2022-08-15, 10:23
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

Finns film på när de firar upp killen på svt.se.......

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/bro-har-kollapsat-i-norge

Vilken räddning. Inget räddningspersonalen tränat på.

Rena turen att bron inte gick över djupare vatten eller en dal. I så fall hade ju hela bron inklusive lastbilen plus personbilen legat under vatten.
Citera
2022-08-15, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Skjøt bör väl vara skarv i sammanhanget.
Skarv är korrekt. Enligt artikeln så användes enbart 24 bultar i skarven mot de 80-90 som det borde varit.
Enligt en tidig bedömning av kunnig läsare då bör felet varit för kort skarvdel i stål som ger för lite yta samt för få bultar.
Vid högre belastning, men ändå inom vad det kan bli, så böjdes hela konstruktionen och slets ur skarven. Det låga antalet bultar på kort yta räckte inte till.

Min bedömning är att det nog är samma fel här. Bara längdändring pga temperaturskillnad sommar och sol mot kall vinter ger mycket stora krafter på skarvarna.

Det ser ut som att skarvarna dragits sönder på samma sätt här.
Citera
2022-08-15, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael E
Cortenstål är utmärkt val för utomhuskonstruktioner då det bildas ett oxidskikt på som försvårar fortsatt korrosion, nästan alla större skortstenar är byggda i corten t.e.x.

Ja, där ser man. Verkar ha bra mekaniska egenskaper också. Hur är det med infästningar och sånt? Mtp att det är ett material som ska oxidera kan man ha valt fel material där kanske så att de rostat sönder?
Citera
Medlem
Bygger man broar i Norge som i ett U-land eller?
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Skarv är korrekt. Enligt artikeln så användes enbart 24 bultar i skarven mot de 80-90 som det borde varit.
Enligt en tidig bedömning av kunnig läsare då bör felet varit för kort skarvdel i stål som ger för lite yta samt för få bultar.
Vid högre belastning, men ändå inom vad det kan bli, så böjdes hela konstruktionen och slets ur skarven. Det låga antalet bultar på kort yta räckte inte till.

Min bedömning är att det nog är samma fel här. Bara längdändring pga temperaturskillnad sommar och sol mot kall vinter ger mycket stora krafter på skarvarna.

Tack för din expertis. Håller med dig om att det nog är samma fel här. 24 buktar låter ju otroligt lite.

Borde inte arkitekten/konstruktören förstått detta via hållfasthetssimuleringar i ett datorprogram?
Citera
2022-08-15, 10:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Eftersatt? Byggd 2012 och har inte hunnit bli eftersatt underhåll på ännu, måste vara nån som räknat lite galet när den konstruerades.
Underligt minst sagt, när jag läste rubriken trodde jag med att det var nån gammal och omodern bro som rasat, finns ju gott om dem i Norge, men det här är alltså en relativt ny och modern bro, där troligtvis formgivning och materialval har fått råda över förnuftet.

Ja den ser ut att vara ritad med "estetiska värden" och ser aningen asymetrisk ut, det kan inte vara till fördel för hållfastheten.

Hur tunga fordon fick man köra över bron? Var lastbilen för tung?

Dålig konstruktion tror jag med, bron såg oharmonisk ut, sannolikt för att ge lite konstnärlig prägel, vilket naturligtvis inte var optimalt.

Bygg broar som håller i första hand, det estetiska får vara prio två!
Citera
2022-08-15, 10:32
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Känns riktigt skrämmande att den här bron ju lär ha kontrollerats noga efter förra brokollapsen. Bara en bil och en olastad grusbil på bron idag, säg runt 15 ton tillsammans, kan inte vara ens i
närheten av vad bron är dimensionerad för.

Edit: Såg att det var en fyraxlad bil med kärra, så vi hamnar nog strax norr om 20 ton. Ändå lite vikt i sammanhanget.

Är den verkligen olastad?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qWzL81/tretten-bru-har-kollapset-personbil-havnet-i-vannet
Senast redigerad av Sculley 2022-08-15 kl. 10:36.
Citera
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Norrmännen verkar inte satsa stenhårt på vägar direkt. Hört skräckhistorier från vänner som jobbat i Norge. Trodde de överdrev men verkar ju stämma.
Det var kanske 10 år sedan jag körde i Norge, men för att vara ett rikt land har de antagligen världens sämsta vägar. Vilket beror på att hela Norge är en hopplös konstruktion med höga berg och djupa dalar, och de insisterar ändå på att försöka bo överallt.
Citera
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

Klimatförändringarna är orsaken således?
Citera
2022-08-15, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tack för din expertis. Håller med dig om att det nog är samma fel här. 24 buktar låter ju otroligt lite.

Borde inte arkitekten/konstruktören förstått detta via hållfasthetssimuleringar i ett datorprogram?
Jo det tycker man.
Frågan är tidsmässigt om båda var byggda när sjoa rasade. Det verkar som sjoa rasade splitterny 2016 och trettenbron öppnades 2012. Då måste man granska om liknande broar anser jag med den nya kunskapen från sjoa-raset.
Citera
2022-08-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Är den verkligen olastad?
https://akamai.vgc.no/v2/images/ed6bcadb-aa7f-4ca7-9f53-1d987bf1dc53?fit=crop&format=auto&h=934&w=1400&ad0 41e91

Får inte din länk att funka tyvärr. Den står ju brant till, men tycker man ser för mycket flakbotten på bilder först i snurran här: https://www.nrk.no/innlandet/tretten-bru-i-oyer-har-kollapset-1.16067776

Men jag är nog inte helt säker, missade ju för fan hela kärran vid första titten
Citera
2022-08-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Klimatförändringarna är orsaken således?
Nej!

Med största sannolikhet dåligt beräknad hållfasthet i designen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in