2022-08-15, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Hej, väktare har främst skjutvapen på ambassader. Ov har endast skjutvapen på ambassader. Bolag vet jag inte, de väktare jag sett var Securitas.

Mvh
Är du helt säker på att det är vanliga väktare och inte skyddsvakter?
Citera
2022-08-15, 11:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tulkas
Är du helt säker på att det är vanliga väktare och inte skyddsvakter?

Ja, då ambassader inte är skyddsobjekt har polisen gett Väktare och ov tillstånd till det. Beväpnad väktare syns förresten i en Beck-film på just ambassad
Citera
2022-08-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Samma är det för erfarna och duktiga ordningsvakter. Man orkar inte!
Det finns ett uttryck där många vakter säger att "man kan inte jobba heltid i tunnelbanan". Det menas att klimatet är så ansträngt, att även om du gör det som förväntas av dig - så riskerar du hela tiden att dra på dig anmälningar. Då menar jag inte vakter som begår "övervåld" som stundtals får uppmärksamhet i media, utan helt triviala ärenden.

Då frågar man sig var denna attityd kommer från. Varför har OV ett skamfilat rykte? Kan det vara för att de inte kan sina egna lagar och regler? Kan det vara för att de väljer att ta till våld istället för att vara sociala? Börjar man veva med batonger, ta i andras armar utan någon anledning och bete sig babbigt så är det ingen som kommer att respektera en ordningsvakt. OV övervåld finns ju överallt, OV har ju inte ens koll på vart gränserna går för sina bevakningsområden. Du har ju bildbevis är i tråden på en babbe som vevar batong bra långt utanför sitt bevakningsområde. Det är brott mot knivlagen, misshandel, tjänstefel och till och med försök till mord.

Hade OV betett sig som OV, dvs går runt och prata med folket på stan och se till att en lugn tillvaro förblir en lugn tillvaro. Ja då hade de inte behövt kasta ned någon på marken så fort de träffar personen. Då hade inte folket sett OV med avsky.

Inte konstigt att tunnebanebabbarna anser att miljön är kass där nere när de sticker sin batong upp näsborren på resenärer som enbart har slutit ögonen för att vila ögonen.
Citera
2022-08-15, 11:30
Medlem
Bajsolle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Vad gaggar du om?

https://mobile.twitter.com/PolisNytt/status/1554564717775142918

Vakten håller uppenbarligen sin arm under halsen och lutar in med kroppen allt vad han har från sidan. Då stryps blodtillförseln. Dvs. blir ett s.k. blood choke på engelska.

Från Wiki:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chokehold
Ja , på rätt sätt ett nackgrepp som dom tränar mkt på bland väktare inte strupgrepp därför släppte Åklagaren dem sedan dess har vi inte hört nått mer.
Citera
2022-08-15, 11:31
Medlem
Citat:
Ja, då ambassader inte är skyddsobjekt har polisen gett Väktare och ov tillstånd till det. Beväpnad väktare syns förresten i en Beck-film på just ambassad
Ok, jag har nämligen jobbat på Securitas i 21 år som väktare och skyddsvakt men aldrig nånsin hört talas om att vi har beväpnade väktare på ambassader. Sen att det förekommer i en beckfilm är väl iofs ingen trovärdig källa men men. Kan du inte ta en skärmdump på den scenen
Citera
2022-08-15, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle1
Ja , på rätt sätt ett nackgrepp som dom tränar mkt på bland väktare inte strupgrepp därför släppte Åklagaren dem sedan dess har vi inte hört nått mer.

Eh, du får inte ens använda sådana grepp. Och det var just ett stryp och inte ett "nackgrepp". Nackgrepp greppar om nacken (dvs baksidan av kroppen). Denna babbe ströp med hela underarmen runt hela halsen.
Citera
2022-08-15, 11:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Hade OV betett sig som OV, dvs går runt och prata med folket på stan

Du blandar ihop ordningsvakter med mammor på stan.

Vakter har fått polisiära våldsmedel eftersom det är vakterna som kommer när mammor på stans pratande inte leder nån vart.
Citera
2022-08-15, 11:52
Medlem
Bajsolle1s avatar
Citat:
Eh, du får inte ens använda sådana grepp. Och det var just ett stryp och inte ett "nackgrepp". Nackgrepp greppar om nacken (dvs baksidan av kroppen). Denna babbe ströp med hela underarmen runt hela halsen.
Nej han dog av svag nedsatt hälsa/fysik blod från ett medfött åderbrock som brast man får helt enkelt leken tåla när man kliver in själv och hotar folk.
Citera
2022-08-15, 11:52
Medlem
Citat:
Du blandar ihop ordningsvakter med mammor på stan.

Vakter har fått polisiära våldsmedel eftersom det är vakterna som kommer när mammor på stans pratande inte leder nån vart.

Okej, du är en babbe med andra ord. För bra poliser och OV går runt och PRATAR med invånarna INNAN våld uppstår.
Citera
2022-08-15, 11:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tulkas
Ok, jag har nämligen jobbat på Securitas i 21 år som väktare och skyddsvakt men aldrig nånsin hört talas om att vi har beväpnade väktare på ambassader. Sen att det förekommer i en beckfilm är väl iofs ingen trovärdig källa men men. Kan du inte ta en skärmdump på den scenen

Min källa är personlig kontakt med dessa genom jobb. Beck var bara anekdotiskt och nej jag tänker inte leta upp den för att screenshotta åt dig tyvärr.
Citera
2022-08-15, 11:56
Medlem
Citat:
Jag håller dock med dig om att ambassader ej är skyddsobjekt, och ja polisen kan godkänna att väktare får bära vapen under speciella omständigheter under begränsad tid. Nåja när det gäller bevakning på ambassader skulle jag gissa på att det är Personskyddet som bevakar och inte väktare. Jag har bara så otroligt svårt o se att väktare bär vapen då jag aldrig hört talas om det.
Citera
2022-08-15, 11:58
Avslutad
Citat:
Okej, du är en babbe med andra ord. För bra poliser och OV går runt och PRATAR med invånarna INNAN våld uppstår.

Egentligen är du inte värd ett svar men ska ge dig en sista chans.

Polis och tunnelbaneov idag är mestadels reaktiv, dvs de kallas in när de behövs. SL har designerade "pratare" som gör sitt yttersta innan OV kommer. Ov och polis ska om det inte är uppenbart onödigt anmoda, men somsagt behöver dessa kallas in har det oftast i dagens sverige och speciellt i tunnelbanan redan gått för långt. SL vill helst inte ens kalla in OV eftersom det då blir dålig statistik.

Babbe kan du förresten vara själv då du har uppenbara svårigheter med det svenska språket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in