2022-08-15, 18:17
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Visst är det möjligt att partiet detta val har högre andel aktiva bland sympatisörer än 2018 och därför inte har växt i opinionen. Det mesta är möjligt. Det enda vi med säkerhet vet är att partiet som sådant är betydligt större än 2018.

Kanske har folk förlorat hoppet. 2018 var det lite "trumpkänsla" inom partiet, den här valrörelsen är vi nog alla mer realistiska.

Samma bland vi som röstade SD 2018. Vi hade också Trumpkänsla. Nu känns det mer hopplöst.
Citera
2022-08-15, 18:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Är det inte så att 2 -3 % säger vet ej/uppger ej parti/ röstar blankt eller liknande.

Man kan anta att kanske 1 % säger ett annat parti än det de avser att rösta på för att påverka resultatet, det är därför det behövs fler än kanske 1 500 för att få stabilare svar så att dessa och liknande tar ut varandra. Partiet Nyans får nog < 1 % av rösterna, men om de är kvar till nästa val får de kanske 2 %. Det blir nog många statsvetare som är intresserade av att se hur det går i de utsatta områdena där de kanske får 5 -10 %.

Det är bra att de organiserar sig i ett parti istället för att muta sig in i andra partier som de gjort i MP, C, M och S. Vi lever i ett sekulärt land och religion bör endast vara något för folk att hålla på med på fritiden som andra hobbies och fritidssysselsättningar som fiske, knyppling, sport, frimärkssamling, gammaldans och dragspel.
Det går inte att vara religiös ibland och ibland inte.

Din åskådning har du med dig i allt du gör, även om vi kan se saker från olika perspektiv (tex förstår jag evolutionsteorin och kan utgå från den om jag studerar pre-adamiska folk. Bara som exempel).

Politik handlar i slutändan helt om värderingar, och således speglas politiska åsikter ofrånkomligen i individens religion eller annan åskådning.
Citera
2022-08-15, 18:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Samma bland vi som röstade SD 2018. Vi hade också Trumpkänsla. Nu känns det mer hopplöst.
Ja, Sentio och Yougov hade ju SD runt 28%.

Ingenting är dock hopplöst, förutom att få ett reellt skifte redan detta valet. Det får vi inte, vad det verkar, eftersom att L och MP blir kvar.
Citera
2022-08-15, 18:27
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronaldo77
Sifo 15/8

M 19.2
L 5.5
C 5.7
KD 6.5
S 29.9
V 8.0
MP 5.6
SD 16.9

C och Mp är lika stora. Sedan är det något som inte stämmer. M har nästan 20 procent medan SD är under 17 procent samtidigt som L har 5,5 procent. Det kan omöjligen vara så att L har fått stödröster från SD. Kd ligger bra till trots att Ebba inte syns: Kd växer i regel bara när Ebba syns i media.
Citera
2022-08-15, 18:29
Avslutad
Citat:
En röst på AFS är alltså enligt dig en röst på MA, men en röst på L är en röst på sverigevänlig politik

Det är inte konstigt att landet går åt helvete.

Igen. En röst på det blågula blocket är en röst på mindre migration, och en röst på det rödgröna blocket är en röst på mer migration.

Väljare som röstar på MED/AfS röstar indirekt på det rödgröna blocket och på mer migration, eftersom väljare som röstar på MED/AfS kommer från höger.

Enkel logik ... kan man tycka.
Citera
2022-08-15, 18:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
C och Mp är lika stora. Sedan är det något som inte stämmer. M har nästan 20 procent medan SD är under 17 procent samtidigt som L har 5,5 procent. Det kan omöjligen vara så att L har fått stödröster från SD. Kd ligger bra till trots att Ebba inte syns: Kd växer i regel bara när Ebba syns i media.
Varför inte? Till och med på Flashback tycks folk vara mer än lovligt naiva.
Citera
2022-08-15, 18:34
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Igen. En röst på det blågula blocket är en röst på mindre migration, och en röst på det rödgröna blocket är en röst på mer migration.

Väljare som röstar på MED/AfS röstar indirekt på det rödgröna blocket och på mer migration, eftersom väljare som röstar på MED/AfS kommer från höger.

Enkel logik ... kan man tycka.

Det viktiga är att SD blir större än M. Ni moderater är folkförrädare och invandringsvurmare.
Citera
2022-08-15, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Enligt Statistisk Opinion ökar Övriga partier ytterligare till 2,8% i dagens Sifo.

Sjukt irriterande att de vägrar redovisa vad som döljer sig bakom dessa 2,8%.

Om Nyans har, säg, 2% på riksplanet är det fullt möjligt att de har 12% i till exempel Malmö och därför får mandat.
Citera
2022-08-15, 18:46
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Om Nyans har, säg, 2% på riksplanet är det fullt möjligt att de har 12% i till exempel Malmö och därför får mandat.

Du tror att KD åker ut. Visa mig en poll där KD ligger under spärren, din feministfitta.
Citera
2022-08-15, 18:47
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Hur ska SD bli störst när en del väljare inbillar sig att de röstar höger men istället indirekt röstar på de rödgröna?

Vad bryr du dig om det? Du tillhör ju inte vår sida. Du är ingen nationlist and sverigevän.
Citera
2022-08-15, 18:55
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Vad har dina bekanta som inte är kristna 364 dagar om året och inte heller kristna på julen med det du skrev att göra?
Jag känner ingen som är så religiös att det återspeglar deras beteenden eller tankesätt, jag kanske umgås i begränsade cirklar. Däremot är de flesta jag känner uppväxta i den judisk-kristna kulturen, men den är väl allmän i västerlandet. Det fåtal jag känner från mellanöstern är lika sekulära och har väldigt lika värderingar som vi andra.

Självklart har jag träffat religiösa människor och om de insisterar på att ägna sig åt vidskepligheter på arbetstid är det deras ensak och inget som bör uppmuntras. Inga arbetsgivare jag känner uppmuntrar detta och de personer som insisterar blir icke-anställningsbara. Att svensk lagstiftning inte helt är gjord för att främja ett sekulärt land är sådant riksdagen får åtgärda, men detta hör inte hemma i denna tråd.
Citera
2022-08-15, 18:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag räknar givetvis inte SD till vänstern.
Så ett parti som säger nej till att ta bort värnskatten, och vill ha kvar de Sovjetiska köerna till HR, och som vill öka bidragen, är inte ett vänsterparti för dig. Kan det då vara så att du helt förväxlat höger och vänster?
I konsekvens därmed borde du inte räkna V som vänster heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in