2022-08-12, 08:39
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
På vilket sätt har Egypten drabbats hårt av ”klimatförändrande temperaturer”? Är det möjligen deras befolkning som Greta, enligt uppgift i SVT-intervju, talar med dagligen efter att de hamnat i ett helvete sedan temperaturen ökat med 1,1 grader?

Är torkan värre i Sahara än vanligt? Kan det i så fall med säkerhet hänföras till mänsklig förbränning av fossila bränslen?

Tacka f-n för att Greta är glad för allt som händer som hon kan tjäna pengar på. Till och med en vinklad person som du måste medge att hon verkat allt nöjdare och gladare i takt med att hennes favorit Keelingkurvan bara ökar.

Oklart om hon ens är anfrätt av klimatångest fortfarande. Det är kanske terapi hos en klimatpsykolog som gjort susen?
Du har fortfarande inte lyckats förklara vilka pengar Greta drar in förutom de som går till stiftelsen som doneras bort.
Jag vill gärna höra mer om din pengateori.
2022-08-12, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du har fortfarande inte lyckats förklara vilka pengar Greta drar in förutom de som går till stiftelsen som doneras bort.
Jag vill gärna höra mer om din pengateori.

Greta har skrivit några böcker och ytterligare två kioskvältare är på gång. Om hon är så dum att hon inte tar ut sin rättmätiga del av vinsten utan skänker den till förlaget och/eller medförfattarna är hon bara att beklaga. (Däremot kanske Dalai Lama skrattar lite extra högt på sin väg till banken.)

Om hon hade skänkt den till Afrikas svältande barn kan vi vara säkra på att tidningarna hade älskat att rapportera det, hennes föräldrar likaså.

Sedan april i fjol har de inte heller rapporterat om några donationer från stiftelsen.

Om nu Greta, trots sin påstått exceptionella intelligens, inte har vett att ta emot pengar för egen räkning innebär det bara att någon annan ju får betala för hennes boende, mat, djur, resor och tekniska prylar. Hur schysst är det när hon enkelt skulle kunna bli snuskigt förmögen genom sin alarmism och försörja sig helt själv?

Är det förtvivlade egyptier som Greta talar med varje dag? Vilken är din teori?

Min är att hon ljuger.
2022-08-12, 10:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Greta har skrivit några böcker och ytterligare två kioskvältare är på gång. Om hon är så dum att hon inte tar ut sin rättmätiga del av vinsten utan skänker den till förlaget och/eller medförfattarna är hon bara att beklaga. (Däremot kanske Dalai Lama skrattar lite extra högt på sin väg till banken.)

Om hon hade skänkt den till Afrikas svältande barn kan vi vara säkra på att tidningarna hade älskat att rapportera det, hennes föräldrar likaså.

Sedan april i fjol har de inte heller rapporterat om några donationer från stiftelsen.

Om nu Greta, trots sin påstått exceptionella intelligens, inte har vett att ta emot pengar för egen räkning innebär det bara att någon annan ju får betala för hennes boende, mat, djur, resor och tekniska prylar. Hur schysst är det när hon enkelt skulle kunna bli snuskigt förmögen genom sin alarmism och försörja sig helt själv?

Är det förtvivlade egyptier som Greta talar med varje dag? Vilken är din teori?

Min är att hon ljuger.
Det är Svante och Malena som betalar för hennes resor osv, det har Greta själv förtydligat i ett sociala media post.
Om du har några belägg för motsatsen så lägg fram det då, annars är det ju bara dina illvillga gissningar i syfte att svartmåla henne.
Tekniska prylar? Hon har en synth som hon fått i present.
Jag betalar alla saker till mina barn.
2022-08-12, 10:39
Medlem
Bara för att klargöra lite, det avancerade professionella videokamera som Greta hade, kan hon mycket väl i likhet med sina kläder fått, lånat eller hyrt.

Det är inte alls säkert, att hon har köpt den. Motsvarande gäller antagligen för hennes datorer och hennes glada röda synth!

Videokameran lär dock betyda att Greta är filmintresserad.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-08-12 kl. 10:43.
2022-08-12, 13:16
Medlem
Citat:
Det är Svante och Malena som betalar för hennes resor osv, det har Greta själv förtydligat i ett sociala media post.
Om du har några belägg för motsatsen så lägg fram det då, annars är det ju bara dina illvillga gissningar i syfte att svartmåla henne.
Är det Svante och Malena som betalar för lägenheten också? Tidigare hette det att Greta™ fick låna den kostnadsfritt av okänd välgörare. Och finns lägenheten ens på riktigt? I så fall bryter Greta™ mot Folkbokföringslagen, eftersom hon fortfarande är skriven på föräldrarnas adress.
2022-08-12, 13:22
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Är det Svante och Malena som betalar för lägenheten också? Tidigare hette det att Greta™ fick låna den kostnadsfritt av okänd välgörare. Och finns lägenheten ens på riktigt? I så fall bryter Greta™ mot Folkbokföringslagen, eftersom hon fortfarande är skriven på föräldrarnas adress.
Låna brukar betyda gratis. Säkert betalar hon avgifterna i övrigt.
Om hon sover hos mamma och pappa ett par dagar i veckan så räknas det som övernattningslägenhet. Du får väl ringa polisen och göra en anmälan om det stör dig.
2022-08-12, 13:51
Medlem
Citat:

Svartmåla? Vi diskuterar, eller försöker åtminstone, lugnt och sansat.

Det stämmer att Malena berättade för alla om att den ev. vinsten för deras bok skulle gå till Djurens vänner m.fl organisationer. Men det var ju för fyra (4) år sedan.

Om Greta hade sagt att intäkterna för hennes kommande två böcker ska behandlas på samma sätt är jag övertygad om att det hade blivit stora rubriker om hennes godhet. Nu inte ett ord - inte ens om några donationer från stiftelsen. Trots det stora tjohejet när den grundades.

Att du betalar för dina barn, även sedan de blivit myndiga och flyttat hemifrån och har mycket lättare än du att tjäna pengar, låter i mina öron som om du mest gör dem en björntjänst. Om de får lite presenter är väl en sak. Men om Greta skänker bort alla sina potentiella inkomster och får nedsatt studiebidrag på grund av sitt skolstrejkande … är det då snällt av hennes föräldrar att ställa upp och betala hennes kostnader? Eller snarare dumsnällt?

Citat:
Om hon sover hos mamma och pappa ett par dagar i veckan så räknas det som övernattningslägenhet. Du får väl ringa polisen och göra en anmälan om det stör dig.

Jaså, nu är det hon som betalar helt plötsligt. Har hon tjänat pengar på att sälja sockervadd på Gröna Lund?
2022-08-12, 14:03
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren

… hennes datorer och hennes glada röda synth!

Nu börjar det bli dags för er att samordna era inlägg, grabbar

Låter väl fullt rimligt att Greta inte nöjer sig med bara en synth. Hon måste ju ha något att lägga upp sina inlägg på sociala medier med (om hon inte outsourcat allt till Indien och Svante). Rimligen har hon också en mobil (en tvålformad knapptelefon från Nokia?) och en iPad, MacBook, whatever.

Lägg därefter till hennes megafon och högtalarutrustning och videokamera så förstår man att det krävs en imponerande maskinpark för att rädda klimatet. Kanske har hon en lamineringsapparat till sina strejkskyltar också?
2022-08-12, 14:29
Medlem
Citat:

Citat:
Så mamma och pappa betalar. Men månadsavgiften betalar hon själv. Med vilka pengar då? För att vara skriven hemma hos mamma och pappa så måste hon sova där oftare än i sin egen lägenhet. (Huvudsaklig dygnsvila.) Är det mamma och pappa som åker till Greta™:s lägenhet en gång i veckan och fyller på skafferi och kylskåp med mat som fraktats runt jordklotet? Om nu den egna lägenheten verkligen existerar i sinnevärlden... Och vem är välgöraren som utan ersättning lånar ut en lägenhet i centrala Stockholm år efter år? Det är så mycket kring Greta™ som inte bär sannolikhetens prägel.

Off-topic: Blir det inte kostsamt att betala dina egna barns bostäder?

Greta™ gillar att krana ekologiskt rödvin från Nya Zeeland.
2022-08-12, 15:05
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Så mamma och pappa betalar. Men månadsavgiften betalar hon själv. Med vilka pengar då? För att vara skriven hemma hos mamma och pappa så måste hon sova där oftare än i sin egen lägenhet. (Huvudsaklig dygnsvila.) Är det mamma och pappa som åker till Greta™:s lägenhet en gång i veckan och fyller på skafferi och kylskåp med mat som fraktats runt jordklotet? Om nu den egna lägenheten verkligen existerar i sinnevärlden... Och vem är välgöraren som utan ersättning lånar ut en lägenhet i centrala Stockholm år efter år? Det är så mycket kring Greta™ som inte bär sannolikhetens prägel.

Off-topic: Blir det inte kostsamt att betala dina egna barns bostäder?

Greta™ gillar att krana ekologiskt rödvin från Nya Zeeland.
Dubbel bosättning innebär att du har flera bostäder och bor i var och en av dem minst en sjundedel av din tid

"En sjundedel av din tid kan innebära till exempel

en gång i veckan,
två gånger varannan vecka."

Frågor på det, ring skatteverket.

EDIT: jag visste att du skulle haka upp dig på "hon" betalar. Jag glömde att man måste vara övertydlig med dig.
Senast redigerad av Giant Squid 2022-08-12 kl. 15:09.
2022-08-12, 15:43
Avslutad
När jag snabbt tittade på Gretas bild idag med tygkylten blev jag både ledsen och förbannad.Det såg ut som någon som hade hängt sig
2022-08-12, 15:44
Medlem
Citat:
Dubbel bosättning innebär att du har flera bostäder och bor i var och en av dem minst en sjundedel av din tid

"En sjundedel av din tid kan innebära till exempel

en gång i veckan,
två gånger varannan vecka."[/i]

Frågor på det, ring skatteverket.

EDIT: jag visste att du skulle haka upp dig på "hon" betalar. Jag glömde att man måste vara övertydlig med dig.
Men nu handlade det om mantalsskrivning, och den skall vara där du har din huvudsakliga dygnsvila. Du kan testa att läsa Folkbokföringslagen om du inte förstår. För att vara mantalsskriven hemma hos mamma och pappa så måste Greta™ sova där oftare än i sin egen lägenhet. (Om den nu existerar.) I annat fall är det lagbrott.

Är förresten inte Greta™:s lägenhet en trådsanning? Finns det några som helst tecken på att den faktiskt finns på riktigt? Giant Squid & Inspiratoeren är grabbarna som påstår sig ha facit om Greta™. Vad är sanning här? Finns lägenheten, och i så fall var?

Med "hon" trodde jag att du avsåg Greta™. Så ja, du behöver nog vara lite mer tydlig än så. Fråga bara min fru, hon kan intyga att jag inte är tankeläsare.

Sedan är det upp till var och en att fråga sig varför någon behöver ha två olika bostäder i centrala Stockholm. Det rimmar illa med den frugala livshållning som predikas av Greta™.

Greta™ gillar hallonbåtar och skor med kardborreknäppning

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in