2022-08-11, 10:33
  #198445
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
De få kontakter jag har med Ryssland indikerar nog om att Regimen gör allt för att saker skall funka normalt.
Så mattillgång och dyligt verkar fungera bra och affärer med Ryska dagligvaror verkar fungera.
Däremot verkar mycket annan infrastuktur och större maskineri börjat stanna av.
Man kanabaliserar lastbilar och antrepenörsmaskiner på reservdelar.
Man börjar se bekymmer med El distibution, inte p.g.a råvaror som i väst uten helt enkelt för att elnäten inte går att underhålla.
Försälning av sällanköpsvaror har gått ner till en rännil, det går helt enkelt inte att köpa personbilar, kylskåp TV apparater mobiltelefoner etc.
Inget som påverkar direkt men på sikt kommer det att märkas, själv har jag faktiskt inte köpt någon sällanköpsvara sen invasionen, då de jag har funkar men skulle kännas rejält om de inte kan ersättas när de går sönder.


Du har inte köpt någon sällanköpsvara, bor du i ryssland?
Citera
2022-08-11, 10:34
  #198446
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om lokalbefolkningen är med dem så blir det östukrainare som står för bevakningen. De blir mobiliserade, och området blir fattigt eftersom det kostar mycket resurser. Annars måste Ryssland mobilisera (eller dra sig tillbaka).

Precis och det är svårt att mäta viljan. Normalt så är det alltid en liten del av befolkningen som vill vara aktiva. De flesta vill bara ha lugn och ro.

Jag gissar att Ryssarna studerar allt från Mao till Frankrikes krig i Algeriet samt säkert Engelsmännen i Malaysia - (Engelsmännen lyckades) Samt Sovjet unionen övervakning i östeuropa.
Citera
2022-08-11, 10:37
  #198447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Du har inte köpt någon sällanköpsvara, bor du i ryssland?

Nej: Bor och skattar i sverige, även om jag jobbar lite varstans.
Är inte speciellt prylgalen, så det är inte varje år jag byter bil, telefon eller kylskåp. Jag brukar byta ut dem när den gamla inte funkar längre.
Brukar bli att man köper kylskåp och bil vart 10år och telefon var 3e-5e.
__________________
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-08-11 kl. 10:47.
Citera
2022-08-11, 10:41
  #198448
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Putin kommer sitta kvar, oavsett utgång av kriget i Ukraina, tror jag.
Sanktioner absolut men folket kommer inte störta honom,
han kommer vilja ta mark av ukraina sen "förhandla" vapenvila..som ej hålls.

Ja det var experterna sa i början av kriget att Putin vill. Problemet för Putin och alla som krigar är att det finns minst alltid två sidor. Och både den förlorande och vinnande sidan får vara med i diskussionen.

Själv tror jag Putin har en lista från allt från maximalistiska mål till minimalistiska mål. Han försökte gå "all out" i början. Det gick inget bra. Nu är målen mindre och var minimum ligger vet jag inte. Krig har en förmåga att bli självgående.

Ett Problem för Putin är väst gör allt för att frikoppla sig från Ryssland så de kan fortsätta att straffa Ryssland till väst når sina mål. Kalla kriget tog 45år.
Citera
2022-08-11, 10:49
  #198449
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Biter verkligen sanktionerna på Ryssland?
Får en känsla när jag läser på nätet att allt flyter på mer eller mindre som vanligt i ryssland, att folket inte påverkas nämnvärt av sanktionerna, förutom att dom inte kan äta Big Mac på donken.
Allt precics allt flyter på i paradiset Ryssland, ryssarna badar i rubel och sedelpressarna går heta! Halleluja!
Kriget är nästan gratis och produktionen av konsumtionsprodukter slår alla rekord.
Mat och tvättmaskiner har aldrig varit billigare,tjoho. Putler är ett ekonomiskt geni. Ryssland är immun mot alla sanktioner och olje och gasexporten når nya höjder. Onkel Vanja är mycket bättre än donken.
Eller har jag fel nu igen?
Citera
2022-08-11, 10:50
  #198450
Medlem
donald12s avatar
Ryzzar är ett avskum värre än ISIS....


‘Torturing people is fun for them.’ 16-year-old Ukrainian recalls his 3 months in Russian captivity


He remembers that on the fourth day of his imprisonment the Russians threw a 24-year-old man into his prison cell. That man told Vladyslav he was a local priest. He was married and had a little daughter. Russian troops detained him along with members of a local territorial defense unit, thinking he was part of it.

The Russian troops tortured the young priest for several hours a day, for two days straight.

"At first, they beat him very hard. Then he was electrocuted. On the second day, they took off his pants, and for another 20 minutes, they beat him on the genitals," Buryak says.

"He came to the cell in tears. He was stammering and couldn’t say anything properly. He used the toilet every three to five minutes, and he practically didn't have a face," he says. "I put him on the bed, covered him with a blanket, hugged him, and supported him."

Broken by the torture, the priest decided to commit suicide. Vladyslav says he had tried to talk him out of it, and stopped him when he tried to hang himself in the cell. Eventually, the man slit his wrists.

"He didn’t think he’d get out of there alive. He thought it would be better to die than endure the torture again," Buryak says.

https://kyivindependent.com/national/torturing-people-is-fun-for-them-16-year-old-ukrainian-recalls-his-3-months-in-russian-captivity
Citera
2022-08-11, 10:58
  #198451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Verkar vara en bild av kriget i Ukraina, Ukrainska styrkor bombar en militär flygbas och Ryssland svarar med att bomba några civila byggnader.

Det stod väl några HIMARS i dom byggnaderna kan man gissa
Citera
2022-08-11, 10:58
  #198452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja det var experterna sa i början av kriget att Putin vill. Problemet för Putin och alla som krigar är att det finns minst alltid två sidor. Och både den förlorande och vinnande sidan får vara med i diskussionen.

Själv tror jag Putin har en lista från allt från maximalistiska mål till minimalistiska mål. Han försökte gå "all out" i början. Det gick inget bra. Nu är målen mindre och var minimum ligger vet jag inte. Krig har en förmåga att bli självgående.

Ett Problem för Putin är väst gör allt för att frikoppla sig från Ryssland så de kan fortsätta att straffa Ryssland till väst når sina mål. Kalla kriget tog 45år.


vad tror du väst vill uppnå med Ryssland då förutom att frikoppla sig? att försvaga ryssland så dom inte kan kriga mer och kötta ner deras ekonomi i botten eller något annat?
Citera
2022-08-11, 10:59
  #198453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Allt precics allt flyter på i paradiset Ryssland, ryssarna badar i rubel och sedelpressarna går heta! Halleluja!
Kriget är nästan gratis och produktionen av konsumtionsprodukter slår alla rekord.
Mat och tvättmaskiner har aldrig varit billigare,tjoho. Putler är ett ekonomiskt geni. Ryssland är immun mot alla sanktioner och olje och gasexporten når nya höjder. Onkel Vanja är mycket bättre än donken.
Eller har jag fel nu igen?


såklart det inte är så, men jag känner ingen i ryssland och bara sett några få klipp från ryssar själva säga hur det är nu, men dom vågar knappt säga något.
hade vart kul att höra från någon hur det faktiskt är där nu och hur det upplevs, inte av en SVT reporter på plats med en stor mikrofon i ansiktet på någon i ett köpcentrum.
Citera
2022-08-11, 11:00
  #198454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Det är ju himla bra!
undrar om det kommer fler sanktionspaket eller ej, verkar som EU ( ungern) nu inte ställer sig bakom så många fler sanktioner och då blir det svårt för EU att vara eniga.

Sparka ut Ungern ur EU så är den saken löst plus att då slipper EU göda deras ekonomi...ren vinst på alla vis.
Citera
2022-08-11, 11:00
  #198455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Ett ÄNNU mer korkat inlägg!! Nej, så om nu fronten ÄR fronten, VARFÖR beskjuter och bomabarderar RYSSLAND städer och platser 90 MIL från fronten, och i dessa attackerna ENDAST CIVILA mål som köpcentrum, bostadsområden eller varför inte ett par torg 2 km från närmsta tåg eller militärkontor? Snacka om att binda ris runt sin egen röv och dessutom missa fullständigt att man har gjort så. Att spela smart med genom att posta sin egen enfaldighet på ett silverfat är imponerande. Imponerande KORKAT!
Jag har skrivit om hur Ukrainska armen gömmer sig bakom civilbefolkningne i skolor och sjukhus. Det har ingenting med hur invaderaren beter sig att göra.
Jag tror du har väldigt svårt att skilja mellan två skilda saker vilket tyder starkt på låg intelligens.
Citera
2022-08-11, 11:02
  #198456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Det är det inte. Det är Nordamerika, EU och Australien med NZ som håller på Ukraina.

Å förlåt! Det är den "fria" världen.


Det är följande länder (i bokstavsordning)

Afghanistan, Albania, Andorra, Antigua and Barbuda, Argentina, Australia, Austria, Bahamas, Bahrain, Barbados, Belgium, Belize, Benin, Bhutan, Bosnia-Herzegovina, Botswana, Brazil, Brunei, Bulgaria, Cambodia, Canada, Cape Verde, Chad, Chile, Colombia, Comoros, Costa Rica, Côte d'Ivoire, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Democratic Republic of the Congo, Denmark, Djibouti, Dominica, Dominican Republic, Ecuador, Egypt, Estonia, Fiji, Finland, France, Gabon, Gambia, Georgia, Germany, Ghana, Greece, Grenada, Guatemala, Guyana, Haiti, Honduras, Hungary, Iceland, Indonesia, Ireland, Israel, Italy, Jamaica, Japan, Jordan, Kenya, Kiribati, Kuwait, Latvia, Lebanon, Lesotho, Liberia, Libya, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, Malawi, Malaysia, Maldives, Malta, Marshall Islands, Mauritania, Mauritius, Mexico, Micronesia, Moldova, Monaco, Montenegro, Myanmar, Nauru, Nepal, Netherlands, New Zealand, Niger, Nigeria, North Macedonia, Norway, Oman, Palau, Panama, Papua New Guinea, Paraguay, Peru, Philippines, Poland, Portugal, Qatar, Republic of Korea, Romania, Rwanda, Saint Kitts and Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent and Grenadines, Samoa, San Marino, São Tomé and Príncipe, Saudi Arabia, Serbia, Seychelles, Sierra Leone, Singapore, Slovakia, Slovenia, Solomon Islands, Somalia, Spain, Suriname, Sweden, Switzerland, Thailand, Timor-Leste, Tonga, Trinidad and Tobago, Tunisia, Turkey, Tuvalu, Ukraine, United Arab Emirates, United Kingdom, United States, Uruguay, Vanuatu, Yemen, Zambia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in