2022-08-12, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Svårt att tro. Varför skulle man vilja bo sådär när man kan bo bättre, större, billigare och närmare sitt lärosäte i form av en studentlägenhet.

För att du kan inte köpa en studentlägenhet
Citera
2022-08-12, 13:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är väl ganska prisvärt med tanke på vad det kostar att bo i andrahand och behöva hatta runt? Sedan beror det väl på hur länge man tänkt bo också. Jag skulle aldrig köpa en bostad om jag inte visste att jag skulle bo där längre än 5 år.

Därför undrar jag hur folk tänker som köper ettor? det är inte prisvärt.
Jag noterade för en tid sedan att en gammal skolkompis från grundskolan sålt villan i en mellanstor svensk stad, och köper en etta på söder. Troligen har han pensionerat sig och tänker sig bo där, resten av livet. Och han tycker väl inte att han behöver mer än en etta. (Hjälpte nog till att pengarna från försäljningen inte räckte till mer. Men han ville väl just bo på söder).
Citera
2022-08-12, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intolerante-Igor
Höj blicken - vi befinner oss långt ifrån en vanlig konjunkturcykel. Vi går in i en djup recession med 10+% inflation.

Läs på om stagflation. När jobben börjar ryka är det kört på riktigt.

Vad yrar du om?
Vet inte vad du refererar till i mitt inlägg med ditt svar?
På vilket sätt motsäger det du citerade det du skriver?

Det du citerar är en diskussion gällande införande av diverse skatter när landet befinner sig på eventuell dekis.

Men för din information finns det i dagsläget ingenting som tyder på att så mycket jobb ska ryka. Du läser in lite väl mycket egna tankar.
…. Och nej. Jag behöver inte ”läsa in mig” på fenomenet stagflation. Vad vet du hur om hur mycket jag känner till gällande det?
Citera
2022-08-12, 14:34
Medlem
För en konkret kommentar kring bostadspriserna så har det skett en nedgång på Södermalm såvitt jag kan se kanske med i vart fall en miljon på ett 10 miljoners objekt. Jag sålde en lgh vid Mariatorget för ca 11 msek som nu ligger värderad på bla Booli till 9,4. Hög belåning i brfen kommer också påverka slutpris. Sannolikt, i vart fall möjlige, går priserna ner enligt FIs profetia med kanske 30 procent över ett par år. I vart fall inte orimligt eftersom de gått upp med 20 procent under pandemin. Jag räknar i vart fall med ett sådant fall. Sedan finns det objekt som någon bara vill ha och där man kanske ser det mer långsiktigt än så eller kanske inte bryr sig om det ör en bra affär just nu, eller inte eller om räntehöjningar. Eller struntar i vilket. Detta objekt gick upp från 11,7 till 13 msek nu. Belåningen i föreningen kan vara låg och adressen speciell men det är inte en affär jag skulle göra iallafall i nuläget.

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2,5rum-sodermalm-stockholms-kommun-mosebacke-torg-14,-4-tr-934999863803628587
Citera
2022-08-12, 14:40
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
För att du kan inte köpa en studentlägenhet

Varför skulle en student eller en students föräldrar vilja köpa ett litet skyffel till studenten istället för att ta ett studentboende?
Citera
2022-08-12, 14:44
Medlem
Citat:
Varför skulle en student eller en students föräldrar vilja köpa ett litet skyffel till studenten istället för att ta ett studentboende?

Därför att ungen vill bo på södermalm...
Citera
2022-08-12, 14:55
Medlem
Citat:
Det är svårt att på kort tid få studentboende i Stockholm, men det kan även vara två rikingar som behöver horknullarbostad.
Citera
2022-08-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intolerante-Igor
Höj blicken - vi befinner oss långt ifrån en vanlig konjunkturcykel. Vi går in i en djup recession med 10+% inflation.

Läs på om stagflation. När jobben börjar ryka är det kört på riktigt.
Inga tecken på lågkonjunktur ännu. Varken i Sverige eller internationellt (med vilket jag menar USA).

Att bostadspriserna sjunker är ett sundhetstecken. Alla pratar om den nästa lågkonjunkturen som om den vore självklar.

I USA brassar ekonomin på för fulla muggar och även i Sverige sjunker arbetslösheten.

Notera detta extra: Arbetslösheten i Sverige sjunker!!
Citera
2022-08-12, 15:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jo, det finns otroligt många S väljare i fullt normala ”Svensson radhus- och villaområden”.
Men det är rätt irrelevant. Man lägger helt enkelt inte mängder med kostnader för befolkningen om det är så att landet befinner sig i en djupare lågkonjuktur eller kris. Då stimulerar man ekonomin, vilket gäller på alla plan och väljare. Även alla partier. Man lägger inte landet i en mer djup kris. Naturligtvis.
Att somliga i ett ”vill ha” fastighetsskatt rent ideologiskt betyder inte att det införs, och återigen, tiden för ett sådant införande är i allra högsta grad flexibelt. Det vore synnerligen märkligt och konstigt om det infördes vid de högsta räntorna på många år, i kombination med sämre konjunktur. Tror du man tar bort ränteavdraget samtidigt också? När man ändå håller på?
Vill det sig riktigt illa med ekonomin finns det såklart inte på kartan. Tvärt om lär amorteringskrav etc ryka snabba än kvickt. Oavsett vad Rb säger om det. De kan tycka vad de vill.
En beredsskapsskatt lär drabba de rikaste, som jag nämnde och avsåg i mitt förra inlägg.
Nej det är äldre i bruksorter som bor i villa och röstar S. S väljare i arbetsför ålder är i huvudsak bidragstagare.
“Rika” är det alla som tjänar över brytpunkten
Fastighetsskatten möjliggör högre bidrag, det är stimulans. Om villamoderater i Täby drabbas bryr sig inte S om.
Lägg till stopp för kärnkraft och höjda bränsleskatter.
De som vinner är bidragstagare i hyresrätt.
Citera
2022-08-12, 15:27
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det är svårt att på kort tid få studentboende i Stockholm, men det kan även vara två rikingar som behöver horknullarbostad.

Enligt SSSB:s hemsida verkar det knappt vara någon kö alls. Den som står först på ett stort antal studentboenden är nån tjomme med 90 dagars kötid. Det verkar inte vara mer en fyra anmäla på en massa objekt (tror de publicerades i tisdag), och det lär vara samma fyra som anmält sig på flertalet av dessa objekt.

Två rikingar som ska bedra sina äkta makar genom att gemensamt köpa en bostadsrätt?

Nej tycker min teori om att det är en jävla hipster som ska bo där till vilket pris och vilken yta som helst är mycket bättre.
Citera
2022-08-12, 15:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Inga tecken på lågkonjunktur ännu. Varken i Sverige eller internationellt (med vilket jag menar USA).

Att bostadspriserna sjunker är ett sundhetstecken. Alla pratar om den nästa lågkonjunkturen som om den vore självklar.

I USA brassar ekonomin på för fulla muggar och även i Sverige sjunker arbetslösheten.

Notera detta extra: Arbetslösheten i Sverige sjunker!!
USA är i recession, för att arbetslösheten skall sjunka så krävs det bidragsjobb 1 timme i veckan.
Citera
2022-08-12, 15:31
Medlem
Citat:
Enligt SSSB:s hemsida verkar det knappt vara någon kö alls. Den som står först på ett stort antal studentboenden är nån tjomme med 90 dagars kötid. Det verkar inte vara mer en fyra anmäla på en massa objekt (tror de publicerades i tisdag), och det lär vara samma fyra som anmält sig på flertalet av dessa objekt.

Två rikingar som ska bedra sina äkta makar genom att gemensamt köpa en bostadsrätt?

Nej tycker min teori om att det är en jävla hipster som ska bo där till vilket pris och vilken yta som helst är mycket bättre.
Nej jag menar två rikingar som budar om samma bostad.
En hipster tror jag skulle kolla in söder om söder istället där jag själv bor sedan ett år, väldigt mycket hipsters här, men vad vet jag som är 50+?

Edit, jag trodde det var kort kötid på studentbostäder i områden som Tensta men ett antal år där normalt folk vill bo, blir man antagen under sommaren så blir det bråttom.
Senast redigerad av kroppskultur 2022-08-12 kl. 15:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in