2022-08-11, 10:18
  #198433
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
...Lyckas man dessutom att unisont utropa Ry...förlåt grisarna som en terroriststat så kan man dessutom lägga vantarna på nöff nöff pengarna som sitter infrysta på bankkonton runtom väst. Tydligen så tycker Oligarkerna och anda rövarband i Nöff nöff landet bättre om väst bättre än den egna slavosfären Det är mer än 3300 miljarder (SEK) som ligger infrysta
Undrar om det dessutom innebär en option att komma åt Putins och hans Oligarkers gömda rikedomar i skatteparadisen?
Citera
2022-08-11, 10:20
  #198434
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja det finns mycket som talar för att de borde kunna bygga stadsgerilla. Det som kommer avgöra är lokalbefolkningen, tror jag. Det kommer också på sikt att bli ett galet övervakningssamhälle, kameror överallt. Den som inte är "ryssfientlig" har ju inget att dölja för kamerorna, eller hur?

Det beror säkert på stödet för de olika sidorna i de olika områdena. Men Ryssland hade ju problem med "galna" tjetjener tidigare och de ser ofta annorlunda ut och pratar "sämre"(?) ryska gissar jag än många ukrainare. Övervakningen kostar mycket resurser. Enligt Rand Corp behövs det en soldat per 50 civila (Minimum).
Citera
2022-08-11, 10:20
  #198435
Medlem
Biter verkligen sanktionerna på Ryssland?
Får en känsla när jag läser på nätet att allt flyter på mer eller mindre som vanligt i ryssland, att folket inte påverkas nämnvärt av sanktionerna, förutom att dom inte kan äta Big Mac på donken.
Citera
2022-08-11, 10:20
  #198436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Menar du på riktigt att Ukrainska armen har klätt ut sig till en barnfamilj och travat in på en jävla rysk flygbas och sprängt skiten?
Hur dum är du? Tror du någon ens skulle bli insläppt där eller har dom bara klippt upp ett stängsel i kvinnokläder?
Hör du inte själv hur borta du låter? Du gör dig till åtlöje, alla hånskrattar åt dina idéer!
Dina inlägg passar bättre i humorforumet!

Med tanke på hur Putins fanklub i tråden ser på Ryssk militär låter det troligt, då de fullt upp accepterar att det är normalt för en Ryssk militär att åka på semester i en pansarvagn.
Men riktigt så infantila tar jag inte rysk militär för.
Citera
2022-08-11, 10:24
  #198437
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Biter verkligen sanktionerna på Ryssland?
Får en känsla när jag läser på nätet att allt flyter på mer eller mindre som vanligt i ryssland, att folket inte påverkas nämnvärt av sanktionerna, förutom att dom inte kan äta Big Mac på donken.


Ja precis... den enda skillnaden är att de inta kan gå på donken....

Enligt en rapport från Världsbanken kommer 2022 att bli ett dåligt år för den ryska ekonomin. Bruttonationalprodukten (BNP) väntas minska med mer än 11 procent. Det vore den största minskningen av BNP sedan Sovjetunionens fall.



Siffrorna visar att dessa restriktiva åtgärder ger resultat. Världsbanken uppskattar att den ryska handeln med varor och tjänster kommer att minska avsevärt under 2022.(30-35%)

Uppskattningen visar att Rysslands inflationstakt kommer att öka kraftigt under 2022 och nå 22 procent.



https://www.consilium.europa.eu/sv/infographics/impact-sanctions-russian-economy/
Citera
2022-08-11, 10:26
  #198438
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Om Ryssland vinner. Är det en osäkerhet som plötsligt smyger sig på?
Har inte Ryssland vunnit kriget redan? De sägs ju att Zelensky kastar in handduken vilken sekund som helst. Och det skulle gjorts för några dagar sedan, läste jag i ett inlägg/uttalande av en användare i tråden som tycks vara telepatisk.
Tänk om man hade den förmågan
Citera
2022-08-11, 10:28
  #198439
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Har inte Ryssland vunnit kriget redan? De sägs ju att Zelensky kastar in handduken vilken sekund som helst. Och det skulle gjorts för några dagar sedan, läste jag i ett inlägg/uttalande av en användare i tråden som tycks vara telepatisk.
Tänk om man hade den förmågan

Ja. Det ukrainska försvaret kollapsar ju varje dag. Ibland flera gånger om dagen.
Citera
2022-08-11, 10:29
  #198440
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Om Ryssland verkligen skulle gå i krig mot NATO ( utan att använda kärnvapen), hur skulle det då sluta ?
Rysk eller NATO " vinst" ?

Utan kärnvapen utifrån resurser så skulle NATO vinna. Men sen finns det en svårare faktor och räkna och det är vilja. Skulle NATO anfalla Ryssland så beror det på om den ryska ledningen kan få det till ett folkets krig eller inte. Det går aldrig att fysiskt erövra Ryssland utan det måste till en politisk kollaps.

Det komiska var att till ex AH förstod det och att det inte kunde ske genom att krossa arméerna och ta Moskva. Flertalet av hans generaler förstod det inte. Men det hör egentligen inte hit. Vi har dock sett ryska politiska kollapser tidigare. Den stora oredan i början av 1600-talet, WW1 och slutet på kalla kriget. De har alltid lyckats ta sig tillbaks. Den stora oredan - cirka 100år, WW1- 4-6år till efter WWII. Kalla kriget - Nu försöker Putin - Kommer han att lyckas eller slutar det med en ny kollaps?
Citera
2022-08-11, 10:29
  #198441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Biter verkligen sanktionerna på Ryssland?
Får en känsla när jag läser på nätet att allt flyter på mer eller mindre som vanligt i ryssland, att folket inte påverkas nämnvärt av sanktionerna, förutom att dom inte kan äta Big Mac på donken.

De få kontakter jag har med Ryssland indikerar nog om att Regimen gör allt för att saker skall funka normalt.
Så mattillgång och dyligt verkar fungera bra och affärer med Ryska dagligvaror verkar fungera.
Däremot verkar mycket annan infrastuktur och större maskineri börjat stanna av.
Man kanabaliserar lastbilar och antrepenörsmaskiner på reservdelar.
Man börjar se bekymmer med El distibution, inte p.g.a råvaror som i väst uten helt enkelt för att elnäten inte går att underhålla.
Försälning av sällanköpsvaror har gått ner till en rännil, det går helt enkelt inte att köpa personbilar, kylskåp TV apparater mobiltelefoner etc.
Inget som påverkar direkt men på sikt kommer det att märkas, själv har jag faktiskt inte köpt någon sällanköpsvara sen invasionen, då de jag har funkar men skulle kännas rejält om de inte kan ersättas när de går sönder.
Citera
2022-08-11, 10:29
  #198442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ja precis... den enda skillnaden är att de inta kan gå på donken....

Enligt en rapport från Världsbanken kommer 2022 att bli ett dåligt år för den ryska ekonomin. Bruttonationalprodukten (BNP) väntas minska med mer än 11 procent. Det vore den största minskningen av BNP sedan Sovjetunionens fall.



Siffrorna visar att dessa restriktiva åtgärder ger resultat. Världsbanken uppskattar att den ryska handeln med varor och tjänster kommer att minska avsevärt under 2022.(30-35%)

Uppskattningen visar att Rysslands inflationstakt kommer att öka kraftigt under 2022 och nå 22 procent.



https://www.consilium.europa.eu/sv/infographics/impact-sanctions-russian-economy/


Det är ju himla bra!
undrar om det kommer fler sanktionspaket eller ej, verkar som EU ( ungern) nu inte ställer sig bakom så många fler sanktioner och då blir det svårt för EU att vara eniga.
Citera
2022-08-11, 10:30
  #198443
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det beror säkert på stödet för de olika sidorna i de olika områdena. Men Ryssland hade ju problem med "galna" tjetjener tidigare och de ser ofta annorlunda ut och pratar "sämre"(?) ryska gissar jag än många ukrainare. Övervakningen kostar mycket resurser. Enligt Rand Corp behövs det en soldat per 50 civila (Minimum).

Om lokalbefolkningen är med dem så blir det östukrainare som står för bevakningen. De blir mobiliserade, och området blir fattigt eftersom det kostar mycket resurser. Annars måste Ryssland mobilisera (eller dra sig tillbaka).
Citera
2022-08-11, 10:31
  #198444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Utan kärnvapen utifrån resurser så skulle NATO vinna. Men sen finns det en svårare faktor och räkna och det är vilja. Skulle NATO anfalla Ryssland så beror det på om den ryska ledningen kan få det till ett folkets krig eller inte. Det går aldrig att fysiskt erövra Ryssland utan det måste till en politisk kollaps.

Det komiska var att till ex AH förstod det och att det inte kunde ske genom att krossa arméerna och ta Moskva. Flertalet av hans generaler förstod det inte. Men det hör egentligen inte hit. Vi har dock sett ryska politiska kollapser tidigare. Den stora oredan i början av 1600-talet, WW1 och slutet på kalla kriget. De har alltid lyckats ta sig tillbaks. Den stora oredan - cirka 100år, WW1- 4-6år till efter WWII. Kalla kriget - Nu försöker Putin - Kommer han att lyckas eller slutar det med en ny kollaps?


Putin kommer sitta kvar, oavsett utgång av kriget i Ukraina, tror jag.
Sanktioner absolut men folket kommer inte störta honom,
han kommer vilja ta mark av ukraina sen "förhandla" vapenvila..som ej hålls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in