Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-12, 05:29
Medlem
Jag röker inne på rummet, stängt fönster och dörr. Sedan har jag en luftrenare som kör på. Funkar skitbra!
Citera
2022-08-12, 07:39
Medlem
Tveklöst. Cigarettrök stinker något otroligt för personer som inte röker.
Citera
2022-08-12, 07:58
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zx12
Tja!
Är lite kluven till om jag kan röka i fönstret utan att grannarna känner lukten. Bor hemma så kan bara röka i rummet, har rökt tobak tidigare genom fönstret och farsan har inte märkt vad jag vet så de är nog inget problem men tänker mer på grannarna. Bor i lägenhetshus så har grannar över mig, tänker om dom känner lukten om de har öppet fönster? Nån som vet

Definitivt, en fd granne gjorde det och jag blev lika glad varje gång, han trodde nog inte det doftade alls
Citera
2022-08-12, 08:15
Medlem
Har bott granne med sådana "rökare". Och ja. Det luktar. Oavsett öppet fönster eller inte. Det sprider sig nämligen i ventilationen. Så. Fläktrökning, fönsterrökning, stängt fönster etc etc låt bli.
Detta gäller f.ö. vanlig tobaksrök också. Luktar även i trappuppgången/entrén för övrigt
Citera
2022-08-12, 08:27
Bannlyst
Rök CBD ett tag så märker du att det inte är farligt med lite lukt. Det är bara paranoia
Citera
2022-08-12, 08:31
Medlem
davetheslaves avatar
Fick en lapp från grannen där de bad mig röka på balkongen istället, då ventilerna sitter i fönstren.

Hade gasat stackaren i en månad nästan
Citera
2022-08-12, 09:19
Medlem
En gång när jag rökte en fin grön från köket med fönstret öppet var det två somalieungar i 10-års åldern som lekte utanför. När de kom nedanför mitt fönster hör jag den ena somalieungen säga, med sin somaliebrytning, till sin kompis: "Det luktar svett, mannen." Haha!
Citera
2022-08-12, 09:33
Bannlyst
Som alla skriver folk märker det, hur du än gör.
Sen om de bryr sig eller fattar att det är gräs är en annan sak.

Gå ut en runda i naturen och rök istället om du oroar dig. Nog mer avslappnande också.
Citera
2022-08-12, 09:58
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.
Det sprider sig nämligen i ventilationen.
Nu röker jag inte, men jag köper absolut inte detta. Har man en fläkt på utsidan av huset som suger ut luften så är det alltid undertryck inne i ventilationsrören jämfört mot inne i lägenheterna, och då kommer det inte lukta något alls. Har man däremot en köksfläkt som aktivt trycker in luften i ventilationen så kan det däremot lukta, men i vår BRF är sådana förbjudna av just den anledningen.
Citera
2022-08-12, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zx12
Tja!
Är lite kluven till om jag kan röka i fönstret utan att grannarna känner lukten. Bor hemma så kan bara röka i rummet, har rökt tobak tidigare genom fönstret och farsan har inte märkt vad jag vet så de är nog inget problem men tänker mer på grannarna. Bor i lägenhetshus så har grannar över mig, tänker om dom känner lukten om de har öppet fönster? Nån som vet
Om du står vid fönstret så kommer det troligen att märkas. Allt beroende på hur ventilationen i fastigheten är utformad.
Citera
2022-08-12, 10:12
Medlem
Väldigt typiskt folk som röker att tro att det ej luktar. Detsamma gäller cigg.

Jag har själv rökt större delen av mitt vuxna liv och kan ibland notera "Fan det luktar ju inte alls spliff i lägenheten" trots att det ligger ett hegge i en burk mitt i vardagsrummet och osar samt rökt en spliff för 10 min sen. Det luktar förstås överjävla mycket men man känner inget då man snabbt vänjer sig vid lukten.

Ja - röker du utifrån fönstret kommer det lukta in till grannar och i området, dessutom lukta i trapphuset förmodligen. Inte värt risken i Sverige.

Jag skulle aldrig röka i min lägenhet idag i Sverige.
Citera
2022-08-12, 10:13
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fb-fp
Jag röker inne på rummet, stängt fönster och dörr. Sedan har jag en luftrenare som kör på. Funkar skitbra!
Tror man på riktigt att det inte luktar så har man definitivt rökt för mycket.
Jag vet, för jag rökte i flera år, och har umgåtts med rökare både när jag rökt och när jag inte rökt.

För att ta ett exempel hur mycket cigarettrök (och cannabis/haschrök luktar magnituder värre, det är en helt annan nivå på det) luktar så brukar jag kunna sitta vid datorn inne i sovrummet och känna när frun röker av det lilla som far in i ventilationsluckan bredvid fönstret.
Det blåser alltså in i ventilen, genom hela vardagsrummet, genom hallen, och in i sovrummet där jag sitter.
Och det känner jag trots att jag röker ett halvt paket om dagen.

Har även bott i lägenhet med bara ett fönster då det var en sann etta med köksskåp.
Det var totalt omöjligt att få ut röklukt ordentligt på flera dagar om man rökte inne som vanligt.
Enda undantaget var på vintern om man hade det riktigt varmt inomhus. Jag hade högt fönster och marmorfönsterbräda, så då stod jag på fönsterbrädan och rökte längs upp med glipan med fönstret bara lite öppet. Då strömmade kall luft in i nerkanten av fönstret, och varm luft strömmade ut där uppe.

Men man ska ha fortfarande ha tur även med den metoden. Är det övertryck på den sidan huset (alltså att det blåser framifrån när du tittar ut) så kommer röken pressas tillbaka in i rummet och genom ventiler, dörrspringor och hela rasket, oavsett vilka åtgärder du tar.

Enda sättet att vara någorlunda säker på att bli luktfri om man prompt röker i ett rum är om du silvertejpar alla springor i dörren och har fönstret helt öppet i minst 3-5 timmar.
Men som sagt, övertryck pressar lätt in lukt även genom den minsta glipa.

Sedan sätter det sig väldigt lätt i kläder och sängkläder.
Även om jag röker braj utomhus 500 meter bort så stinker det så jag håller på spy när jag kommer in igen om jag glömt luvan uppe medans jag röker, och återigen, det känner jag som rökare som inte känner ens en bråkdel av vad ickeröckare känner.

Nä, rök hellre utomhus.
Det är väldigt respektlöst att syssla med olagliga grejer i en bostad du varken betalar eller står på kontraktet för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in