2022-08-12, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Den enda situationen där det kan finnas en reell risk för kärnvapen, som jag ser det, är om/när Ukraina tar Krim.
Då kommer hökar i Moskva kunna argumentera för att det är en invasion av Ryssland (eftersom de anser att Krim är en del av Ryssland) och åberopa användandet av kärnvapen.

På ett väldigt teoretiskt plan så förstår jag hur du menar.
Dock så måste ryssland ta i beaktande vad som händer efter att de då använt kärnvapen?
Hur kommer de delar av världen som ännu inte helt tagit avstånd från ryssland ställa sig, Indien, Kina, Sydamerika osv.
Den redan sargade ryska ekonomin och utanförskapet kommer nå helt nya nivåer skulle jag tro.
Citera
2022-08-12, 14:01
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Den enda situationen där det kan finnas en reell risk för kärnvapen, som jag ser det, är om/när Ukraina tar Krim.
Då kommer hökar i Moskva kunna argumentera för att det är en invasion av Ryssland (eftersom de anser att Krim är en del av Ryssland) och åberopa användandet av kärnvapen.

Frågan är vart de skickar missilerna, Kiev?
Citera
2022-08-12, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu hoppas jag definitivt inte att det händer, men jag tror att det blir tidigare, p.g.a att skulle Ryssland börja förlora de områden de invaderade 2014, så tror jag knappast Putin har nåt internt stöd för sin operation, då kan det bli dags att använda den slutliga lösningen.
Men jag hoppas på en palatsrevolotion i Kreml innan det händer.

Jag håller med. Alltför många i ryssland har för mycket att förlora på användandet av kärnvapen så som du säger så hinner det nog bli maktskifte innan det sker.
Citera
2022-08-12, 14:04
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Frågan är vart de skickar missilerna, Kiev?
Bra fråga.
Ja, kanske det?
Skulle NATO svara med kärnvapen mot Moskva om Ryssland släppte en bomb över Kiev?
Kanske?
Citera
2022-08-12, 14:05
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja, inom nåt år om det inte blir fred. Putin behöver nytt kött, nordkoreanerna har varit aktiva i andra konflikter också, och de behöver träna.

Jaså har de involverat sig i andra konflikter? Att få stridserfarenhet kan jag köpa, men det låter som ytterligare ett önsketänkande om nya förmågor som ska lyckas med det konvojen först misslyckades med, sen var det väl tjetjenerna som skulle göra en skillnad, sedan syrier och var det inte några afrikaner också?

Ska de uppträda tillsammans med några private military contractors eller strida under NK-flagg?
Citera
2022-08-12, 14:07
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
På ett väldigt teoretiskt plan så förstår jag hur du menar.
Dock så måste ryssland ta i beaktande vad som händer efter att de då använt kärnvapen?
Hur kommer de delar av världen som ännu inte helt tagit avstånd från ryssland ställa sig, Indien, Kina, Sydamerika osv.
Den redan sargade ryska ekonomin och utanförskapet kommer nå helt nya nivåer skulle jag tro.

De måste ju först och främst vässa med en provsprängning, och den provsprängningen måste vara objektivt lyckad. Hade det varit ett säkert kort så tror jag att vi redan hade sett det hända.
Citera
2022-08-12, 14:07
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Bra fråga.
Ja, kanske det?
Skulle NATO svara med kärnvapen mot Moskva om Ryssland släppte en bomb över Kiev?
Kanske?

Därför tror jag att kärnvapen inte är ett alternativ för Putin.
Han vet ju då han släppt löst helvetet och inget kommer finnas kvar.
Så bättre att köra bluffen så långt det går.
Citera
2022-08-12, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
De måste ju först och främst vässa med en provsprängning, och den provsprängningen måste vara objektivt lyckad. Hade det varit ett säkert kort så tror jag att vi redan hade sett det hända.

Behöver verkligen ryssasarna provspränga?
Men visst det skulle möjligen förstärka hotet.
Citera
2022-08-12, 14:10
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Jaså har de involverat sig i andra konflikter? Att få stridserfarenhet kan jag köpa, men det låter som ytterligare ett önsketänkande om nya förmågor som ska lyckas med det konvojen först misslyckades med, sen var det väl tjetjenerna som skulle göra en skillnad, sedan syrier och var det inte några afrikaner också?

Ska de uppträda tillsammans med några private military contractors eller strida under NK-flagg?

(FB) Kim Jong Un erbjuder 100 000 frivilliga för att biffa upp Putins special op (NY-post)

Jag tror inte att man ska se det som någon slags wunderwaffe, mer något som gör Putin mer motståndskraftig/förlusttålig. Det är inget som vänder kriget, mer något som gör att det kan fortsätta i "tangentens riktning" (såvida inte NATO blir provocerade).
Citera
2022-08-12, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Instämmer, det är väl lite som med tyskarna under Hitler. En del stödde nazisterna aktivt, andra passivt, somliga försökte ignorera verkligheten och leva som vanligt, ytterligare en andel var måltavla för förtrycket och några försökte göra motstånd. Arvsskulden blev kollektiv och är fortfarande vid liv.

Det finns definitivt likheter med det ryska folkets situation nu jämfört med det tyska folkets under Hitler. Men också stora skillnader. Hitlers regim utövade en effektiv och benhård kontroll över folket, Ryssland är inte i nuläget ännu där. Istället för Hitlers iskalla effektivitet finns utbredd inkompetens, korruption och försupenhet i Ryssland. Så det finns saker det ryska folket skulle kunna göra med rätt låg risk för dem själva. Det finns olika sorts civil olydnad samt olika sätt att visa missnöje. Det största problemet synes faktiskt vara att det ryska folket ALDRIG levt i en riktig demokrati. De är vana att ducka och hålla sig borta från de "heta" politiska frågorna. För otrevligheter kan bli följden om man uttalar sig på vissa sätt (t ex anti-Putin) och då vill man bara leva sitt liv i lugn och ro samt dricka vodka som vanligt. Denna passivitet hos det ryska folket står det om i den intressanta tråden "Rysk sociolog om hur illa ställt det är med ryska folket".

(FB) Rysk sociolog om hur illa ställt det är med ryska folket

I en uppkopplad modern värld år 2000-någonting kan man kräva mer av ett folk än vad man kunde på 1930-talet. Det verkar nu vara dags för det ryska folket att vakna till och göra upp med den sjuka myten om det gamla Storryssland. De får välja: att vara en välkommen del av en modern värld, eller försöka återskapa en försvunnen tillvaro där ingen annan än ryssar vill delta (jo, några kineser, venezuelaner och nordkoreaner kanske, men inga från den fria världen)
Citera
2022-08-12, 14:12
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Behöver verkligen ryssasarna provspränga?
Men visst det skulle möjligen förstärka hotet.

Nej egentligen behöver de väl inte, men det är ett rimligt steg.
Citera
2022-08-12, 14:13
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja, inom nåt år om det inte blir fred. Putin behöver nytt kött, nordkoreanerna har varit aktiva i andra konflikter också, och de behöver träna.

Lär inte hända då balansen rubbas i Asien också . Terror balansen måste vara just balanserad för att det ska fungera . Tror inte att " prinskorven " är så sugen på krig när han bara har kärnvapen att komma med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in