Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsKonung
https://www.expressen.se/nyheter/bro-har-rasat-i-norge/
– En lastbil och personbil ligger i vattnet. Vi har skickat en massiv mängd räddningspersonal till platsen, säger insatsledare i polisdistriktet Innlandet, Bård Einar Hoft, till Dagbladet.
Polisen uppger nu för Dagbladet att man har kontroll på förarna av fordonen i vattnet.
– Från och med nu har vi kontroll över förarna av lastbilen och bilen som hamnat i vattnet. Båda ska vara i gott skick. Vi jobbar vidare med att verifiera om det är de enda personerna som är inblandade, eller om det finns fler i vattnet, säger Bård Einar Hoft till tidningen.
Uppdatering sker på nyhetssidor
Jag ser ingen skylt med max belastning. Kollade i street view. Någon som vet vad lastbilen hade för last? Vikt?
Ser också att den ser ut ha för låga spann. De ska ju ta upp lasten och vikten av bron. I mitt tycke skulle de varit högre och ha rundare form.
Ser även en konstruktion mellan spannen. Stöttor och balkar mellan spannen. Stöttorna slutar mitt på balkarna. I mitt tycke hade det varit bättre om stöttorna gått hela vägen över till andra sidan. Svårt att förklara. Men som det varit blir det balken som tar upp krafter, men mitt på balken - där den kan böja sig lite.
Svårt ge ord till en tredimensionell brokonstruktion. Men bara tio år gammal - något är fel i konstruktionen.