2022-08-13, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ryssland jobbar på att bomba sönder Ukrainas sista försvarslinje.

Den här videon visar hur ryssarna bombar en av de sista absolut sista försvarslinjerna för Ukraina.

Det är tragiskt att Sverige fortfarande skickar vapen. Tänk hur många unga män som dör i bara det här korta klippet…

https://t.me/Slavyangrad/5004

Att Sveriges regeringen väljer att delta i dödandet i Ukraina är för mig helt surrealistiskt.
Men de väljs in av helt vanliga svenskar…

Väljer att delta i dödandet?
Berätta för mig vilka det är som försöker döda allt dom kommer åt i ett annat land än sitt eget?
Citera
2022-08-13, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Du har rätt i det mesta av vad du skriver.

Men faktum är att Ukraina sedan 2014 har haft europas överlägset största militära anslag, 2020 eller om det var 2021 låg den på hela 5,55 av BNP.
Man har övat och tränats med och av flertalet NATO länder i många år och också hunnit anskaffa en del modernare vapen. De tog givetvis slut efter ett fåtal veckor och nya leveranser är såklart avgörande för utgången.

Men det jag vill påpeka är att man stod emot och gjorde stor skada och stort motstånd redan innan leveranser från andra västländer hade nått fram.
Det har i flertalet fall visat att man var väl förberedd på ett anfall och hade militär kapacitet "nedgrävda i skogarna" när ryssarna väl rullade in.

Nej du skriver delvis bakvänt. Ukrainas militära budget låg på cirka 5.9 miljarder dollar 2021 (Ungefär lika mycket som Sverige). Rysslands militära budget låg på 65.9 miljarder dollar.

https://www.sipri.org/media/press-release/2022/world-military-expenditure-passes-2-trillion-first-time

Dock bör man PPP militära budgetar. Men både Ukraina och Ryssland fick mer pang för sina pengar än Sverige.

Ukraina var delvis förberedd men blev ändå operationellt överraskad. Det komiska var att Putin och hans kompisar även operationellt lyckades även överraska stora delar av sina egna styrkor.

Du har rätt att nya leveranser är avgörande för Ukraina. Deras ekonomi har rasat med kanske runt 45 procent av BNP. Och Ukrainas träning med NATO har spelat roll men även deras krigande från 2014 har gett dem erfarenhet.
Citera
2022-08-13, 06:49
Medlem
Citat:
Kom ihåg…

DU betalar för kriget.

Antagligen kommer DU personligen få extra räkningar på uppemot 80,000 - 100,000 svenska kronor de närmsta 12 månaderna.

Vem säger det? Har du någon källa på påståendet? Eller är det något du hittar på eller läst i en kvällstidning?
Citera
2022-08-13, 07:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du harvar på med din Kreml styrda logik, och dina missuppfattningar av dokument du hittar på nätet.

Du tror på alvar att Rysslands ekonomi kommer att blomstra utan modern teknik(El-Distibution, Traktorer, lastbilar och entrepenadmaskiner, etc), och att Rysslands övre meddelklass i förlängningen kommer att acceptera att man får köa 10år för en bil med 60tals standard och att kylskåp, tvättmaskiner etc. blir en lyxvara.
Men givetvis försöker Kina med alla möjliga medel utan att direkt stödja Ryssland eskalera kriget, då de är de självklara vinnarna och dessutom kan de dölja sina interna bekymmer bakom Ukraina krisen.

Dessutom ser de USAs agerande i kontext av sin egen politik. Det liksom Ryssland har svårt att förstå demokratiska länder, liksom vi har svårt ibland att förstå aktoritära styren.

Men forsätt i ditt kaninhål, du kan nog forsätta nåt år till tills verkligheten kommer ifatt dig.
När sa jag att Rysslands ekonomi kommer att blomstra?

Jag säger att vår ekonomi kommer att pressas och att framtiden inte ser speciellt ljus ut och jag är medveten om alla andra faktorer, Men sanktionerna mot Ryssland kommer inte direkt göra saken bättre.

För Rysslands del lär det bli kämpigt. Skillnaden är som jag säger att man där är självförsörjande på råvaror och naturtillgångar. Det absolut väsentliga att man är helt självförsörjande när det gäller energi och i ett klart överflöd. Detta är helt avgörande faktiskt. Dessutom så är den ryska befolkningen betydligt bättre rustade att ta motgångar speciellt är moralen hög bland vanliga människor.

Och det är det här som jag vänder mig mot. Sanktioner som antagligen kommer att skada oss mer än ryska folket. Eller kanske mer mpt alla dönickar som inte fattar vad detta egentligen handlar om. Där får jag faktiskt ge en eloge till president Biden som talar klarspråk på den punkten. Det är att försvaga Kreml och helst avsätta Putin.
Citera
2022-08-13, 07:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Tyskland är medlem i EU och kommer att få den solidaritet de förtjänar Ryssland står typ ensamt och pisset i byxorna värmer inte längre utan nu blir det bara kallare .

Hedrar man sina avtal så är det enklare att få hjälp och sympatier . Till och med Kuba hedrar sina avtal bättre
Och det hjälper vår ekonomi hur?

Det kommer att ge oss skenande elpriser bl.a. som vi aldrig sett tidigare.

Solidaritet driver inga fabriker eller värmer upp bostäder. När Tyskland går in i en djup recession p.g.a. sanktionerna mot Ryssland p.g.a. av kriget i Ukraina kommer Sverige att följa efter.
Citera
2022-08-13, 07:58
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ryssland jobbar på att bomba sönder Ukrainas sista försvarslinje.

Den här videon visar hur ryssarna bombar en av de sista absolut sista försvarslinjerna för Ukraina.

Det är tragiskt att Sverige fortfarande skickar vapen. Tänk hur många unga män som dör i bara det här korta klippet…

https://t.me/Slavyangrad/5004

Att Sveriges regeringen väljer att delta i dödandet i Ukraina är för mig helt surrealistiskt.
Men de väljs in av helt vanliga svenskar…

Inget svar på vad jag skrev utan bara fortsatt dravel. Det enda som behöver sägas till svar: Det är Ryssland som ensamt är ansvarigt för allt dödande genom sitt orättfärdiga angreppskrig. Menar du att ett land inte ska få försvara sig mot angrepp? Helt i strid med FN:s stadga som även Ryssland förbundit sig följa.
Citera
2022-08-13, 08:00
Medlem
Daniel501s avatar
Nytt från verkligheten, Ryssen dubblade sina missilattacker den senaste veckan. Vilket bevisar på något sätt att de börjar få slut på ammonution;

https://t.me/TheEternalUkrainian2/13284

🇺🇦🇷🇺 Welcome to yet another episode of “Russia is running out of missiles”
Citera
2022-08-13, 08:05
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vem säger det? Har du någon källa på påståendet? Eller är det något du hittar på eller läst i en kvällstidning?

Det skulle vara intressant att räkna på, och det är ju typiskt vårt samhälle att debatten är så fördummad att det inte görs. Kostnadsposter som jag kan komma på är:

- höjda bensinkostnader
- Militärstöd
- Riskjusterad kostnad för att mista jobb på grund av att tysk industri saktar in
- Uppvärmningskostnader
- Besparingar som minskar i värde på grund av inflation eller börsfall europeiska aktier (sistnämnda kan hedgas men genomsnittspersonen kommer ej lyckas med det)
- kostnad för en ekonomi som krymper långsammare än den annars skulle göra.

Ju äldre man är, ju högre besparingar.

Ovanstående är inte helt triviella uppskattningar och kommer ha felmarginaler men det går att identifiera spann. Någon som är sugen på att tänka och skriva lite, evt i egen tråd?

Den sista (kostnad för ekonomi) är den mest intressanta och största. Många tänker inte på att den ackumulerar över tid. Om du är 40 år, och vi med detta krig har offrat 0.5% av europeisk tillväxt som inte kommer igen i "pent-up demand" så bir det stora summor 30 år senare. Det förutsätter dock ett samhällssystem där många får del av den ekonomiska tillväxten.
Citera
2022-08-13, 08:05
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Frågan är vem som kommer att kollapsa först, Europa eller Ryssland.
Just nu verkar det som att Europas ekonomi kommer kollapsa före Ryssland.
Det var ett katastrofalt misstag för Europa att kapa av Ryssland.
Allt för ett sketet Nato medlemskap…

Europa har inte kapat av Ryssland. Det var Ryssland som valde att isolera sig från Europa genom att angripa sitt europeiska grannland, Ukraina. Och se, nu har Ryssland istället fått se två nya Natomedlemsskap, bra va?
Citera
2022-08-13, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Här berör du en viktig punkt.

Putin trodde att Ukraina var svagt, men det var det inte. Han kommer att få en rejält stark granne med sin invasion. Detta är nog även Putin medveten om (för dum i huvudet tror jag inte han är). Detta ser nog han som ett hot, som måste fixas nu.

Så, som jag sade för ett par inlägg sedan : Tror inte Putin har givit upp.., men vad för slags planer är det han smider..? (något rackartyg måste han ta till med)
Jag är något förvånad över att de inte har skjutit sönder byggnaderna som zelensky vistas i , o vad jag kan se har ingen överdriven energi lagts på att ha ihjäl zelensky? Undrar om luften skulle gå ur Ukraina utan zelensky?
Citera
2022-08-13, 08:10
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
EU och NATO ville ha HELA Ukraina, men kommer bara få en pyttepytteliten del, förutsatt att EU och NATO fortsätter pumpa in miljarder och åter miljarder dollar för att rädda vad de kan.
Antagligen kommer Ukraina inte ens existera som nation om något år.

EU och NATO är ingen imperialistisk diktatur som anfaller sina grannar som Ryssland gör så de vill inte ha Ukraina över huvudtaget. Däremot kan det ha varit så att Ukraina ville gå med i EU och NATO, och det hade varit deras fria val att söka. Ett fritt val som den ryska diktaturen inte tålde då en diktatur hatar frihet och egna val.
Citera
2022-08-13, 08:10
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Inget svar på vad jag skrev utan bara fortsatt dravel. Det enda som behöver sägas till svar: Det är Ryssland som ensamt är ansvarigt för allt dödande genom sitt orättfärdiga angreppskrig. Menar du att ett land inte ska få försvara sig mot angrepp? Helt i strid med FN:s stadga som även Ryssland förbundit sig följa.

Det är en halmgubbe. Det är skillnad på att låta folk få försvara sig och på att hjälpa dem försvara sig. Hur ser du på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in