Citat:
Ursprungligen postat av
Spugge
Att man inte sökte hjälp av författningsdomstolen var ett stort misstag. Situationen som uppstått täcktes inte av konstitutionen och då är det uppenbart att man måste söka juridisk rådgivning. Man borde också under tiden det pågick försökt få kontakt med Yanukovych.
Det är viktigt att man gör vad man kan för att försöka följa konstitutionen.
Att ett annat land i det läget utnyttjar situationen för en invasion och ockupation är inte försvarbart på något sätt.
Ja exakt. Det är också därför jag är rätt övertygad om att där finns en del skumma saker som inte är helt klarlagda. Enligt
https://en.wikipedia.org/wiki/Agreement_on_settlement_of_political_crisis_in_Ukr aine så fanns det en lugn lösning. Yanukovich var på väg bort. Men ändå skulle man avsätta honom. Tänkbara orsaker:
- det skulle bli tydligt att Euromaidan-sidan sköt sina egna för att eskalera våldet, när det upptäcktes kunde det bli en backlash, och Yanukovich (eller andra) skulle bli räddade
- Euromaidan-sidan hade en upprörd folkmängd på sin sida. Men den var inte majoriteten i landet.
- CIA ville provocera Ryssland maximalt.
Utifrån det röriga läget förstår jag Rysslands position. Man föreslår Yanukovich att gå in i Krim, han säger nej, han säger ja (och så går ryssarna in) och sedan säger han nej igen. Den nya makten i Kiev är helt antirysk. I FN får man inget gehör alls (för de som man diskuterar med har i verkligheten arrangerat kuppen i Kiev...). Vad gör man?
Sen finns det mer "Poroshenko-vänliga" tolkningar.
- Man var genuint orolig för att Yanukovich skulle ställa till något trassel och förhala valet
- Processen var inte under kontroll, där fanns ingen logisk plan helt enkelt.
Jag tror inte på någon av de Poroshenko-vänliga tolkningarna. Det var uppenbart att Yanukovich var svag, så han skulle inte kunna klara av att göra något - mer än möjligen försnilla statsmedel. Resten av processen var välfungerande och man lyckades organisera Euromaidan; varför skulle man plötsligt klanta sig?