2022-08-14, 13:30
  #199885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
För fred vore det bästa om ryssarna inte får behålla Kherson. Det kommer vara enormt svårt att komma över Dniepr. Så länge ryssarna är väster om Dniepr finns risk för anfallskrig mot Odessa. Jag har svårt att se Ukraina komma stormande över Dniepr med landstigningsbåtar, D-day style. Var ska de ens få dem från? Där kommer naturligtvis inte vara några broar kvar den dagen, och vattenståndet högre än idag. Så om gränsen finns vid Dniepr, så har de som är lite realister ett bättre case mot militaristerna som gapar om Krim eller Odessa.

Ju mer man tänker över det, ju dummare låter de som säger att kriget är slut i Januari och Ryssland har förlorat allt territorium som de tagit i Ukraina.

För fred är det sannolikt att ryssarna måste lämna hela Ukraina.
Det ryska anfallskriget mot Ukrainas civilbefolkning kan nog tyvärr hålla på länge.
Citera
2022-08-14, 13:31
  #199886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det där "hotet" är ju ett påhitt av Väst. Putin har inga ambitioner att expandera Ryssland. Det är USA som försöker få dominans över Ryssland, det är därför man har skapat rysshatet och militariserat Ukraina.

Och din sista mening är ett påhitt av Kreml som sprids vidare av Putlers små lapdogs t ex du själv.
Citera
2022-08-14, 13:32
  #199887
Medlem
Enligt "Ukrinform" har det ukrainska flygvapnet gjort 10 uppdrag igår med SU-25 attackplan och SU-24m bombers.

Det verkar som man flyger i grupp. Det är djärvt och man har slagit ut bepansrade fordon i rörelse samt ryska positioner.

Det är märkligt. Det ukrainska flygvapnet är ju utplånat och ändå dyker dessa SU-25 upp mer och mer.

Det gäller dock att ha en del kvar när man skall bomba skiten ur ryssarna till hösten.

Vad har gått fel för Ryssland? Hur har detta planerats?
Citera
2022-08-14, 13:32
  #199888
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det där "hotet" är ju ett påhitt av Väst. Putin har inga ambitioner att expandera Ryssland. Det är USA som försöker få dominans över Ryssland, det är därför man har skapat rysshatet och militariserat Ukraina.

Jo det är bara ett påhitt allt är bara lögn.



Ha, ha!
Citera
2022-08-14, 13:33
  #199889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
NATO och väst kan naturligtvis förse Ukraina med de vapen de behöver för att vinna kriget.
Det gjordes redan i Afghanistan under åttiotalet..med extremt mycket sämre förutsättningar vid hand.
F-n..folk måste jö för f-n inse enkel fakta som att om man kan ta ut en snubbe som Al Zawahiri på en liten balkong i Kabul så kan man i allt väsentligt radera ut en fåntrattsnazi som Vladimir Putin när denne uppsöker sitt utedass.

BARA en fråga om tid..intet annat.

Jag hoppas verkligen på att CIA och SBU jobbar hårt på att avsluta Putin.
Citera
2022-08-14, 13:36
  #199890
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
3 av 200 FSB agenter övwrvägde att jobba i ockuperade delar av ukraina. Dom vet nog att risken att bli dödad är överhängande. FSB folk är nog de mest hatade av alla:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-11108081/Putins-secret-agents-refuse-work-Ukraine-offered-eight-times-normal-salary.html

Folkets hjältar gör sitt bästa. De har hittills plockat både fascistiska ryssar som grovt kriminella fascistiska kollaboratörer.
Citera
2022-08-14, 13:40
  #199891
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Estland och Lettland har agerat helt annorlunda än den väg Ukraina gått sen 2014. De etniska ryssar som lever i Estland och Lettland lever helt normala liv och ester och letter inser att det inte är de här ryssarna som lever där som gjort något ont. Tråkigt nog så saknar personer här i tråden kunskap om Sovjetunionen och länderna som bildats efter dess upplösning.
Enda skillnaden är att Putin inte vågat skicka in "små gröna män" i baltiska områden med många ryskspråkiga, och därefter utropat dessa områden till "självständiga republiker". Om han gjort detta hade nog "ryssarna" i Baltikum blivit hårdare behandlade.
Varför kunde Putin göra detta i Ukraina? Därför att Ukraina inte var med i NATO.
Om något i rysstrollens argumentation skulle vara logiskt, så borde väl Baltikum vara det första målet, eftersom de var med i NATO, och därför borde utgöra ett hot mot Ryssland.
Stalin anföll Finland 1939 för att han ansåg att den dåvarande gränsen låg för nära Leningrad (googla) och han fruktade att Tyskland kunde komma att använda Finland som en språngbräda mot Sovjet. Jämför detta med hur nära Estland ligger till S:t Petersburg (till er rysstroll, det är samma stad som Leningrad).
Det har alltså absolut ingenting att göra med hur ryskspråkiga ukrainare har behandlats i Ukraina utan endast med vad Putin trodde att han kunde komma undan med. NATO vågade han inte sig på men Ukraina kändes lämpligt ofarligt eftersom han redan lagt beslag på delar av Georgien och Krim mm och ansåg att han kommit undan med det.
Citera
2022-08-14, 13:41
  #199892
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det där "hotet" är ju ett påhitt av Väst. Putin har inga ambitioner att expandera Ryssland. Det är USA som försöker få dominans över Ryssland, det är därför man har skapat rysshatet och militariserat Ukraina.

Eller hur? Han hade ju inga ambitioner att anfalla Ukraina...men si det gjorde han ju ändå.
Eller är det ett påhitt av väst?
Citera
2022-08-14, 13:42
  #199893
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om de blir fast där så är det klantigt för Ukraina varnade dem att de skulle förstöra broarna. Men då tog de dit mer trupper istället.



Deras vapensystem har för dålig precision för att slå mot ett enstaka litet mål som en Himars. Och de har för långsamma underrättelser. När någon rapporterar att de sett en Himars så dröjer det länge innan de som faktiskt skall skjuta robotar eller artilleri får veta det. Även Ukraina har det problemet men eftersom Ryssarna är väldigt statiska och ofta stannar på samma plats så lyckas de bättre.
Allt Kiev-regimen nu kan göra med dessa HIMARS är att förstöra infrastruktur och kraftverk samt döda människor som stannar kvar och överger Ukraina. Kiev får väl vara tacksamma att deras kvarvarande kraftverk, elnät, dammar, vattentorn, broar, järnvägar och mycket annan infrastruktur får vara ifred (för tillfället) för annars hade folket svultit nu.

Jag tycker det är hyffsad precision på ryssarnas vapensystem och har sett många filmer där dom träffar mitt i prick. Du är medveten om att Ryssland även har satellitövervakning i olika former, GLONASS och att dom påstår att hälften av alla HIMARS nu är utslagna?

Så det är bara ryssarna som är statiska då ukrainska soldater ligger i skyttevärn och trycker? Du får nog vänta med den bedömningen tills vi kommer förbi Donbas och öppen terräng utan större befästningar. Vi hade i och för sig en lång kolonn utanför Kiev i början men det blev inte mycket gjort för ukrainska soldater för det. Det ryktas om ett stort kombinerat flyganfall, det största på 30 år. I Mykolaiv, Zaporizhzhia och Dnipro har Kiev gett order om att statliga organisationer ska samla ihop dockument och lämna så det ligger kanske något i det och en stor offensiv från ryssarna. Efter det spelar bron mindre roll och dom får söka andra meningslösa eller cyniska mål för stoppar ryssarna gör dom ju inte.
Citera
2022-08-14, 13:45
  #199894
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det där "hotet" är ju ett påhitt av Väst. Putin har inga ambitioner att expandera Ryssland. Det är USA som försöker få dominans över Ryssland, det är därför man har skapat rysshatet och militariserat Ukraina.

Vi kanske ska hålla oss till fakta istället.
Putin invaderade Ukraina med syfte att expandera ryssland.
Citera
2022-08-14, 13:50
  #199895
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Folkets hjältar gör sitt bästa. De har hittills plockat både fascistiska ryssar som grovt kriminella fascistiska kollaboratörer.

Det intressanta med artikeln är hur utbrett det är bland FSB att det är ett hopplöst uppdrag. Ingen inom FSB tror på det och Putin är helt uppbunden i kriget. När kollapsen börjar kommer det att gå fort, lojaliteten är tunn som ett silkespapper.

Att befolkningen stödjer Putin är en Potemkinkuliss man säger sig stödja men när Putin faller kommer ingen att lyfta ett finger.
Citera
2022-08-14, 13:54
  #199896
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Allt Kiev-regimen nu kan göra med dessa HIMARS är att förstöra infrastruktur och kraftverk samt döda människor som stannar kvar och överger Ukraina. Kiev får väl vara tacksamma att deras kvarvarande kraftverk, elnät, dammar, vattentorn, broar, järnvägar och mycket annan infrastruktur får vara ifred (för tillfället) för annars hade folket svultit nu.

Jag tycker det är hyffsad precision på ryssarnas vapensystem och har sett många filmer där dom träffar mitt i prick. Du är medveten om att Ryssland även har satellitövervakning i olika former, GLONASS och att dom påstår att hälften av alla HIMARS nu är utslagna?

Så det är bara ryssarna som är statiska då ukrainska soldater ligger i skyttevärn och trycker? Du får nog vänta med den bedömningen tills vi kommer förbi Donbas och öppen terräng utan större befästningar. Vi hade i och för sig en lång kolonn utanför Kiev i början men det blev inte mycket gjort för ukrainska soldater för det. Det ryktas om ett stort kombinerat flyganfall, det största på 30 år. I Mykolaiv, Zaporizhzhia och Dnipro har Kiev gett order om att statliga organisationer ska samla ihop dockument och lämna så det ligger kanske något i det och en stor offensiv från ryssarna. Efter det spelar bron mindre roll och dom får söka andra meningslösa eller cyniska mål för stoppar ryssarna gör dom ju inte.

Alla himars förstördes som bekant för flera veckor sen och efter det har ytterligare flera förstörts.

GLONASS? Det är väl mest för mind control enligt vad. Jag hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in