej det har inte varit någon beskjutning och har skador orsakade av kraftig storm
4. Nej det har inte varit någon beskjutning och den har inte sjunkit, den är bara skymd av moln
5. Nej det har inte varit någon beskjutning, men det har varit en explosion ombord orsakad av felaktig hantering av vapen men den har inte sjunkit och bogseras just nu i hamn
..
12. OK, den har sjunkit men det var definitivt inte orsakat av Ukraina.

Khersonfronten lär behandlas på samma sätt, när trollen och Kreml börjar medge att något inte är perfekt betyder det att en total katastrof inträffat.

Nu är jag ytterst dåligt insatt, men detta luktar fälla. Mincemeat med syfte att koncentrera och isolera ryska trupper på helt fel ställe. Det är smart givetvis, tiotusentals instängda trupper utan ammunition och med nästan inget bränsle är lättare att hålla koll på och lär inte hitta på alltför offensiva manövrar.
Citera
2022-08-15, 20:06
  #200522
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Ingen expert, men tror det är så att man som vanligt inte tänkt igenom sanktionerna. När man förbjuder handel blir ju skulderna värdelösa och invesmentbankerna och hedgefonder sitter fast i tråkiga positioner och måste ta försluster och skriva av miljarder.

Dom vill ju såklart inte ta några förluster eller offra sig för nåt idiotiskt krig, så dom lobbyar om förändringar.
Nu har dom fått igenom att dom kan fortsätta handla med dessa. Antingen för att kunna dumpa av dom på nåt dotterbolag med målvakt, eller snarare till mer lättlurade Institutionella investerare och skattebetalare eller vanliga sparare i nåt komplicerad investeringsprodukt som ingen förstår.

Det vanlig, skydda skurkarna mot konsekvenser av deras krig och att vi alla andra ska "offra oss".

Vi ska sova med ytterkläderna för värme och ha 10% inflation medans Goldman Sachs fortsätter handla med Ryska statspapper.

Nåt sånt var där säkert ja.
Citera
2022-08-15, 20:06
  #200523
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Med tanke på att ingen mindre än självaste DailyMail i detta nu rapporterar om uppåt 20K övergivna ryska trupper (Kherson) så går inget annat än att ta det med stor portion salt. Intressant utveckling likväl om det ens så bara skulle vara uppåt 500 till 1K som befälen tackat för visat intresse före man stuckit med svansen mellan benen.

Att det är 20000 väster om floden stämmer nog men att de är övergivna stämmer inte, läste att de har en pontonbro nu och så har de en färja sedan tidigare. Men de kommer nog få mindre och mindre förnödenheter där på fel sida floden. Vissa klagade redan på brist på mat.
Citera
2022-08-15, 20:13
  #200524
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Fikapengar är det definitivt inte speciellt med tanke på alla kostnader för den nyliga pandemin och enorma förluster på grund av råvaru och komponentbrister….
Zelensky försöker klämma ut så mycket som möjligt från väst som den korrupte ledare han är…

Korrupt är han ju knappast, snarare en duktig ledare som ser till sitt lands bästa. Tänk om våra politiker hade gjort så. Men nu sitter vi med en massa Nibirus i regeringen och då går det som det går med det.
Citera
2022-08-15, 20:14
  #200525
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Fikapengar är det definitivt inte speciellt med tanke på alla kostnader för den nyliga pandemin och enorma förluster på grund av råvaru och komponentbrister….
Zelensky försöker klämma ut så mycket som möjligt från väst som den korrupte ledare han är…
Faktum är att du på vår lista om flest slöa kvar i lådan har genom gårdagens inlägg åter tagit tillbaka första platsen med 107 oslipade knivar, tvåan (gissa vem) ligger just nu tre knivar bakom.

Med tanke på att ryssarna i dessa dagar är portade från JVM i hockey, sim-EM och friidrotts-EM är det i kul att serber kan representera Ryssland i grenen ”slöaste kniven i lådan”?
Var stolt över ledningen och lycka till med implementeringen av den ryska industrins livboj- 3D-skrivaren
Citera
2022-08-15, 20:19
  #200526
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Att det är 20000 väster om floden stämmer nog men att de är övergivna stämmer inte, läste att de har en pontonbro nu och så har de en färja sedan tidigare. Men de kommer nog få mindre och mindre förnödenheter där på fel sida floden. Vissa klagade redan på brist på mat.

De fick aldrig upp någon pontonbro. Sundet är för brett och floden är för strid.

Istället använder ryssarna ett par pontonbrosegment som dras över floden och fungerar som ett slags färjor. På dessa kan ett par stridsvagnar transporteras åt gången.

Även en vanlig färja är igång. På den kan även civilpersoner åka över för 250 hryvna (~ 70 kronor).
https://www.google.com/amp/s/www.ukrinform.net/amp/rubric-ato/3549814-resupply-for-russians-in-kherson-reliant-on-two-pontoon-crossings-british-intelligence.html
Citera
2022-08-15, 20:20
  #200527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Korrupt är han ju knappast, snarare en duktig ledare som ser till sitt lands bästa. Tänk om våra politiker hade gjort så. Men nu sitter vi med en massa Nibirus i regeringen och då går det som det går med det.
Dom.i regeringen är inte ens i närheten av Nibirus när det gäller kunskap om 3D-printers.
Citera
2022-08-15, 20:26
  #200528
Medlem
HIMARS Time!!

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1559240529350692864?t=ixEK8tt86A6ZuXI6lRBLxA&s=19
Citera
2022-08-15, 20:26
  #200529
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Ukrainas utrikesminister: Tuff avtändning väntar för beroendesjukt Europa"

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kuleba-tuff-rehabilitering-vantar-for-beroendesjuka-europa

vad är det som händer? har slaverna fått storhetsvansinne?
Vadå, han har ju rätt. Tills vi blir av med beroendet av rysk gas lär det svida i plånboken pga av höga elpriser. Lär väl ta något år eller två till men sen ska vi nog lyckats rikta om leveranserna 🙂
Citera
2022-08-15, 20:29
  #200530
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
HIMARS Time!!

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1559240529350692864?t=ixEK8tt86A6ZuXI6lRBLxA&s=19

det måste vara en gammal video ryssarna har ju förstört alla dom där
Citera
2022-08-15, 20:30
  #200531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Fikapengar är det definitivt inte speciellt med tanke på alla kostnader för den nyliga pandemin och enorma förluster på grund av råvaru och komponentbrister….
Zelensky försöker klämma ut så mycket som möjligt från väst som den korrupte ledare han är…

Ukraina har säkerligen fortfarande problem med korruption, men det var värre innan Maidan, under putains lydiga, korrupta, hund yanukovych: https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/

Vad gäller länder som kan betecknas som "corrupt shitholes" så är det dock som sagt värre i ryssland, under den allsmäktige diktatorn putain: https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index

Som tidigare sagt; att putain, som f.d. KGB överste, blev rysslands Store Ledare efter sovjetunionens kollaps är att jämföra med om en GESTAPO överste hade blivit förbundskansler i Tyskland efter andra världskriget. En GESTAPO överste som ansåg att tredje rikets fall var den största geopolitiska katastrofen som någonsin inträffat...
Citera
2022-08-15, 20:30
  #200532
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Ja, som jag förstår det tror Ukraina att dom ska leda och styra Europa efter kriget med backning av USA och UK. Helt vansinne, galna sektmedlemmar utan verklighetsförankring som sagt.
Lite som US lovade ISIS att dom skulle få ett eget kalifat i halva mellanöstern om dom krigade mot Syrien, men att dom sen blev pulvriserade av Ryssland när Trump tog bort CIAs finansiering.
Hur menar du att han har fel då? Elpriserna lär ju svida närmaste året innan vi lyckats rikta om leveranserna från Ryssland till mer stabila leverantörer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in