2022-08-12, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
USA är i recession, för att arbetslösheten skall sjunka så krävs det bidragsjobb 1 timme i veckan.
Det där är bara ignorant idioti. USA är definitivt inte i en recession, tvärtom. Det var nog länge sen ekonomin mådde så här bra. Att arbetstagarna har lite att köpslå med ser vissa som slutet på den västerländska kulturen och början på en ny världsordning.

Tvärtom är det en nytändning för alla. Det är klart, om du tror att löner ska vara för alltid strax över svältgränsen och tror att ett samhälle ska kunna överleva det

USAs ekonomi har fått en nytändning efter Pandemin. Att lönerna går upp generellt är inte negativt, tvärtom.
Citera
2022-08-12, 15:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det där är bara ignorant idioti. USA är definitivt inte i en recession, tvärtom. Det var nog länge sen ekonomin mådde så här bra. Att arbetstagarna har lite att köpslå med ser vissa som slutet på den västerländska kulturen och början på en ny världsordning.

Tvärtom är det en nytändning för alla. Det är klart, om du tror att löner ska vara för alltid strax över svältgränsen och tror att ett samhälle ska kunna överleva det

USAs ekonomi har fått en nytändning efter Pandemin. Att lönerna går upp generellt är inte negativt, tvärtom.
Om ekonomin krymper två kvartal på raken så är det recession. Att demokratskräpet låtsas annorlunda är bara tramserier.
Citera
2022-08-12, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen

Ja det var en helt naturlig och hälsosam nytänding också.
Citera
2022-08-12, 16:03
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Nej jag menar två rikingar som budar om samma bostad.
En hipster tror jag skulle kolla in söder om söder istället där jag själv bor sedan ett år, väldigt mycket hipsters här, men vad vet jag som är 50+?

Edit, jag trodde det var kort kötid på studentbostäder i områden som Tensta men ett antal år där normalt folk vill bo, blir man antagen under sommaren så blir det bråttom.

Det är bara så väldigt svårt att förstå varför en rik människa skulle buda på ett sånt skyffe. Om det inte är som övernattningsbostads eller liknande. Men blir isåfall en ganska dyr sådan.

Ska i ärlighetens namn säga att jag trodde det var längre kötid på studentboenden. Nybyggda studentbostäder i Stockholm verkar knappt ha några sökande alls te.x.
Citera
2022-08-12, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Priserna där borde röra sig ned mindre.

Jag gjorde för några år sedan en jämförelse mellan Piteå och Sollentuna.
En villaköpare i Sollentuna med medelinkomst (i Sollentuna) fick med pengar över när boendet var betalt än motsvarande i Piteå. Det berodde på att medelinkomsten var så pass högre i Sollentuna.

Vid någon ränta var breakeven. Kanske det var 2.5%. Kommer inte ihåg riktigt.
Men villaägare i de städerna du nämner bör ju känna av ränteförändring mindre iom att villapriserna är så pass låga. Och då borde villapriserna där blir tämligen opåverkade.

I Skellefteå har man väl arbetskraftsinvandring så där kan nog priserna tom stiga något.
jag tittar på ett ställe vars pris har varit ungefär samma i 2 år. Nära en av de kommande fabrikerna. Endast ett bud hitils 10% under utgångspris. Funderar på om det redan nått botten här.
Citera
2022-08-12, 16:06
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Enligt SSSB:s hemsida verkar det knappt vara någon kö alls. Den som står först på ett stort antal studentboenden är nån tjomme med 90 dagars kötid. Det verkar inte vara mer en fyra anmäla på en massa objekt (tror de publicerades i tisdag), och det lär vara samma fyra som anmält sig på flertalet av dessa objekt.

Två rikingar som ska bedra sina äkta makar genom att gemensamt köpa en bostadsrätt?

Nej tycker min teori om att det är en jävla hipster som ska bo där till vilket pris och vilken yta som helst är mycket bättre.

Det lär vara betydligt längre på lägenheterna där man vill bo. Men visst tar man vad som helst så.
Citera
2022-08-12, 16:18
Medlem
Citat:
Varför skulle en student eller en students föräldrar vilja köpa ett litet skyffel till studenten istället för att ta ett studentboende?

I Uppsala går fina lägenheter på 15-25m2 för 75-90K m2, naturligtvis med målgrupp studenter. Varför skulle inte det kunna finnas massa sådana i Stockholm för inte jättemycket dyrare priser?
Citera
2022-08-12, 17:33
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Det lär vara betydligt längre på lägenheterna där man vill bo. Men visst tar man vad som helst så.

Det är bara att gå in och kika på te.x. SSSB. Börjar du köa när du får antagningsbesked (eller när nu startskottet går) så kan du få ett rum i korridor i ett normalt område lagom till att börjar ha lektioner. Sen kan du nåt år senare flytta till en egen lägenhet (om du nu inte ville bo Björkhagen där du redan idag kan få en nybyggd lägenhet utan kötid).

Eller så kan du be pappa punga ut flera miljoner på sjunkande marknad. Tror bara inte det senare scenariot är särskilt vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av LTO
I Uppsala går fina lägenheter på 15-25m2 för 75-90K m2, naturligtvis med målgrupp studenter. Varför skulle inte det kunna finnas massa sådana i Stockholm för inte jättemycket dyrare priser?

Fast priserna är väldigt mycket dyrare i Stockholm än i Uppsala. Däremot är väl studentlyorna inte så särskilt mycket dyrare.

En annan skillnad mot Uppsala är att så gott som ingen som börjar plugga i Uppsala redan bor där. Medan de flesta som börjar plugga i Stockholm redan bor här. Då blir det extra magstarkt att be pappa i Gislaved att köpa dig en lägenhet på söder för flera miljoner för att du absolut inte kan bo i korridor som alla andra en termin eller två innan du ordnar eget boende.
Citera
2022-08-12, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Handelsfacket ägg och mejeri har internutbildning för såna som dig, läs & skrivarverkstad. Då du gått 2 miljoner back på ditt klubbmedlemskap senaste 3 mån kan jag informera att det är gratis också.

Hur vet du att jag inte sålde i maj?
Citera
2022-08-12, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hahaha säger killen som särskriver som en tolvåring.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Handelsfacket ägg och mejeri har internutbildning för såna som dig, läs & skrivarverkstad. Då du gått 2 miljoner back på ditt klubbmedlemskap senaste 3 mån kan jag informera att det är gratis också.

Era språkdueller hade varit lite gulliga om ni var typ 16-18 och ni gjorde det på gymnasierasten. Men nu är jag rätt säker på att ni är 40+ och då är det bara tragiskt... Snälla låt tråden vara i fred.
Citera
2022-08-12, 18:06
Medlem
Citat:
Det är bara så väldigt svårt att förstå varför en rik människa skulle buda på ett sånt skyffe. Om det inte är som övernattningsbostads eller liknande. Men blir isåfall en ganska dyr sådan.

Ska i ärlighetens namn säga att jag trodde det var längre kötid på studentboenden. Nybyggda studentbostäder i Stockholm verkar knappt ha några sökande alls te.x.

I en tidigare förening jag bodde i så var kanske 1 av 3 lägenheter övernattningslgh alternativt husboendes ute på landets helgbostad när de skulle på konsert eller dyl. Prisklass 5-10 msek.

När jag köpte min första lägenhet i city så var min konkurrens främst 55+ som letade lgh åt sonen/dottern som skulle börja plugga.

Mao det finns väldigt mycket cash i Sthlm.
Citera
2022-08-12, 18:40
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Jag tror nog 2.5 är botten för mig, jag har börjat titta på att bygga nytt eller köpa annat. Men så svajigt allt är så är det dock inte så attraktivt just nu

Är ändå rätt intressant, varit två i tråden som köpt boende innan det ballade ur totalt som är beredda att gå ner 40-55%. Tror även botten ligger där med.

Är ju inte negativt direkt att sälja för mindre när allt annat också dyker på kuppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in