2022-08-13, 10:51
Medlem
Innerfittefetts avatar
Var tror ni Putin och Lavrov gömmer sig nu?

De har ju varit helt osynliga de sista veckorna.

Är de döda eller fängslade?
Citera
2022-08-13, 10:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Problemet är dessutom att ukrainarna inte verkar ha kompetensen, de har tagit sönder dem. Vilket man också kan förstå. De har lärt sig hur man skjuter, men det tar tid att förstå hur man underhåller dem. Men antagligen tänker vissa också att där ändå kommer fler vapen snart, och det är nu man behöver stoppa ryssen - kortsiktiga.

Det är väl så att när förhållandet är 1:20 i artilleri, att man utnyttjar de få man har till max. Plus lite därtill. Och ännu mer därtill. Det finns alltid något mål till som måste bekämpas.

Men det är inte det enda problemet. De har ingen logistik för reparationer. Det sätter käppar i hjulet.

Citat:
"Yes. They are used massively. Accordingly, spare parts are needed. Although spare parts packages have been supplied, they are obviously not always the right ones. It is not always enough to have the spare part. For larger repairs, you also need the right workshop for it. It’s not always that easy at the front. The Ukrainians are optimistic that they can bring the operational readiness back up. But they also say that they need their own repair facility in Ukraine. Otherwise they would have to get the howitzers out of the country again. At the moment they can only do minor repairs themselves. None were destroyed by Russian fire."

https://gettotext.com/fdp-man-faber-on-ukraine-trip-we-underestimate-the-brutality-of-the-russians/
Citera
2022-08-13, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Är det därför Ryssland har stationerad delar av sin armé där för att kväsa oppositionen mot Putins knähund?
Snarare är Kreml nervösa att Belarus befolkning skall följa Ukrainas befolkning och slänga ut Putins marionett.

Trodde faktiskt inte att du var i så dåligt skick.
Du borde sluta konsumera propaganda att det finns en stor liberal västvänlig opposition i Vitryssland. Det finns det inte.

Man är dock ganska trött på Lukasjenko skulle jag tro. Det betyder inte att man vill vända sig västerut och bli EU-medlem.

Ganska naturliga orsaker då landet är ryskspråkigt först och främst och har samma kultur som Ryssland i princip.

Men det viktigaste är Vitrysslands industri har större chanser att överleva med fokuset österut. Inte som Ukraina där allt är sålt till utländsk kapital och och många industrier nedlagda.

Att basa över pissoarer längs Autobahn eller hora i Prag är inte lika lockande för vitryssarna skulle jag tro.
Citera
2022-08-13, 10:58
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Visst kan vi vinna med ekonomiska muskler. Men det är 20 miljoner euro som kunde använts till annat. Har du någonsin klagat över kommunala tjänstemän som slösat med medlen, invandrare som kostar pengar, eller skattemedel som slösas i Afrika? För 20 miljoner euro får du ett ganska stort biståndsprojekt i Afrika, eller kan sänka normeringen i en hel kommun i barnomsorgen.

Problemet är dessutom att ukrainarna inte verkar ha kompetensen, de har tagit sönder dem. Vilket man också kan förstå. De har lärt sig hur man skjuter, men det tar tid att förstå hur man underhåller dem. Men antagligen tänker vissa också att där ändå kommer fler vapen snart, och det är nu man behöver stoppa ryssen - kortsiktiga.
Kan vinna??
Det viktiga är att Ryssland/Putin och hans oligarker inte kan paratisera på sina grannar och paradera i EUs lånta fjädrar.
Citera
2022-08-13, 10:58
Medlem
Slovakien som var ryss vänlig innan kriget har vänt.

BREAKING: Slovakia donates its MiG-29 Fulcrum to Ukraine
"Slovakia owns a dozen MiG-29SD, which as of 2005 received an upgrade to standardize them to NATO norms. The work was carried out by the RAC MiG manufacturer and Western companies."

https://www.aviacionline.com/2022/07/breaking-slovakia-donates-mig-29-fulcrum-to-ukraine/
Citera
2022-08-13, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av more4you
Slovakien som var ryss vänlig innan kriget har vänt.

BREAKING: Slovakia donates its MiG-29 Fulcrum to Ukraine
"Slovakia owns a dozen MiG-29SD, which as of 2005 received an upgrade to standardize them to NATO norms. The work was carried out by the RAC MiG manufacturer and Western companies."

https://www.aviacionline.com/2022/07/breaking-slovakia-donates-mig-29-fulcrum-to-ukraine/
Montenegro också.

Demilitarisation på fler platser alltså.
Citera
2022-08-13, 11:07
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Frågan är vem som kommer att kollapsa först, Europa eller Ryssland.
Just nu verkar det som att Europas ekonomi kommer kollapsa före Ryssland.
Det var ett katastrofalt misstag för Europa att kapa av Ryssland.
Allt för ett sketet Nato medlemskap…

Sådana här dumheter kan inte tillåtas stå oemotsagda för evigt.

Enligt de senaste siffrorna så har EUs BNP ökat med 2,7% sedan förra året. Rysslands BNP har under samma period minskat med 10,0%.

Vem tror du själv kommer att kollapsa först?
Citera
2022-08-13, 11:07
Medlem
Det fanns uppgifter på att Ryssland förde in förstärkningar i Kherson region för att starta en offensiv 10--12 augusti. Enligt youtubern Denys Davidov har denna offensiv fått ställas in eftersom Ukraina systematiskt har försvårat försörjningen av dom ryska trupperna. Alla attacker mot broar och bränsledepåer har gjort en rysk offensiv omöjlig.

För övrigt får vi räkna med att Ryssland förlorar 400 man per dag i döda och sårade. Räkna på siffran. Hur skall man kunna mobilesera 400 soldater per dag för att ersätta förlusterna?

Jag finner det omöjligt. Ryssland måste på något sätt dra sig ur kriget. Hur det skall gå till utan att förlora ansiktet? Och vilka blir konsekvenserna för Kreml?
Citera
2022-08-13, 11:08
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Kan vinna??
Det viktiga är att Ryssland/Putin och hans oligarker inte kan paratisera på sina grannar och paradera i EUs lånta fjädrar.

Äh, människor som människor. Pengar ska göra nytta. Får vi stor nytta av pengarna i Ukraina så gör det inte mig något om de läggs där. Om ukrainarna får ett enormt mycket bättre liv. Men för 20 miljoner euro kan du (eller i detta fall, de tyska barnen) ge barnen (eller afrikaner) i din kommun ett bättre liv också - med mycket större sannolikhet för lyckat utfall. Det är högst osäkert om vi vinner i Ukraina, och det är högst osäkert vad högerextremisterna skapar för ett samhälle vid en vinst, eventuellt med nya krig mot Ryssland. Och detta var 10 bandhaubitsar som kunde använts för att stå och se avskräckande ut inför ett eventuellt nästa krig med Putin. Förhoppningsvis har vi fått lite bra data i alla fall.

Om Putin parasiterar eller Burisma med Bidens crack-head till son parasiterar i Ukraina, är underordnat.
Citera
2022-08-13, 11:10
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det fanns uppgifter på att Ryssland förde in förstärkningar i Kherson region för att starta en offensiv 10--12 augusti. Enligt youtubern Denys Davidov har denna offensiv fått ställas in eftersom Ukraina systematiskt har försvårat försörjningen av dom ryska trupperna. Alla attacker mot broar och bränsledepåer har gjort en rysk offensiv omöjlig.

För övrigt får vi räkna med att Ryssland förlorar 400 man per dag i döda och sårade. Räkna på siffran. Hur skall man kunna mobilesera 400 soldater per dag för att ersätta förlusterna?

Jag finner det omöjligt. Ryssland måste på något sätt dra sig ur kriget. Hur det skall gå till utan att förlora ansiktet? Och vilka blir konsekvenserna för Kreml?

Håller med. Så ifall Ryssland inte ändrar sin strategi, och kriget fortsätter så här ett par månader till, så kan du gå tillbaka. Och inse att de källor du använder är inkorrekta.
Citera
2022-08-13, 11:17
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej ukrainare har alltid funnits men p.g.a. att de inte har haft en egen stat så har de inte "räknats" ungefär som kurder. Historiskt så är ukrainarna ursprunget till ryssarna, inte tvärt om. Det är därför Putin hatar ukrainare för Kiev-Rus är ursprunget och Moskva bara en liten medlöparstat till mongolernas terrorstat.
Det är egentligen historieförfalskning att säga att dagens Ukraina, en bastard, har något med Kievriket att göra. Ukraina, "Gränslandet", är en kulturell smältdegel. Östslaver (dit ryssarna räknas) är bara en befolkningsgrupp av många. Tittar du på riktigt gamla kartor räknas nuvarande Ukraina och delar av Ryssland som Tatariet. Tatarer, du vet — ett turkfolk. Du har säkert sett hur kosackerna ser ut på gamla bilder. Se på byxorna och frisyren.

Att Kiev är en viktig stad för Putin beror nog mest på den ryskortodoxa kyrkan och patriarken i Kiev, och att det är en gammal stad med rik historia. Dessutom anser han säkert, som många ryssar, att Ukraina är en del av Ryssland.
Citera
2022-08-13, 11:22
Medlem
Citat:
Håller med. Så ifall Ryssland inte ändrar sin strategi, och kriget fortsätter så här ett par månader till, så kan du gå tillbaka. Och inse att de källor du använder är inkorrekta.

Jag använder inte de källorna. Säger Ukraina 200 döda ryssar, så säger jag 150. Jag får det till 400 SKADADE och döda per dygn.

Om Ukrainas siffror skulle stämma har vi 700.

Jag är realistisk. Och förlustsiffrorna verkar faktiskt öka eftersom Ryssland inte skyddar soldaterna. Om man förlorar 400 per dygn är det kört.
Hur skall man komma ur detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in