2022-08-14, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Faktum är att ryssarna, med en relativt motståndaren liten numerär, har och fortsätter att ta mark och vad det mesta tyder på kommer att nå de mål som sattes upp för operationen - kanske lite mer dessutom. Har ryssarna haft någon motgång? Ja, givetvis, men ingen av sådan storlek att den har någon betydelse för hur detta slutar.
vad nu målet är och har varit, från rysk håll ändras det vart efter, o från väst gissas det,, så då är alltså Putin nöjd enligt vad du tror? O utestängningen från ekonomierna i väst är Putin bekväm med? O utestäning från från ishockey/fotboll är ok för Putins person,?
Citera
2022-08-14, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Du tycks ju veta hur makten agerar både i Vitryssland och i Ryssland. Inte bara det, du vet också hur opinionen är och vad opposition vill i de två länderna.

Jag brukar säga så här. Folk är rätt bekväma och revolution är bara något vissa extremister önskar. Det är en sanning både i Sverige och i Ryssland/Vitryssland skulle jag tro.
det fanns opposition i Ryssland mot Putin, denna har han framgångsrikt kväst med allsköns våldsmetoder,,därför är det omöjligt att veta hur det egentligen står till med önskan att gå ett liberalare samhälle bland rysk befolkning
Citera
2022-08-14, 09:33
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Även intressant att svoboda/”en mix” av högernationalistiska partier i praktiken utraderades från politisk makt i valet 2014.

Det brukar vara sånt som utlämnas i foliehatts ”dokumentärerna” .

Inte politisk makt, men representativ makt, ja. Det är intressant och konstigt. Även de genuint demokratiska fraktionerna som startade Euromaidan marginaliserades.
Citera
2022-08-14, 09:34
Medlem
Citat:
Finns ingen brist på mediciner i Ryssland. Däremot så är det illa ställt med det i Ukraina. Du får lära dig att man är självförsörjande på det mesta i Ryssland även om man inte har den senaste iPhonen eller BMW:n.

Självklart kommer det bli brist på såväl mediciner som mat i Ryssland. I värsta fall får man lägga sanktioner även på utsäde och medecinteknik för att bryta sönder den ryska federationen
Citera
2022-08-14, 09:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Finns ingen brist på mediciner i Ryssland. Däremot så är det illa ställt med det i Ukraina. Du får lära dig att man är självförsörjande på det mesta i Ryssland även om man inte har den senaste iPhonen eller BMW:n.
Du tänker att man har mediciner men inte vattentoaletter, disk och tvättmaskiner?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Själv tänkte jag först och främst på att det är märkligt att ryssarna inte längre tycks använda långdistansvapen i samma utsträckning som tidigare under kriget. Inte ens som det givna svaret på attacker från Ukraina.

Ett annat mysterium är varför i hela helvete man inte hittat något effektivt sätt att snabbt slå ut samtliga HIMARS. Propagandavideor med HIMARS-träffar, verkliga eller ej, är ungefär det enda som letar sig ut på nätet numera. Det och allmän braggadocio rörande den där eviga bron i Kherson. Ingen tycks veta speciellt mycket om vad som faktiskt sker på marken...
Problemet med HIMARS är deras styrka d.v.s. mobiliteten. Används de nattetid måste det nog vara svårt att förekomma dem. Men samtidigt måste man också förstå att de är överhypade. Visst får Ukraina in träffar men de är inte många i sammanhanget. Frågan är hur mycket resurser man ska använda att slå ut dem när andra viktigare mål ska uppfyllas.

När det gäller bron i Kherson så är den enl. uppgift inte av den stora strategiska betydelse som den ges i väst. Man har alternativ där som räcker tills vidare. Bron ska också vara konstruerad för att klara en situation där närliggande städer blir kärnvapenattackerade. Ukrainas lager av ammunition till HIMARS ska också vara begränsad, så man kanske ser vissa fördelar till att de används upp till ingen nytta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Inte politisk makt, men representativ makt, ja. Det är intressant och konstigt. Även de genuint demokratiska fraktionerna som startade Euromaidan marginaliserades.

Samma där, den representativa makten minskade (upphörde helt?) kraftigt iochmed valet och upplösningen av interimregeringen.
Citera
2022-08-14, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag är förvisad till den information jag får via nätet och en del via bekanta i Ryssland och Belarus.
Sen jobbade jag en del i och med Ryssland under perioden 1998- 2014.
Så jag träffade på en del personer och besökte en del platser som jag inte skulle ha gjort som turist, så jag vet en del om hur det såg ut på de platserna och hur medelklassen levde där.

Din sista mening blir ju rätt intressant i samanhanget då du har helt korrekt att det krävs en hel del för en revolution och protester. Det som skiljer är hur vi tolkar dessa jag skulle säga att som Belarus bli tvungna att ta in militär utifrån för att kväsa protester ger i min värld en indikation om att man ser sin ställning som hotat och att stödet för ledningen inte är så starkt.
Man förhindrade en färgrevolution i Vitryssland. Om du är insatt borde du också känna till att det var ett allvarligt försök från USA och väst att lägga sig i klass med Maidan i Ukraina.

Det misslyckades,
Citera
2022-08-14, 09:38
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Jepp! Jihadi-Julian har förlorat hoppet:

Julian Röpcke🇺🇦
@JulianRoepcke
For months now, pro-Ukrainian experts claim, Russia is “losing its morale”, its troops are being “exhausted”, every taken village is “a meat grinder” and Putin’s hordes will soon (“until August, “winter”, “end of the year”) be defeated.
The reality is something else.
https://twitter.com/JulianRoepcke/status/1558486517210927104?s=20&t=DXJPg0JW5egDHh2ym_04UA

Julian Röpcke🇺🇦
@JulianRoepcke
#NewsMap
First visual evidence (from yesterday), the Russian invasion army inded entered #Soledar and captured the Knauf plant plus more than ten streets.
If they were not beaten back since, the Ukrainian army is not revealing the real sitiation from this sector of the front.
https://twitter.com/JulianRoepcke/status/1558412496616169472?s=20&t=DXJPg0JW5egDHh2ym_04UA

Det finns något hos honom som jag respekterar trots allt. Han är ärlig och pratar klarspråk både om sina sympatier och i de analyser han gör. Det tycker jag gör honom professionell som journalist faktiskt.

Precis. Dessvärre för honom så kommer han bli Amnestyad, dvs, han har gått och blivit en Putinist (enligt NATOshillsen).

Lyckligtvis för den fria världen är slagfältet på internet och i verkligheten 2 helt olika saker.
Citera
2022-08-14, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Ärke-zionisten och från den gamla skolan när USA fortfarande var "kompetenta" Kissinger börjar också inse allvaret;

https://t.me/DonbassDevushka/18971

Kissinger: “We are at the edge of war with Russia and China on issues which we partly created, without any concept of how this is going to end or what it’s supposed to lead to.”

https://www.wsj.com/articles/henry-kissinger-is-worried-about-disequilibrium-11660325251

Ännu en massbegravning av UAF;

https://t.me/DonbassDevushka/19015

Are ya winning yet mykola?
den informationen som läckt ut visar på att man från ledningen i Ryssland faktiskt trodde det skulle ta 3 dagar att ta över styret i Ukraina, troligen inte att befästa hela landet, men att gå in i Kiev, mörda zelensky, ta över media, osv, någon annan information har inte jag sett
Citera
2022-08-14, 09:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
det fanns opposition i Ryssland mot Putin, denna har han framgångsrikt kväst med allsköns våldsmetoder,,därför är det omöjligt att veta hur det egentligen står till med önskan att gå ett liberalare samhälle bland rysk befolkning
Det är väl ungefär som i Ukraina då. Ingen vet egentligen vad man vill där efter det att Zelensky förbjudit oppositionen och tagit kontroll över media med flera journalister och oppositionella försvunna eller rent av mördade.
Citera
2022-08-14, 09:41
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Hävdar du att Ukrainas yta är lika stor som dessa tre länder tillsammans så har du fel. Väldigt fel till och med.

Tyskland 357588 km2
Frankrike 543940 km2
Polen 322575 km2

Summa 1224103 km2

Ukraina 603548 km2 (varav Krim ca 26000) så det är något större än Frankrike.
I Frankrike bor emellertid 68miljoner människor.

Så bra, då kan du säkert också googla fram vilken armé på 150.000 man som skulle kunnat klara av den bedriften.

Alltså att ockupera 600.000 km2 med över 1 miljon försvarare och 40 miljoner invånare. På 3 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in