2022-08-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Kanske en dum fråga, men kan det där vara en början på en rysk mobilisering?
Det nämndes tidigare i tråden. Inte alls otroligt, snarare troligt.
Citera
2022-08-14, 20:24
Medlem
raskenss avatar
Putins Kock och den som misstänks äga Wagnergruppen ryktas ha blivit dödad i en himar attack:

https://westobserver.com/news/europe/armed-forces-of-ukraine-hit-the-headquarters-of-pmc-wagner-in-popasna/

Dom fick en rejäl smäll iaf efter att ha blivit geolokaliserad av ryssars foton.
Citera
2022-08-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Ukrainas utrikesminister: Tuff avtändning väntar för beroendesjukt Europa"

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kuleba-tuff-rehabilitering-vantar-for-beroendesjuka-europa

vad är det som händer? har slaverna fått storhetsvansinne?

Ja, som jag förstår det tror Ukraina att dom ska leda och styra Europa efter kriget med backning av USA och UK. Helt vansinne, galna sektmedlemmar utan verklighetsförankring som sagt.
Lite som US lovade ISIS att dom skulle få ett eget kalifat i halva mellanöstern om dom krigade mot Syrien, men att dom sen blev pulvriserade av Ryssland när Trump tog bort CIAs finansiering.
Senast redigerad av HappyUW 2022-08-14 kl. 20:32.
Citera
2022-08-14, 20:28
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av more4you
Det nämndes tidigare i tråden. Inte alls otroligt, snarare troligt.

Men RyZZland måste väl börja benämna det som "krig" för att kunna mobilisera.

Om det är ett "krig" så kan ryzzen inte gnälla om Ukraina skjuter in i RyZZland.
Citera
2022-08-14, 20:29
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Putins Kock och den som misstänks äga Wagnergruppen ryktas ha blivit dödad i en himar attack:

https://westobserver.com/news/europe/armed-forces-of-ukraine-hit-the-headquarters-of-pmc-wagner-in-popasna/

Dom fick en rejäl smäll iaf efter att ha blivit geolokaliserad av ryssars foton.
Ojoj det vore en skalp som heter duga. Vi håller tummarna att den goda nyheten stämmer.
Förstår att Putin och Lavrov fegar ur att besöka fronten.
Citera
2022-08-14, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Man förhindrade en färgrevolution i Vitryssland. Om du är insatt borde du också känna till att det var ett allvarligt försök från USA och väst att lägga sig i klass med Maidan i Ukraina.

Det misslyckades,

Så Putins mutpengar hamnade i rätt fickor den gången!
Citera
2022-08-14, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Men RyZZland måste väl börja benämna det som "krig" för att kunna mobilisera.

Om det är ett "krig" så kan ryzzen inte gnälla om Ukraina skjuter in i RyZZland.
Jag tror detta är förberedelser för allmän mobilisering. Ryssen vill kolla läget på kanonmaten.
Dom testar nu i liten skala för att se om invånarna börjar knorra.

Fler och fler kallas in för att senare förklara krig och allmän mobilisering.
Citera
2022-08-14, 20:35
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Det ryktades om att Prigozhin besökt en wagnerbas ett par dagar innan den HIMARSADES.
Har det nu redan blivit till att han dödats efter 3 rundor på twitter?

Detta verkar vara relativt utrett då det i proryska diskussioner nu talas om ett OSINT-fuckup där man låtit prorysk media avslöja lite för mycket vilket lett till attacken.

Att han hänger kvar på en framskjuten bas i ett par dagar är orimligt. Att twittersnurran gått med inflation är rimligt.
Citera
2022-08-14, 20:35
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av more4you
Jag tror detta är förberedelser för allmän mobilisering. Ryssen vill kolla läget på kanonmaten.
Dom testar nu i liten skala för att se om invånarna börjar knorra.

Fler och fler kallas in för att senare förklara krig och allmän mobilisering.

Kan tänka mig att det är där det tar stopp för Putin.
Medelryssen vill nog inte ut och slåss i Putins krig.
Citera
2022-08-14, 20:37
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Jag tror du talar mot bättre vetande. Dvs du ljuger. På videos på youtube ser man att Molotov-cocktails kastas utifrån in genom fönstren.
Så att någon råkade tända eld på den lokal de befann sig i genom att kasta in ett brinnande föremål utifrån är helt orimligt. Det begriper väl du också? Eller är du lika rutten som den ukrainska myndigheten?
Hoppas inte det. Och vad jag vet har ingen människa fällts för något av de ca 50 morden. Och ändå fanns det människor som skjutits, strypts, ihjälklubbats med påkar och andra som uppeldats bland offren. För min del säger dessa videos att Ukraina är ett mycket sjukt land, totalt genomruttet och rötan går hela vägen ända upp i toppen. Jag beklagar att inte du också kan se det.

Branden i Odessa är ju ovanligt väl dokumenterad och utforskad för att vara en omstridd händelse. Att sitta och titta på Youtube-videor och försöka dra egna slutsatser utifrån dem verkar alltså direkt dumt. Wikipedia har en bra sammanfattning över händelserna:
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Odesa_clashes#Trade_Unions_House_fire
Citera
2022-08-14, 20:42
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ett ukrainskt Natomedlemskap var aldrig aktuellt. Men det stod givetvis Ukraina fritt att ansöka, och att i allt övrigt närma sig Väst utan att det var Rysslands angelägenheter.

Jodå, Ukraina önskades välkommet till NATO på mötet i Bukarest 2008. Även Putin var med där och höll ett tal där han varnade NATO och Ukraina för följderna. Men istället valde man att rusta upp och förbereda Ukraina för det kommande kriget med Ryssland. Och Putin höll sitt löfte.
Citera
2022-08-14, 20:45
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vilka menar du när du pratar om "ryssarna i Donbass".
Jag antar att du pratar om ryskspråkiga ukrainare? Eller?
Vad har Ryssland med den saken att göra?

Javisst, och dom ser sig som ryssar och Putin som sin befriare. Så är det ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in