Citat:
Ursprungligen postat av
Granit66
Bra och intressant inlägg.
När det gäller tex Kuratorgäddan #132 i Malmö kan man tänka att han bryter mot lojalitetsplikten mot sin arbetsgivare vilket är skäl till uppsägning.
Ja, i det fallet är det väldigt uppenbart, att personen inte är lämplig för sitt yrke pga förtroendeskäl samt rent säkerhetsmässigt och värderingsmässigt, likaså i de förekommande fall där gäddan är engagerad inom föreningslivet och idrotten med barn / ungdomar samt jobbar inom skola, barnomsorg t.ex förskolärare, lärare, fritidspedagog etc. Ungefär som att en dömd narkoman jobbar på apoteket och blir påkommen med att stjäla tabletter eller att en polis gör sig skyldig till mened eller falska vittnesmål, alltså personens handling kommer på direkt kollisionskurs med yrket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Granit66
Lojalitetsplikten innebär att du ska sätta arbetsgivarens intresse framför ditt eget – Du ska undvika lägen där du riskerar att inte vara lojal med, eller rent av skada, din arbetsgivare.
Inte för att vara "den" men lojalitetsplikten som sådan är väl inte tillämpningsbar som praxis i detta case, lojalitetsplikten handlar väl mer om att inte ägna sig åt konkurrerande verksamhet, röja företagshemligheter, sprida rykten om företaget etc liknande. Det gäddan har gjort är fördj*vligt och helt galet men inte direkt riktat mot arbetsgivare ? Bra är iallafall att de förlorar sina jobb, meningen med Dumpen är att de skall få skämmas samt få lida konsekvenser i syfte att avskräckas från att göra om det samt att varna övriga Svenska folket så alla vet vem personen är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Granit66
Han har både skadat arbetsgivaren genom sitt agerande och satt sina intressen framför arbetsgivaren iom att han nu inte längre kan vara inhyrd kurator på skolan.Det andra som händer som också är skäl till uppsägning är att det uppstår arbetsbrist då han inte längre går att hyra ut som kurator till skolor.
Helt korrekt av dig ! Om han inte längre är anställningsbar i sin bransch pga preferenser som dessa är det enkelt att säga upp honom på skäl av "personlig arbetsbrist", så det ger jag dig helt rätt i , men min fråga är snarare i det fall där den respektive gäddans jobb inte berör arbetet t.ex målare, industriarbetare, affärsbiträde etc
Och missförstå mig inte är du snäll, jag tar definitivt inte gäddorna i försvar, jag tycker det är väldigt bra att gäddorna får alla konsekvenser de kan t.ex att de får skämmas inför hela internet, sin arbetsgivare, sin familj och grannar m.fl men jag bara validerar hur enkelt det är att bli uppsagt från en fast tjänst pga någonting som publicerats på internet och som inte är relaterat direkt till jobbet som sådant. Vad som egentligen krävs utanför jobbet för att ge arbetsgivaren rätt att avskeda personen pga dennes livsstil, livsföring, åsikter och utomarbetsliga företagande.