2022-08-15, 14:07
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Vill du ha en källa på att Pinocchio har träkuk härnäst eller?

Du får försöka be om lite mer logiska källor. Om du slutar att läsa om klimatet på klimathysteriska sidor så kommer du att inse att jag har rätt.
Om man kan det allra minsta om vetenskap så vet man att påståenden man inte kan belägga med källa är noll värt. Om du inte har en källa, hur vet du då att det du säger är sant?
Citera
2022-08-15, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Sverigedemokraterna är det enda parti som inte står bakom Sveriges mål om klimatneutralitet 2045.

– ... vad jag vet dör fler av kyla än värme, säger partiledaren Jimmie Åkesson till Sveriges Radio.

Höjden av idioti.
Det är en sak att vilja sänka eller ta bort skatter, men det behöver inte gå så långt att man inte håller sig till fakta.

Har han tappat trovärdighet?
Aldrig haft trovärdighet, för mig. Och om det är något parti som inte håller sig till fakta så är det just SD. Den biten är knappast förvånande.
Det som är förvånande, med det här uttalandet, är att Åkesson och flera i SD brukar vara tämligen skickliga på att dölja/förvilla bullshitten dom proklamerar. Men att få ur sig en såndär formulering, till en reporter? Han måste ju fått tillfällig brainfreeze?

"Såvitt jag vet dör fler av kyla än av värme", alltså det är ju nästan Donald Tump-klass på där, nästan bakrute-dekal klass? Skulle han - ångestpersonen, som han nu börjat kalla sig själv - ha satt av specifik tid för att sätta sig in i hur många som dör av värme visavi kyla? skulle k-n-a-p-p-a-s-t tro det. Han måste varit på 'mysigt' humör och haft en 'gullig o snäll' reporter framför sig och slappnat av, och så kommer frågan och då hinner hans hjärna inte ställa om till 'offensiva Jimmie' lika snabbt.

I övrigt så vet Åkesson att klimatfrågan är inte en strid han kan komma ut på toppen av. Det är en "snäll"-fråga, en empati-fråga, en vänlighets- och samarbetsfråga. Åkesson är inte snäll, inte empatisk, och hela hans natur är att nå status och rättfärdighet via trots och motvallshet - inte samarbete. Om han samarbetar, då "vinner" PK-kulturen, och då förlorar han. Trump är likadan i princip, bara 100 gånger mer.
Senast redigerad av Robbinist 2022-08-15 kl. 14:10.
Citera
2022-08-15, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
FoHM:

Sommaren 2018 drabbades Sverige av en långvarig värmebölja med rekordhöga temperaturer över hela landet. Folkhälsomyndigheten bedömde överdödligheten till cirka 700 fall för hela sommaren (4). Statens Serum Institut i Danmark och Institutet för hälsa och välfärd i Finland rapporterade en överdödlighet under samma värmebölja med 250 dödsfall i Danmark (5) och 380 dödsfall i Finland (6). Detta motsvarar överdödligheten Sverige, eftersom befolkningen i Danmark och Finland är 5,7 respektive 5,5 miljoner personer jämfört med Sveriges 10,1 miljoner (7).

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...=112090#112094

Allt är relativt, 700 personer kan för en högerextremist vara småpotatis, för vetenskapen är det fakta.

Det är svårt att se att 700 dog av kyla år 2018, fast det kanske Åkesson tror?
Jaså, var det bara geografiska Sverige han menade? Typiskt rassesvin att inte räkna in folk i andra länder…
Citera
2022-08-15, 14:09
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Töntigt uttalande.

Det kan säkert stämma att fler människor dör av kyla än värme. Men syftet är att flytta fokus och att på så vis relativisera ett större problem.

Det finns inga större problem vid horisonten.

Det finns bara ett problem och det är att alla klimataktivister vill att folk ska sluta njuta av livet.

Helst av allt ska vi begå självmord.
Citera
2022-08-15, 14:09
Medlem
Skadans avatar
Talar man bara om direkt död från temperatur eller också indirekt?
Citera
2022-08-15, 14:10
Medlem
Citat:
Det är märkligt att det bara är ena sidan som får komma till tals dock. Det är alltid någon hysterisk miljömupp som media ställer i rampljuset

Det är verkligen stor humor att se desperationen hos alla miljötomtar i tråden.

"MEHHH dU Är EGOISTISK jU"

Akta så att ni inte sätter sojamjölken i halsen.

Det lär inte finnas någon sakkunnig på andra sidan. Iså fall hade detta tagits upp av andra medier som stödjer SD. Att fler dör av kyla än värme som direkt följd är klarlagt. Ingen ifrågasätter det. Det är Jimmys slutsats att vi inte behöver vara rädda för varmare klimat och försvarar det med att fler dör av kyla, som är så urbota korkat att man får anstränga sig för att inte skratta.
Citera
2022-08-15, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Ja till 100%, men däremot har han argument för att sänka skatter. Därför hade det faktiskt varit bättre om han höll tyst.

Du har tydligen inte gått på KTH ...

https://www.sciencedaily.com/release...0520193831.htm
Citera
2022-08-15, 14:12
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om man kan det allra minsta om vetenskap så vet man att påståenden man inte kan belägga med källa är noll värt. Om du inte har en källa, hur vet du då att det du säger är sant?

Läser du vad jag skriver? Du kan enkelt ta reda på det själv genom att sluta hämta all din information från känslostyrda klimatalarmister.

JAG har fått uppfattningen om att det finns lika många forskare som anser att klimathotet är fejknews.
Citera
2022-08-15, 14:13
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det lär inte finnas någon sakkunnig på andra sidan. Iså fall hade detta tagits upp av andra medier som stödjer SD. Att fler dör av kyla än värme som direkt följd är klarlagt. Ingen ifrågasätter det. Det är Jimmys slutsats att vi inte behöver vara rädda för varmare klimat och försvarar det med att fler dör av kyla, som är så urbota korkat att man får anstränga sig för att inte skratta.

Ja Jimpan måste ha fått tillfälligt härnsläpp. Idiotiskt är bara förnamnet. Vissa saker bör helt enkelt inte sägas även om det är sant.

Var det inte någon som sa "Stockholmare är smarare än lantisar" (Anna Kinberg Batra). Visst, rent sakligt är jag övertygad om att hon har rätt. Men det är inte så smart att säga...
Citera
2022-08-15, 14:14
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Vi behöver inte vara rädda för ett varmare klimat. Hur jävla varmt tror ni att det kommer att bli egentligen? Temperaturen kommer så småningom att sjunka igen.

Sluta vara så satans hysteriska över oviktiga saker.
Citera
2022-08-15, 14:16
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Läser du vad jag skriver? Du kan enkelt ta reda på det själv genom att sluta hämta all din information från känslostyrda klimatalarmister.

JAG har fått uppfattningen om att det finns lika många forskare som anser att klimathotet är fejknews.
Det perfekta sättet att kontrollera och styra folk är att göra dem rädda. Idag är det "climate change". Igår var det farliga kometer och den kristna domedagen.
Citera
2022-08-15, 14:17
Citat:

Om man kan det minsta om vetenskap så fattar man att man belägger med en källa istället för att komma med "du kan ta reda på det själv". Kommer man med ett påstående så belägger man det vid begäran. Möjligtvis undantaget triviala saker som att vatten kokar vid 100 grader vid normalt lufttryck, men jag hade försett tvivlare med källa vid begäran även för sådana saker. Den som påstår är helt enkelt den som har bevisbördan.

"Jag har fått uppfattningen" är inte en speciellt bra källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in