2022-08-13, 11:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Centerpartiet (5,3%), lägsta värdet sedan 2014
C har nu netto tappat 60 procent av sina väljare från valet 2018. De väljarna har främst gått till S, M och L, det är dock något fler som går till S-sidan än till M-sidan. Närmandet till S verkar leda till att många i stället väljer S framför C bland de gamla väljarna."

https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometer-9-11-augusti-2022

och annie fortsätter att tjata om mitten, när byts hon ut?

Kanske dags att återuppliva min tråd från juni?

(FB) Kommer C att klara 4%-spärren?
Citera
2022-08-13, 11:25
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Återigen, du vet inte vad du talar om. Dessa "vänsterliberaler" som du kallar dem lever som de lär. Gömmer flyktingbarn etc. De är definitivt inga rasister eller hycklare. Många av dem är frireligiösa och tar det kristna budskapet på allvar:

Och den som tager emot ett sådant barn I mitt namn, han tager emot mig. Matt. 18:5

Idag är många av dem djupt besvikna på L som de anser har sålt sig till "högerpopulisterna" och har gått vidare till C eller Mp. De nya väljare som L har fått de sista månaderna är allmänborgerliga väljare som återvänt, främst från M och KD. Samt en del centerväljare som tröttnat på postmodernismen.

Nej, frågan avgjordes inte i mars 2021. Det var först vid landsmötet i november som frågan definitivt avgjordes. Efter det tystnade det mesta av kritiken.

Varför Sabuni valde att avgå några månader senare vet vi inte, men det berodde inte på det interna bråket som då i stort sett var över. Jag tror inte heller att hennes påstående att hon skulle fly till Norge om Sverige ockuperades spelade någon roll. Det är ju ett helt rationellt agerande i en sådan situation. Den norska regeringen flydde till England när Norge ockuperades av tyskarna. De journalister som kritiserade henne för detta var antingen illvilliga eller korkade.
Dom som gömmer flyktingbarn är inte höger-medelklass. Det är oftast vänster-batikhäxor som bor i någon stuga ute på landet eller nån lägenhet i nån kranskommun. Liberaler som kallar sig antirasister lever knappast som dom lär. Dom lever i vita enklaver och skickar sina barn till vita skolor av en anledning. L har aldrig haft den typen av väljare i form av batikhäxor. Dom har alltid röstat MP/S/V.

Kritik mot Sabuni och vägvalet fortsatte även efter landsmötets beslut.
Citera
2022-08-13, 11:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Återigen, du vet inte vad du talar om. Dessa "vänsterliberaler" som du kallar dem lever som de lär. Gömmer flyktingbarn etc. De är definitivt inga rasister eller hycklare. Många av dem är frireligiösa och tar det kristna budskapet på allvar:

Och den som tager emot ett sådant barn I mitt namn, han tager emot mig. Matt. 18:5

Idag är många av dem djupt besvikna på L som de anser har sålt sig till "högerpopulisterna" och har gått vidare till C eller Mp. De nya väljare som L har fått de sista månaderna är allmänborgerliga väljare som återvänt, främst från M och KD. Samt en del centerväljare som tröttnat på postmodernismen.

Nej, frågan avgjordes inte i mars 2021. Det var först vid landsmötet i november som frågan definitivt avgjordes. Efter det tystnade det mesta av kritiken.

Varför Sabuni valde att avgå några månader senare vet vi inte, men det berodde inte på det interna bråket som då i stort sett var över. Jag tror inte heller att hennes påstående att hon skulle fly till Norge om Sverige ockuperades spelade någon roll. Det är ju ett helt rationellt agerande i en sådan situation. Den norska regeringen flydde till England när Norge ockuperades av tyskarna. De journalister som kritiserade henne för detta var antingen illvilliga eller korkade.
Du menar "förvränger det kristna budskapet".

"Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som tager emot den jag sänder, han tager emot mig; och den som tager emot mig, han tager emot honom som har sänt mig."
(Johannes 13:20)

Men, som Jesus och alla apostlarna profeterat har vi fått en kristenhet som följer läror spridda av judarna;
Multikulti och universialism.
Lydnad inför judarna (som sägs vara Guds folk).
Dömer hjärtats uppsåt hos andra och förkastar Guds bud.
Svekfulla mot sina egna.

Mm, mm

Nu tror jag dig när du säger att dessa människor tar sin tro på allvar, men sammanblanda inte detta med det kristna budskapet är du snäll!
Citera
2022-08-13, 11:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Dom som gömmer flyktingbarn är inte höger-medelklass. Det är oftast vänster-batikhäxor som bor i någon stuga ute på landet eller nån lägenhet i nån kranskommun. Liberaler som kallar sig antirasister lever knappast som dom lär. Dom lever i vita enklaver och skickar sina barn till vita skolor av en anledning. L har aldrig haft den typen av väljare i form av batikhäxor. Dom har alltid röstat MP/S/V.

Jag känner alltså dessa människor, till skillnad från dig. De är inte "batikhäxor som bor i en stuga på landet" utan väl etablerade kristna väljare, ofta höginkomsttagare, som står till höger i andra frågor.

Citat:

Det finns alltid folk som gnäller, men efter landsmötets beslut var frågan avgjord, och de flesta fann sig i det. De som inte gjorde det har lämnat L.
Senast redigerad av Regulus 2022-08-13 kl. 11:39.
Citera
2022-08-13, 11:41
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Djurens parti? Är du efferbliven?

Afs kommer definitivt bli störst bland övriga
Är du helt tappad? Kalle Anka partiet blir bäst och störst. Lite intressantare än utslängda SDU’are som vägrar växa upp.
Citera
2022-08-13, 11:43
Medlem
Citat:

En viktig sak att påpeka här är att du har rätt i att det kan vara borgerliga väljare som sökt sig till L nu de senaste månaderna. Det är troligt eftersom M och KD minskat. Men det viktiga är vilka som är förtroendevalda inom L.

Där förändras det inte lika fort. Man måste för att förstå vilken väg L kommer ta gå in på detta att se vad de förtroendevalda som kommer att driva partiets frågor har för övertygelser. Vi har iallafall tidigare konstaterat att L är väldigt splittrat just här och jag tror inte att den splittringen har minskat.

L lär pendla mellan olika frågeställningar som blir väldigt svåra att se något riktigt mål med. Det blir en politik som frontalkrockar med sig själv så att säga.

Så tillbaka till då om de kommer att bli ett stödparti till Moderaterna eller Socialdemokraterna. Vi vet ju faktiskt inte!!! Det är många saker som L avvaktar med. Givetvis hur valresultaten blir och sedan även hur deras nyval av partiledare kommer att utmynna senare under hösten.

Det är så illa att vi vet faktiskt inte vilken politik som L tänkt sig att arbeta för, eftersom det är en sådan typ av splittring inom partiet att man får en frontalkrockspolitik. Man kan inte uppnå båda målen samtidigt.
Citera
2022-08-13, 11:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nu talade jag inte om det nassekristna antisemitiska budskapet utan om det kristna budskap som den frisinnade rörelsen i Sverige bekänner sig till.
Det finns inte olika kristna budskap, utan ett budskap som profeterna, Jesus och apostlarna samstämmigt meddelat.

Detta budskap är solklart för alla som studerar vad alla dessa vittnen säger istället för vad olika predikanter säger (vilka säger 60.000 olika saker).

Att du inte fattar är en sak (förväntat och profeterat), men nu gällde saken att du sprider dynga om det kristna budskapet vilket inte går ut på att gömma afghanska män, som ljuger om ett nyblivet kristnande, för myndigheterna.

Ja, frikyrkorna i Sverige bekänner sig till judeokristna budskapet, men många av dessa röstar SD och inte L. Dessa väljare som gått till SD kommer i huvudsak från KD, inte L.

Så är det med det.
Senast redigerad av LadySweden 2022-08-13 kl. 11:55.
Citera
2022-08-13, 11:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
En viktig sak att påpeka här är att du har rätt i att det kan vara borgerliga väljare som sökt sig till L nu de senaste månaderna. Det är troligt eftersom M och KD minskat. Men det viktiga är vilka som är förtroendevalda inom L.

Där förändras det inte lika fort. Man måste för att förstå vilken väg L kommer ta gå in på detta att se vad de förtroendevalda som kommer att driva partiets frågor har för övertygelser. Vi har iallafall tidigare konstaterat att L är väldigt splittrat just här och jag tror inte att den splittringen har minskat.

L lär pendla mellan olika frågeställningar som blir väldigt svåra att se något riktigt mål med. Det blir en politik som frontalkrockar med sig själv så att säga.

Så tillbaka till då om de kommer att bli ett stödparti till Moderaterna eller Socialdemokraterna. Vi vet ju faktiskt inte!!! Det är många saker som L avvaktar med. Givetvis hur valresultaten blir och sedan även hur deras nyval av partiledare kommer att utmynna senare under hösten.

Det är så illa att vi vet faktiskt inte vilken politik som L tänkt sig att arbeta för, eftersom det är en sådan typ av splittring inom partiet att man får en frontalkrockspolitik. Man kan inte uppnå båda målen samtidigt.

De som är kvar i partiet är lojala med landsmötets beslut. Det fanns en (1) riksdagsledamot som inte stödde partilinjen, och hon kandiderar inte till omval.
Citera
2022-08-13, 12:03
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Är du helt tappad? Kalle Anka partiet blir bäst och störst. Lite intressantare än utslängda SDU’are som vägrar växa upp.
Inte många partier som ökar med 20.000 röster i sitt första val någonsin.
Citera
2022-08-13, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det finns inte olika kristna budskap, utan ett budskap som profeterna, Jesus och apostlarna samstämmigt meddelat.

Detta budskap är solklart för alla som studerar vad alla dessa vittnen säger istället för vad olika predikanter säger (vilka säger 60.000 olika saker).

Att du inte fattar är en sak (förväntat och profeterat), men nu gällde saken att du sprider dynga om det kristna budskapet vilket inte går ut på att gömma afghanska män, som ljuger om ett nyblivet kristnande, för myndigheterna.

Ja, frikyrkorna i Sverige bekänner sig till judeokristna budskapet, men många av dessa röstar SD och inte L. Dessa väljare som gått till SD kommer i huvudsak från KD, inte L.

Så är det med det.

Nej, de är solklart för sådana som du som tror att din tolkning är den enda rätta. Sådana som du kallas också kristna extremister och finns även i frikykorna. Ni är farliga och du är känd på Flashback för din bokstavstrogna, extremistiska kristna hållning.

Att frikyrkliga väljare gått till ett parti med nazistiska och rasistiska rötter med en unken homofobisk historia är pinsamt, de borde skämmas.
Citera
2022-08-13, 12:12
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oriamendi
Sifos första augustimätning har kommit ut. Skiljer sig en del från Novus på flera punkter. Här går M framåt, medan SD och C går bakåt. Att både L och MP är över spärren verkar dock bekräftas av båda:
MP´s uppgång är aningens otillfredsställande kan jag tycka. Måste ligga ett par nuffror högre än så för att jag ska känna mig trygg. Och det blir säkert så bara man ger folk lite mer tid att filtrera bruset, som i det nutida medieklimatet blivit ohyggligt nersmutsat av högstadiehögerns hjärndöda argument.
Citera
2022-08-13, 12:15
Avslutad
Citat:

Det finns sannerligen visst Liberaler och även Kristdemokrater som gömmer flyktingbarn. De är som Regulus skriver ofta frireligiösa. De lever på ordnade platser pga att de är skötsamma och vill bo bland skötsamma människor, inte pga att de är vita enklaver (sådana kommer för övrigt inte att existera om tio år, förutom möjligtvis Djursholm). Dessa väljare är, som Regulus mycket riktigt påpekar ytterst besvikna på L och KD. Det är därför inte uteslutet att de kommer att rösta MP 2022.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in