Citat:
Ursprungligen postat av
LaVerdadTodo
Jo, jag har den helhetsbild som du inte har. Du lever i en tro att den liberala världsåskådningen är den enda rätta och att det bara finns en sanning och det är den som kommer ur östkustpressen över DN och TV4.
Så här. tycker du att det var fel av Ryssland att lägga sig i det senaste i Kazakstan? Hade inte Erdogan rätt till att försvara sig mot en statskupp 2016? Skulle man inte hindra protesterna vid Kapitolium?
Saken är den att ingen president i Ryssland skulle tillåta att Ukraina eller Vitryssland hamnade under NATO-kontroll. Det är något man helt enkelt får respektera. Om man nu vill ha fred i Europa d.v.s. Regionerna är ytterst strategiskt viktiga för Ryssland och är landets akilleshäl kort sagt med inga naturliga hinder i terrängen ända fram till Moskva. Oavsett om det är Putin eller någon så kommer Ryssland att försvara sitt inflytande över dessa länder. Visst kan väst motsätta sig detta men då får man räkna med att det blir krig. Är det detta du vill?
Nu kommer det signaler från Estland om att man ska samarbeta med Finland och göra Finska viken helt NATO-kontrollerad så fort Finland blir medlem i alliansen.
Vad tror du svaret blir på det? NATO har inte kapaciteten att gå i strid med Ryssland utan att det skulle få katastrofala konsekvenser för Europa. NATO kan inte "vinna" ett krig mot Ryssland.
Så finns det något annat vi kan göra?
Problemet är snarare så att du ser det som en självklarhet att Ryssland skall som auktoritär ledare styra sina grannländer.
Men du går fullt upp i Putins argumentation om att Nato på något sätt är en invasionsorganisation som USA tvingar in länder i.
Faktum är att det är en organisation som skapats för att försvara de länder som ingår mot aggressiva stadsbildningar.
De länder som söker sig dit gör det p.g.a att de känner sig hotade i första hand av Ryssland.
Men då jag såg din tolkning av BBCs artikel förstår jag din ståndpunkt, då det är precis sådana lättpåverkad personer som du som Kreml riktar sin propaganda mot. Men försök att vidga dina vyer och ta hjälp med din läsförmåga, det skulle underlätta för dig.
Jag ser absolut brister i västs politik men samtidigt är det minst dåliga alternativet jämfört med den Ryska situationen så lever vi fritt och bra i de flesta EU länder.
Men det finns absolut förbättringspotential, men då är det fel väg att gå mot ett auktoritära styre dagens Ryssland.