2022-08-13, 17:26
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om nu bostadsbubblan är så enorm så varför jobbar inte du (och horder av entreprenörer) 7/24 med att producera bostäder. Vid en enorm bubbla så tjänar ni ju astronomiska belopp.

Så VARFÖR?

Det här med byggjobares löner och folk som borde bli byggentreprenörer blir lite tramsigt.

Däremot kan man absolut fråga sig varför man i så fall inte vågar korta t.e.x JM idag, eller investera i aktien när "bubblan" blåstes upp.
Citera
2022-08-13, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Självklart har vi en bubbla, kriterierna är uppfyllda enligt professionen. En bubbla behöver inte spricka, men den kan göra det beroende på x antal faktorer. Ett faktum är att majoriteten inte förstår att det finns en bubbla förrän bubblan spruckit.

Bild på hur en bubbla kan se ut:
https://www.ekonomifokus.se/wp-content/uploads/2021/05/Bostadspriser-genom-tiderna-1024x544.jpg.webp

Reala huspriser = justerade för inflationen, dvs justerade för att den svenska kronan blir mindre och mindre värd med tiden. Källa: https://cornucopia.se/2017/10/stockholms-huspriser-fran-1875-till-2017/

Mao ännu mindre anledning att tro på rn bubbla då sek hela tiden blir svagare
Citera
2022-08-13, 17:56
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Där saknar jag såväl logik som mätdata.
Hur mäter man upp bubblan?
Om det finns en bubbla går den att mäta upp. Annars finns ingen grund för att påstå dess existens.
Jag har frågat den frågan i många år. Men kan inte påminna mig ett svar.

Du fick i andra tråden flera olika adekvata källor med författare som spenderat halva sitt liv inom akademisk och praktisk ekonomi. Ingen av källorna dög. Jag har genom åren sett flera användare skriva dig på näsan med genomtänkt analytisk argumentation med hänvisan till både teori och historia, inget duger. Om rätt faktorer sammanfaller så kommer bubblan du menar inte finns - spricka - då kommer du vara en av alla som konstaterar att det tydligen fanns en bubbla. Mer än så behöver inte sägas.
Citera
2022-08-13, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Därför att de som ville byta eller köpa nytt insåg att det kommer bli dyrare att låna. Den insikten kommer fler köpare drabbas av under höst och vinter.
Även därför som prisfall tar tid, både köpare och säljare måste inse att det är ett nytt marknadsläge.

Varför drabbades de av den som insikten? Du säger ju själv att beskef om räntehöjningar är oväsentliga att allt handlar om när de faktiskt aktualiseras. Mao borde marknaden varit urstark hela april
Citera
2022-08-13, 18:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du fick i andra tråden flera olika adekvata källor med författare som spenderat halva sitt liv inom akademisk och praktisk ekonomi. Ingen av källorna dög. Jag har genom åren sett flera användare skriva dig på näsan med genomtänkt analytisk argumentation med hänvisan till både teori och historia, inget duger. Om rätt faktorer sammanfaller så kommer bubblan du menar inte finns - spricka - då kommer du vara en av alla som konstaterar att det tydligen fanns en bubbla. Mer än så behöver inte sägas.
Jag efterfrågar ett sätt att mäta upp bubblan.

Dvs man mäter en eller flera storheter och kanske processar de på något sätt och kommer framtill ett mätetal X. Och om X>X_limit så råder en bubbla. Och bubblans storlek är X/X_limit

Men jag kan garantera att något sådant har inte levererats. Inte ens i närheten.

De fantastiska svar som kommit är av den fantastiska digniteten:
"Öööh det är dyrt ... öööh då är det en bubbla"

I en del länder kan man mäta relationen hyra/(kostnad för att äga). Om den då (här) går en bra bit under 1 så indikerar det en bubbla.
Men det går inte så bra i Sverige med hyresregleringen.

Men hur är det, visar hyror i andra hand att det är en bubbla? Är det mycket billigare att hyra i andra hand än att äga?
Ja för något så när likvärdiga bostäder då. Borde ju vara så om det är en bubbla.

Om Lava eller någon annan har länkar som visar hur man mäter upp bubblan får ni gärna länka.
Citera
2022-08-13, 18:14
Medlem
vnc-s avatar
Citat:

Teorierna som har presenterats klassas som pseudovetenskap. Det är inte mätbart utan godtyckligt. Jag har fortfarande inte sett en modell som kan prövas och verifieras med historiskt data och utfall.
Citera
2022-08-13, 18:20
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Jag efterfrågar ett sätt att mäta upp bubblan.

Du har fått massor av svar genom åren, inget duger. Du är den där som är övertygad om din egen förträfflighet, och det är ok, du är inte unik men bortkastad tid. Det senaste jag såg var väl att du bemötte The Economist, som pekat ut Sverige som det största bubbelrisklandet, som amatörer.
Citera
2022-08-13, 18:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det här med byggjobares löner och folk som borde bli byggentreprenörer blir lite tramsigt.
Är det en bubbla så blir det väldigt lönsamt med nyproduktion.

Är det en rejäl bubbla så går det att nyproducera i periferin (Upplands Väsby) och sälja till (säg) halva priset och gå runt på det. Alternativt sälja till strax under marknadspris och håva in halva köpeskillingen som vinst.

Vore det en bubbla skulle vi ha 50-11 entreprenörer som producerade bostäder för brinnande livet.

I forumet finns någon slags blind förnekelse över vad det kostar. Man vill inte blanda in det, utan blint nekar bara. Men tittar man i t ex byggahusforum kan man få en viss uppfattning om det.
T ex när en jeppe som gjort en utbyggnad berättar att det gick på 40k/kvm trots att det bara var billiga kvm.

Ett hus på 230 kvm, som gärna byggs nuförtiden, landar med 40k/kvm på 9.2 MSEK för byggnaden. Då tillkommer, mark och kommunala anslutningar och div kostnader som har med offentlig sektor att göra.
Att det blir billigare för standardhus är för att byggfirmorna kan vara mer rationella där.
Citera
2022-08-13, 18:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du har fått massor av svar genom åren, inget duger. Du är den där som är övertygad om din egen förträfflighet, och det är ok, du är inte unik men bortkastad tid. Det senaste jag såg var väl att du bemötte The Economist, som pekat ut Sverige som det största bubbelrisklandet, som amatörer.
Men vilket sätt att mäta redovisade dom då?

"Bubbelrisk" är inte detsamma som att det är en bubbla. Varför förstår du inte det?

Och vem var det som sa något? Det har betydelse. Har vederbörande koll? Det är långt ifrån alla som uttalar sig som har koll.

I privat näringsliv måste sakerna vi levererar fungera. Logiken måste vara rätt. Jag bara ställer lite krav på saklighet här. Tror folk på allvar att man t ex på Volvo inte säkerställer att logiken är korrekt utan bara skeppar iväg lastbilar därför att någon skrev något i en blaska?
Citera
2022-08-13, 18:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Börsen har gått i linje med bostadsmarknaden. Många finansierar bostadsköp med börsvinster. Dessutom har vi hela tiden en befolkkingstillväxt större än bowtadsbyggandet. Någon bubbla verkae vi absolut inte ha med tanke på hur modesta nuvarande prisnedgångar är
Ja, hade vi haft en bubbla hade den havererat fullkomligt under finanskrisen.
Men där var det bara lite små brus.
Om jag kommer ihåg rätt så faller inte Fastighetsprisindex alls de åren.

Sedan har vi corona där bostadspriserna motstod fall på ett intressant sätt. Vi hamnar i det lite bisarra att BNP/Capita minskar men bostäderna stiger. Nu förklaras det dock av ändrade preferenser och omallokering av inkomster. Om den ändringen i preferenser består nu efter corona får vi väl se. Kan bli så att den korrigerar tillbaka.

Men något spår av någon bubbla går inte att finna. Hur bra förstoringsglas man än har.

-------------------------------------
Jag gjorde tidigare en jämförelse mellan Sollentuna och Piteå.
Den visade att medelinkomsttagaren i Sollentuna som köpte en snittvilla i Sollentuna fick mer kvar efter skatt och boende än motsvarande i Piteå. Trots mycket lägre villapris i Piteå.

Sådana saker borde ge en bättre förståelse för situationen. Men så fort beräkningar ingår verkar bubbelpratarna blunda så hårt dom kan. För att sedan fortsätta sitt känslobaserade dravel.

Sedan 2010 när förra tråden startade har det hela tiden kommit data och logik som visar att bubbel-tanken är fel. Hade folk som trott på bubbla tagit till sig det hade dom kunnat planera sina liv lite bättre.

Lärdomen här är att inte låta känslorna låsa fast vid vissa ställningstaganden. Utan låta fakta och logik göra jobbet.
Citera
2022-08-13, 18:53
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Men vilket sätt att mäta redovisade dom då?

"Bubbelrisk" är inte detsamma som att det är en bubbla. Varför förstår du inte det?

Det förstår jag mycket väl men:
1. Utifrån din argumentation om att det inte finns någon bostadsbubbla så innebär det även att du heller inte ser att Sverige skulle pekas ut som främsta bubbelriskare. När det gäller The Economists parametrar så säger de att det finns en bostadsbubbla i Sverige.
2. Återigen, det har återkommande publicerats adekvata källor som förklarat att Sverige har en bostadsbubbla, och varför.

Citat:
Och vem var det som sa något? Det har betydelse. Har vederbörande koll? Det är långt ifrån alla som uttalar sig som har koll.
Om du menar flashbackpostare så har det ingen betydelse, det som har betydelse är källan.

https://www.dagensps.se/privatekonomi/bostad/economist-sverige-har-storst-risk-for-bostadsbubbla-i-varlden/
Citera
2022-08-13, 19:28
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Det förstår jag mycket väl men:
1. Utifrån din argumentation om att det inte finns någon bostadsbubbla så innebär det även att du heller inte ser att Sverige skulle pekas ut som främsta bubbelriskare. När det gäller The Economists parametrar så säger de att det finns en bostadsbubbla i Sverige.
2. Återigen, det har återkommande publicerats adekvata källor som förklarat att Sverige har en bostadsbubbla, och varför.

Om du menar flashbackpostare så har det ingen betydelse, det som har betydelse är källan.

https://www.dagensps.se/privatekonomi/bostad/economist-sverige-har-storst-risk-for-bostadsbubbla-i-varlden/

Kan du inte bara hänvisa till en vetenskaplig modell som baseras på användning av data och inte bara tyckande?

Jag har fortfarande inte sett någon efter 12 år i den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in