2022-08-14, 20:47
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Putins Kock och den som misstänks äga Wagnergruppen ryktas ha blivit dödad i en himar attack:

https://westobserver.com/news/europe/armed-forces-of-ukraine-hit-the-headquarters-of-pmc-wagner-in-popasna/

Dom fick en rejäl smäll iaf efter att ha blivit geolokaliserad av ryssars foton.
Väldigt intressant.
Men är han död så tror jag mer på att han har blivit mördad av ryssarna själva.
Det har ju funnits tecken på en maktkamp mellan den här kocken och andra.
Citera
2022-08-14, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Sluta ljug. Det finns inga "frågetecken". Dom kastade in molotov cocktails och tände eld på huset mot obeväpnade civila i Odessa och sköt dessutom på dom som försökte tas sig ut. Finns ju på film....

Varför förneka idiotiska grejer? Lite som att säga att dom som dog i terroristattentatet på drottninggatan kastade sig framför en oskyldig lastbilschafför, det får inte dig att se ut som en vettig person. Och det är totalt omoraliskt mot dom som mördades.

Nu ljuger du, vad är det som gör att ni som avgudar Putin har så svårt med sanningen.
Se tidigare inlägg i tråden.
Citera
2022-08-14, 20:48
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blektfetto
Vad tycker du? Om Sverige invaderas av Norge imorgon som fått tokspel, ska vi packa vårt skit och simma över till Finland och säga ”Nä inte ska vi offra en promille av befolkningen för att rädda vår suveräna nations gränser! Lite ordning får de nog lov att vara. Vi drar”
Du bedriver ju skämtverksamhet med oss.

Tyvärr, ditt skämt var för komplicerat och verklighetsfrämmande för att gå hem.
Citera
2022-08-14, 20:49
Avstängd
psychicsailors avatar

(mina nya svar ikursivt)
PS: Nu antar du att ukrainska parlamentet avsatte honom korrekt. Men bedömningen om ryssarna invaderade eller inte invaderade är beroende av om du erkänner det beslutet.

Yanukovich flydde för sitt liv bort från Kiev, och sedan ut från landet. Dagen efter röstade parlamentet att han sagt upp sig "okonstitutionellt" och därför skulle han inte anses som president längre. Parlamentet har inte rätt att göra detta. Faktiskt fanns det inget klart läge, Ukraina är ett ungt land och deras konstitution var inte så välskriven.

Rauk: Du får gärna ge någon slags källhänvisning som styrker ditt påstående att parlamentet inte har rätt att avsätta presidenten. Inte för att det spelar någon större roll: Yanukovich hade lämnat landet och därmed avgått i praktiken. Parlamentet gjorde då vad som var nödvändigt för att forma en temporär regering tills dess att val kunde hållas.
Det är talande för din hederlighet som debattör att du påstår att bedömningen om Ryssland invaderade Ukraina eller ej beror på om de erkänner parlamentets beslut: Ryssland invaderade Ukraina oavsett hur mycket skit och lögner du kläcker ur dig och målet med Rysslands anfall mot grannlandet har aldrig varit att återställa ordningen och sätta tillbaka deras marionett Yanukovich på tronen. Man genomförde en militär ockupation av Krim för att kunna annektera det, man startade kriget i östra Ukraina för att behålla sitt strypgrepp över grannlandet och man anföll Ukraina i februari för att erövra territorium. Allt annat är lögn.

PS: Jag har redan gett dig den referensen på läget, men här kommer den igen: https://www.ponarseurasia.org/was-yanukovych-s-removal-constitutional/
De flesta menar att f ö Yanukovich inte hade lämnat landet som du skrev, det skedde parallellt. Han hade nog gärna kommit tillbaka när det var säkert för honom. Jag sa heller inte att Rysslands beslut om vad de skulle göra i Ukraina var beroende av detta. Men statusen på Rysslands handlande avgörs av hur man ser på Yanukovich. Ser man honom som rätteligen avsatt, så var det en invasion. Om man anser att det var en statskupp/revolution så var det inte en invasion i Krim 2014. Jag kan göra ett sista exempel. Sovjet invaderade inte Norge i slutet av andra världskriget. De befriade norra Norge med norska exilregeringens accept. Quisling i Oslo såg det så klart som invasion. Det är inget ovanligt med exilregeringar, de har inte “avgått i praktiken”.

PS:
Dessutom visste säkert många inte vad som hänt, och de trodde att det var ryssar eller ukrainska säkerhetspolisen som skjutit alla på Euromaidan. Ryssarna däremot visste att de inte hade skjutit. Det är ingen orimlig bedömning att Yanukovich var den rättmätige presidenten och beslutet var inkorrekt. Ryssland deklarerade detta i FN, men fick inte gehör.
Rauk: Nej herr rysstroll, ryssarna kunde givetvis inte veta att de inte hade skjutit eftersom vi redan vet om vilken sida som sköt. Att ni Putler-trogna sedan bajsar ur er en massa fantasier om att högra sektorn, rymdödlor eller sankte per själv öppnade eld för att lägga skulden på Berkut förändrar inget.
PS: Det är ditt påstående mot en väletablerad akademiker: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2658245
Händelserna utreddes aldrig ordentligt i Ukraina. Du förstår kanske varför, regeringen ville inte veta svaret. Du får inte mer rätt för att du kallar din “motståndare” för rysstroll eller säger att det är fantasier. Kom med källor istället som motsäger mina källor.

PS:
Ett litet tillägg till: Nu kanske du tycker att om parlamentet har fattat beslutet så är det så, och så kan vi tycka vad vi vill om det. Men då missar man två saker. För det första att ukrainas parlament 2014 hade mycket svagare makt än vår svenska riksdag. Den andra är att parlament ibland fattar beslut som är problematiska. Vad tycker du t ex om beslutet i Krims parlament (ja, de hade ett parlament, de hade hög autonomi inom Ukraina) som förklarade sig självständiga i mars 2014? Det kan man ju också anse som ogiltigt...
Rauk: Jag tycker att du gör samma sak som alla andra rysstroll som någonsin diskuterat Rysslands övergrepp: du kommer med absurda relativiseringar. Att Ukrainas parlament avsätter en president som gått i landsflykt för att sedan arrangera nyval ett par månader efteråt är på inga vis jämförbart med att en drös quisilingar legitimiserar Rysslands överfall mot Ukraina genom ett beslut som fattats under en redan pågående militärockupation.
PS: Det är ingen relativisering. Jag visar bara att parlament ibland fattar beslut som de inte har rätt att fatta.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-08-14 kl. 21:22.
Citera
2022-08-14, 20:52
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Väldigt intressant.
Men är han död så tror jag mer på att han har blivit mördad av ryssarna själva.
Det har ju funnits tecken på en maktkamp mellan den här kocken och andra.

Lite mer här:
https://nv.ua/ukr/ukraine/events/zsu-vdarili-po-bazi-pvk-vagnera-v-popasniy-zhurnalist-50263142.html

Väldigt korkat av Wagners att låta deras adress stå synlig på Facebook. Bara att ställa in HIMARS och skjuta iväg vid lämplig tidpunkt.

Får se hur många dödsoffer det rör sig om, det lär ju vara en del i alla fall. Rapporteras om diverse nyrekryterade kriminella som bärs ut ur spillrorna.
Citera
2022-08-14, 20:52
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Javisst, och dom ser sig som ryssar och Putin som sin befriare. Så är det ju.
Somliga gör det. Andra inte.
Oavsett det har Ryssland ingen rätt att invadera.
Citera
2022-08-14, 20:53
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av more4you
Jag tror detta är förberedelser för allmän mobilisering. Ryssen vill kolla läget på kanonmaten.
Dom testar nu i liten skala för att se om invånarna börjar knorra.

Fler och fler kallas in för att senare förklara krig och allmän mobilisering.

O då blir det föråldrad utrustning från kalla krigets dagar....

Ukraina kommer ha kommit igång ordentligt med lend-lease tills dess.

Kommer bli slakt på ryzzar
Citera
2022-08-14, 20:57
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det där resonemanget är barockt. Av den enkla anledningen att Ukraina har haft flera fria och rättvisa val sedan 2014. Om man menar att händelserna i februari 2014 rättfärdigar ett invasionskrig 2022 kan man lika gärna hävda att hela världen har rätt att invadera Ryssland eftersom bolsjevikerna gjorde en statskupp där 1917.

Är du klar över hur många länder som via proxy invaderade tsar-Ryssland/Sovjet precis efter bolsjevikrevolutionen 1917? Jag tror faktiskt det traumat, och känslan av triumf och stolthet över att de överhuvudtaget överlevde som en nation, har format det ryska psyket väldigt mycket.

Jag syftar alltså på händelserna i Krim 2014, inte 2022. Jag håller med dig om att status på Yanukovich är irrelevant för 2022 års invasion. Även om man tycker att det var en statskupp 2014, är ändå Kiev-offensiven odiskutabelt en invasion. Vad jag vet så har inte Yanukovich f ö uttalat sig överhuvudtaget vid 2022 års invasions start. Sen är det lite rörigt eftersom flera miljoner människor inte har fått rösta eftersom de ukrainska valen inte innefattade DPR/LPR eller Krim, deras föredragna kandidat Yanukovich var utjagad ur landet, osv.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-08-14 kl. 21:13.
Citera
2022-08-14, 21:00
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Lite mer här:
https://nv.ua/ukr/ukraine/events/zsu-vdarili-po-bazi-pvk-vagnera-v-popasniy-zhurnalist-50263142.html

Väldigt korkat av Wagners att låta deras adress stå synlig på Facebook. Bara att ställa in HIMARS och skjuta iväg vid lämplig tidpunkt.

Får se hur många dödsoffer det rör sig om, det lär ju vara en del i alla fall. Rapporteras om diverse nyrekryterade kriminella som bärs ut ur spillrorna.
Det intressanta är att ryska kanaler verkar sprida detta.
Det normala för dem borde vara att skriva att någon rökt och att han har åkt på semester.

https://mobile.twitter.com/AricToler/status/1558882354504114176
Senast redigerad av Kiddieoxo 2022-08-14 kl. 21:09.
Citera
2022-08-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu ljuger du, vad är det som gör att ni som avgudar Putin har så svårt med sanningen.
Se tidigare inlägg i tråden.
Som sagt. Finns på film. Jag såg det i princip på live-stream 2014.
Du kan ju istället säga att det var idiotiska och psykotiska fotbollsfans som spårade ur i stridens hetta
och skylla på att polisen var för långsam för att förhindra morden och det inte fanns några order om attacken som ukrainas regering gjorde.

(Sen blev ju flera av ledarna för massakern i Odessa medlemmar i Azov. Tills dom raderades ut i Mariupol.)

Men att förneka en massaker på film där Odessa till och med hade sorgedagar efter är nån form av "flat earth" argumentation.
Senast redigerad av HappyUW 2022-08-14 kl. 21:09.
Citera
2022-08-14, 21:04
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
I dagligt tal används ordet Bomba att spränga något inte bokstavligt att släppa bomber från ett flygplan.
Dessutom var mitt inlägg ett svar till en person som påstod att Donbass hade blivit terorbombat under 8år.
Att vissa inte fattar skillnaden är väl inte någon ursäkt att fortsätta förvirringen. Om någon skriver att Ukraina har bombat ryssar i ett kärnkraftverk så ser de flesta, med någon kunskap, ett flyganfall framför sig. Ett ukrainskt flyganfall långt inne i ryskockuperat område skulle säga mycket om både ukrainsk anfallsförmåga och om ryskt luftförsvar. Om du vet skillnaden mellan att bomba och att beskjuta med artilleri varför inte visa det när du skriver.
Citera
2022-08-14, 21:05
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Lite mer här:

Låter lite för märkligt för att vara sant va. Varför skulle dom posta adressen till deras HK på Facebook? Känns som en klassisk rysk maskirovka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in