2022-08-12, 23:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt Ukrinform planerar Storbrittanien att utbilda FLER ukrainska soldater än dom ursprungliga planerna på 10.000.
Instruktörer från flera länder skall hjälpa till.

Idag har kriget pågått i 170 dagar.

Hoppas även att de får en lite längre utbildning. Minns inte hur lång den var men det var i kortaste laget.., enligt mig då.

Entusiasm är ju bra.., men lite kyla och större professionalism kan leda till bättre resultat samt att hålla egna förluster på den minimala sida.
Citera
2022-08-12, 23:21
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vad menar du? Nationsgränser står alltid över språk och kultur. Trivs man inte med det kan man flytta tillbaks till moder Ryssland.

Jag menar att bara för att det råkar bo en majoritet ryssar på en plats behöver det inte innebära att Ryssland har rätt att grisa runt där. Precis som jag inte tycker Sverige har rätt att invadera Österbotten eller Frankrike Quebec.

Han jag citerade påpekade mycket riktigt att majoriteten i Donbass ser sig som ukrainare. Jag ville bara peka på att man bör vara lite aktsam med den argumentationslinjen eftersom de flesta på Krim sannolikt ser sig som etniska ryssar.

Men så att ingen missförstår: Donbass är en del av Ukraina och Krim är också en del av Ukraina.
Citera
2022-08-12, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Viss harmsenhet i Tyskland när den liberale Bundestagsledamoten Marcus Faber rapporterade efter sin Ukrainatripp. Av de 15 Panzerhaubitz 2000 Ukraina fått gratis av Tyskland fungerar nu endast 5, resten står trasiga. Orsak - ukrainsk oaktsamhet och överanvändning och alltså inte rysk beskjutning.

https://www.n-tv.de/politik/Ukraine-Unterstuetzung-Nur-noch-5-von-15-Panzerhaubitzen-sollen-einsatzbereit-sein-article23518394.h tml

Kostnad per bandhaubits: minst 20 miljoner euro.
Nu ljuger du när du skriver ukrainsk oaktsamhet, såhär säger Marcus om varför endast 5 är igång:

Five out of fifteen?

Yes. They are used massively. Accordingly, spare parts are needed. Although spare parts packages have been supplied, they are obviously not always the right ones. It is not always enough to have the spare part. For larger repairs, you also need the right workshop for it. It’s not always that easy at the front. The Ukrainians are optimistic that they can bring the operational readiness back up. But they also say that they need their own repair facility in Ukraine. Otherwise they would have to get the howitzers out of the country again. At the moment they can only do minor repairs themselves. None were destroyed by Russian fire.
https://gettotext.com/fdp-man-faber-on-ukraine-trip-we-underestimate-the-brutality-of-the-russians/
Senast redigerad av Medvetenommycketxx 2022-08-12 kl. 23:25. Anledning: Länk tillagd
Citera
2022-08-12, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Jag menar att bara för att det råkar bo en majoritet ryssar på en plats behöver det inte innebära att Ryssland har rätt att grisa runt där. Precis som jag inte tycker Sverige har rätt att invadera Österbotten eller Frankrike Quebec.

Han jag citerade påpekade mycket riktigt att majoriteten i Donbass ser sig som ukrainare. Jag ville bara peka på att man bör vara lite aktsam med den argumentationslinjen eftersom de flesta på Krim sannolikt ser sig som etniska ryssar.

Men så att ingen missförstår: Donbass är en del av Ukraina och Krim är också en del av Ukraina.

Ok då förstår jag sammanhanget. Kastade mig lite vådligt in i diskussionen😉
Citera
2022-08-12, 23:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hoppas även att de får en lite längre utbildning. Minns inte hur lång den var men det var i kortaste laget.., enligt mig då.
Entusiasm är ju bra.., men lite kyla och större professionalism kan leda till bättre resultat samt att hålla egna förluster på den minimala sida.

Jag tycker också att man skall se långsiktigt. Ukraina måste ha en enormt stark armé i årtionden framåt med den grannen. Bygg Ukrainas armé för 2024 nu. När Ryssland är på ruinens brant så har Ukraina en helt fräsch och modern armé.
Citera
2022-08-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Håller med om detta. Jag "tror" man kommer att differentiera efter behoven.
Citera
2022-08-12, 23:44
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz

Klart att de boende i Donbass till övervägande del betraktar sig som "ukrainare" om de blir tillfrågade. De har ju bott i den moderna staten Ukraina i 30 år, så för många är det gissningsvis en no-brainer. Det är väl mest samer i svenska Lappland, zigenare och liknande som envisas med sin särskilda identitet på bekostnad av den "nationalitet" som står i passet. Däremot har det uppenbarligen funnits ett missnöje i östra Ukraina med vissa policies i språkfrågor. Exakt samma sak gäller traditionellt Österbotten, särskilt den mest fennomana tiden på 1920-/1930-talet, samt (som av en händelse) Quebec. I Quebec finns en separatiströrelse. Tänk Katalonien. Baskien.
Citera
2022-08-12, 23:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Nu ljuger du när du skriver ukrainsk oaktsamhet, såhär säger Marcus om varför endast 5 är igång:
Five out of fifteen?
Yes. They are used massively. Accordingly, spare parts are needed. Although spare parts packages have been supplied, they are obviously not always the right ones. It is not always enough to have the spare part. For larger repairs, you also need the right workshop for it. It’s not always that easy at the front. The Ukrainians are optimistic that they can bring the operational readiness back up. But they also say that they need their own repair facility in Ukraine. Otherwise they would have to get the howitzers out of the country again. At the moment they can only do minor repairs themselves. None were destroyed by Russian fire.
https://gettotext.com/fdp-man-faber-on-ukraine-trip-we-underestimate-the-brutality-of-the-russians/

Ganska bra nyheter, jag tror säkert tyskarna kan ge dem en verkstad inne i Ukraina. Men han borde inte avslöja sådan information. Är han köpt av Ryssland?
Citera
2022-08-12, 23:46
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tycker också att man skall se långsiktigt. Ukraina måste ha en enormt stark armé i årtionden framåt med den grannen. Bygg Ukrainas armé för 2024 nu. När Ryssland är på ruinens brant så har Ukraina en helt fräsch och modern armé.

Här berör du en viktig punkt.

Putin trodde att Ukraina var svagt, men det var det inte. Han kommer att få en rejält stark granne med sin invasion. Detta är nog även Putin medveten om (för dum i huvudet tror jag inte han är). Detta ser nog han som ett hot, som måste fixas nu.

Så, som jag sade för ett par inlägg sedan : Tror inte Putin har givit upp.., men vad för slags planer är det han smider..? (något rackartyg måste han ta till med)
Citera
2022-08-12, 23:48
Medlem
Nattens pro-Ukrainska, Ukrainska rapporter: www.liveuamap.com

Nattens pro-Ryska, Ryska rapporter: https://readovka-news.translate.goog/news/107867?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr _pto=wapp
Up-to-date information (maskinöversatt)

In the Kharkov direction , the fight against enemy aircraft is mainly carried out. The Russian army has air superiority and regularly destroys UAVs and enemy aircraft. Also, battles are being fought with enemy sabotage groups in the Kharkov agglomeration;

In the Slavyansk direction, fighter aircraft of the Russian Aerospace Forces shot down a Mi-24 helicopter of the Armed Forces of Ukraine. Fighting is underway in the outskirts of Seversk, Yakovlevka and Belogorovka;

In the Artemovsky (Bakhmut) direction , it was liquidated The Ministry of Defense of the Russian Federation held a morning briefing on the situation in the Donbass Mass desertion of more than 50% of the personnel in the 14th mechanized brigade of the Armed Forces of Ukraine is recorded in the ranks of the Armed Forces of Ukraine;

In the Donetsk direction, the 66th mechanized brigade of the Armed Forces of Ukraine near Avdiivka lost more than 50% of its personnel. Cleansing of the village of Peski is underway. In Krasnogorovka, artillery is engaged in counter-battery combat.

[b]Arrivals[/B . New attempts by militants of the Armed Forces of Ukraine to attack the Zaporozhye nuclear power plant were repelled this night and in the morning New attempts by the Armed Forces of Ukraine to attack the ZNPP were repulsed by Russian air defense forces On August 11, a meeting of the UN Security Council is to be held on the issue of shelling of the nuclear power plant by Russian air defense forces. The attacks were carried out with missiles and drones. In the afternoon, the Ukrainian side applied Five shells of the Armed Forces of Ukraine fell on the territory of the Zaporizhzhya NPP In the area of ​​​​the station, smoke can be seen strikes on the Zaporizhzhya NPP using MLRS and heavy artillery from the right bank of the Dnieper.

Missile strikes were inflicted by the Russian Aerospace Forces on strategic facilities and command posts in the Mykolaiv, Zaporozhye and Donetsk regions.

Along the Russian border . The Armed Forces of Ukraine again fired at the villages of the Kursk region bordering Ukraine. The governor of the region, Roman Starovoit , reported more than 25 arrivals in the villages of Tetkino and Popovo-Lezhachi.

Appointments . Vice Admiral Viktor Sokolov has been appointed as the new commander of the Black Sea Fleet.

In the world . UN Secretary-General António Guterres addressed Russia and Ukraine, urging the parties to introduce a security perimeter around the Zaporozhye nuclear power plant. He added that the UN continues to fully support the visit of the IAEA inspectors to the ZNPP.

From interesting. 19-year-old Italian mercenary Kevin Chiappalone faces threats at home A 19-year-old Italian, participating in the SVO on the side of Ukraine, was recognized as a mercenary in his homeland. He faces up to seven years in prison and up to seven years in prison for participating in hostilities on the side of Ukraine.

Previously Readovka posted Map of hostilities and the situation on the fronts in the evening of August 10 Current information for today on the map of hostilities and the situation on the fronts on August 10.
Citera
2022-08-12, 23:48
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Obama finansierade en kupp och tillsatte en ryss-fientlig junta som uttalade sig hatiskt om ryssarna och gick med våld mot demonstranter. Krim och Donbas som var i huvudsak ryssar och gjorde business främst med Ryssland accepterade inte kuppmakarna. Det var juntan som startade våldet, inte Putin.

Du har timeline över händelserna här:
(FB) Ryssland väcker åtal för ukrainska krigsbrott

Det är ju en direkt lögn , du har ju dina märkliga skruvade nationalistiska åsikter men du får 0 respekt och ses med förakt om du bara rakt av ljuger.
Citera
2022-08-12, 23:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Fakta och tyckande är 2 olika saker, men fullt förståeligt att man inte vill känna ngn anknytning till ett visst folk i detta fallet ryssar, om man fått anhöriga dödade. Men det utesluter fortfarande att de plötsligt är ett nytt släkte. Fanns 3 brödrar folk som räknades i den gruppen innan det var polacker, belarussier och russier. Ukrainskt folk är ett nytt begrepp då alla ortodoxa ukrainare och ryssar fortfarande är samma skit!
Moldavier är inte rumäner heller isåfall? Vill inte gå för djupt in i detta men finns fler exempel (Makedonien) på länder där man skapat nya identiteter från ett annat ursprungs folk. Som man sen skapade konstgjorda stater av. Men nog om detta

Nej ukrainare har alltid funnits men p.g.a. att de inte har haft en egen stat så har de inte "räknats" ungefär som kurder. Historiskt så är ukrainarna ursprunget till ryssarna, inte tvärt om. Det är därför Putin hatar ukrainare för Kiev-Rus är ursprunget och Moskva bara en liten medlöparstat till mongolernas terrorstat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in