2022-08-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Men i vilken annan religion anses det rätt att döda någon för en teckning, eller för att någon skriver en bok?.
Jag hatar inte muslimer de, har inte gjort mig något ont

Det här hade kunnat undvikas men visst är det ironiskt att i tid som den här att passa på att spy galla över dem. Vad hände med medmänsklig respekt?

Läs bibeln, toran med flera så ska du se att de är lika koranen. Det är den hatiska människan utan några som helst spärrar som är boven här. Är det nödvändigt att teckna nidbilder som vuxen? Slutade man inte att teckna i förskoleåldern?
Citera
2022-08-14, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Det giver ju mening om det i så fall är sant, att Rushdie är jude, de hatar muslimer mer än någon annan folkgrupp.

Vilket idiotsnack om att Rushdie är jude. Typiskt högerextremister på Flashback, och typiskt islamistextremister på Flashback.
Citera
2022-08-14, 12:56
Medlem
Glädjande att Rushdie överlever, men han för mycket allvarliga fysiska men av detta med ett förlorat öga, nerver till ena armen avskurna och skadad lever.

Som det verkar ett planerat dåd, Hadar var nog inte typen som brukade gå på föreläsningar på Chautauqua. Han hade tydligen skaffat falskt Id för att köpa biljett. En sak som kan tyda på att det var fler inblandade.

Det är förstås orimligt att tro att folk som på fullt allvar tror att det finns övernaturliga väsen som gett bestämda direktiv till dem ska sätta mänskligt skapade regler först. En allsmäktig gud måste förstås alltid gälla först och främst. De är farliga människor för de som vill leva i ett samhälle där människan sätter reglerna.
Citera
2022-08-14, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Är på kapitel 4.

Yes! Helt klart läsvärd är den. Folk tror det bara är en massa muslimhat i Satansverserna men är det inte alls. Skrattade en hel del när jag läste boken.
Citera
2022-08-14, 13:12
Medlem
Tidningen Kayhan: tusen lyckönskningar till den modige och plikttrogna person som attackerade ondskans avfälling Salman Rushdie i New York.

The Khorasan Daily: Satan är på väg till helvetet.

Vilka clowner det finns i Iran. Väntar nu bara att få höra vad Irans ledning kommer att gå ut med för uttalande.
Citera
2022-08-14, 13:13
Medlem
Fins densamma ljudbok och vad kostar den. Prenumererar på Storytel men där find den inte.
Citera
2022-08-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovethesong
Tidningen Kayhan: tusen lyckönskningar till den modige och plikttrogna person som attackerade ondskans avfälling Salman Rushdie i New York.

The Khorasan Daily: Satan är på väg till helvetet.

Vilka clowner det finns i Iran. Väntar nu bara att få höra vad Irans ledning kommer att gå ut med för uttalande.

Undrar varför "Mullorna" dröjer...
Citera
2022-08-14, 13:37
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Yes! Helt klart läsvärd är den. Folk tror det bara är en massa muslimhat i Satansverserna men är det inte alls. Skrattade en hel del när jag läste boken.

Ja hittils är det intressant. Har gått och hållit på och inte läst den då jag varit osäker på om den skulle flyga mig över huvudet, men den var inte lika högtravande som jag befarat. Lite tvära kast ibland och lite mycket foök att hålla reda på stundtals.
Trist att det ska behövas ett atentat mot en stor författare för att en sådan som jag ska våga mig på att läsa hans största verk.
Citera
2022-08-14, 13:43
Medlem
Har Svenska Kyrkan sagt något i saken?
De fördömde koranbränning.
Ärkebiskop Antje Jackelén fördömer de koranbränningar som förekommit i Sverige de senaste veckorna.
Som en del av Sveriges kristna råd tar hon tillsammans med andra kyrkoledare starkt avstånd från ”medvetna kränkningarna av människors tro”.
”Att bränna böcker är barbariskt. Det gäller inte minst böcker som för många är heliga”,
Text TT

Biskop Susanne Rappmann i Göteborgs stift ser koranbränningen som ett hot mot religionsfriheten.
Alltså i grunden får religioner inte "förolämpas" och hängas ut som ren rappakalja.
När det begav sig med Irans fatwa mot Rushdie var de ambivalenta, klart de inte kan säga att den som förolämpat religionen ska dödas, men ...
Citera
2022-08-14, 13:49
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Har Svenska Kyrkan sagt något i saken?
De fördömde koranbränning.
Ärkebiskop Antje Jackelén fördömer de koranbränningar som förekommit i Sverige de senaste veckorna.
Som en del av Sveriges kristna råd tar hon tillsammans med andra kyrkoledare starkt avstånd från ”medvetna kränkningarna av människors tro”.
”Att bränna böcker är barbariskt. Det gäller inte minst böcker som för många är heliga”,
Text TT

Biskop Susanne Rappmann i Göteborgs stift ser koranbränningen som ett hot mot religionsfriheten.
Alltså i grunden får religioner inte "förolämpas" och hängas ut som ren rappakalja.
När det begav sig med Irans fatwa mot Rushdie var de ambivalenta, klart de inte kan säga att den som förolämpat religionen ska dödas, men ...

Samtidigt slår journalister knut på själva för att inte beröra källan till det onda.
Man vet ju att det är förenat med livsfara att råka säga sanningen.

J.K Rawling blev dödshotad från Pakistan, när hon utryckte stöd för Rushdie.

Känns inte riktigt som islam är kompatibelt med väst.
Citera
2022-08-14, 13:56
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Undrar varför "Mullorna" dröjer...

Min gissning är att en kommentar aldrig kommer. Det är liksom lättast i nuläget...
Citera
2022-08-14, 13:57
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Nej du har helt fel. Tid har nämligen ingen som helst betydelse. En fatwa är att likna vid guds påbud och gäller in i evigheten. Hotbilden förändras inte av att det gått ett visst antal år sedan den påbjöds eller att den religiösa ledare som utfärdade fatwan är död. Du utgår från ett västerländskt tänkande när det istället handlar om en helig religiös plikt bortom tid och rum.

Ta reda på vad en fatwa är eller fråga valfri muslim så förstår du att ovanstående är korrekt. Vilket gör livet till ett helvete för dem som lever med en fatwa över sig. För alltid.

Tid har absolut betydelse. Det är därför Irans regering hävt dödsstraffet och inte lägger sig i det religiösa även om de inte motsätter sig det. Det är även därför de religiösa ledarna i Iran kämpar med att upprätthålla fatwan efter alla dessa år med ökade belöningar m.m. Många muslimska teologer utanför Iran, i t.ex Egypten och Saudiarabien har dessutom motsatt sig Khomeinis fatwa och menar att den inte är i enlighet med gängse sharia-lagar.

Med det sagt betyder det inte att Rushdie inte har en hotbild mot sig, men den är gravt överdriven och många andra islamkritiker har betydligt värre hot riktade mot sig.
Senast redigerad av twoeggs 2022-08-14 kl. 14:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in