2022-08-10, 21:01
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Jeg er selvfølgelig enig i konklusjonen, selv om jeg ikke er bekymret for TH-familiens gode navn og rykte.

Denne saken bør oppklares for AEH sin skyld, for TH sin skyld, for TH-familiens skyld, og fordi alle «korsfest korsfest-folkene» fortjener å bli plassert i gapestokker.

Når det kanskje skjer en gang i fremtiden, håper jeg at den som på det tidspunktet er sjefsredaktør i VG, spaserer ned til Millis kontor og sier: You are fired!

THs "gode navn og rykte" er jo i en særdeles utsatt posisjon så lenge saken står slik den gjør.
Hvis nå saken blir lagt i bero og siktelsene frafalles, så er ikke TH - eller hans familie - særlig
godt stilt når det gjelder "navn og rykte".

Det fremstår for meg som om du er veldig desorientert og uvitende når det kommer til sakens fakta.
Du har gjennomgående kalt politiet for "idiotiet", og for første gang kan jeg kanskje være enig i den
betegnelsen hvis vi snakker om ledelsen i Øst Politidistrikt. Eller er din betegnelse kun myntet på dem
som driver med etterforskningen - eller som Milli sier i sin kommentar - "har skoene på"?
Citera
2022-08-10, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
THs "gode navn og rykte" er jo i en særdeles utsatt posisjon så lenge saken står slik den gjør.
Hvis nå saken blir lagt i bero og siktelsene frafalles, så er ikke TH - eller hans familie - særlig
godt stilt når det gjelder "navn og rykte"

Det går helt fint. Folk flest er ikke like overbevist om at TH er skyldig som sladregjengen her inne, som har brukt to år på å hisse seg opp.

Hvis du hadde hatt tre timer vitenskapsfilosofi, ville du lært deg at det aldri er vanskelig å finne beviser for at det du tror på er sant.

Så skriver du:
«Det fremstår for meg som om du er veldig desorientert og uvitende når det kommer til sakens fakta.»

Jeg er mer orientert enn de fleste, men hvilke fakta var det du hadde i tankene?
Citera
2022-08-10, 21:13
Medlem
Citat:
Litt snålt å se at flere nå påstår denne konflikten dreier seg om skyldsspørsmålog om man skal etterforske TH eller ikke. Det er jo helt tullete å tro at noe slikt
ville få en hel etterforskningsledelse til å gå av. Hva skulle liksom ha skjedd i et slikt tilfelle?

Dette er nok ikke relevant for den konflikten vi ser nå.
Stridsspørsmålet er politiledelsens forvaltning av ressurser.
De har tydeligvis ikke kompetanse til å vurdere behovet i denne konkrete saken, og
sier at de følger generelle retningslinjer. Det sier etterforskningsledelsen at ikke er nok, og
at de er redd for at de skal bli tvunget til å sende en uferdig sak til påtaleavgjørelse.

Enig i mye av det du og @kornblomst skriver.

Det kommer i det minste ikke tydelig frem at det er grunnet uenighet om man skal etterforske TH videre eller ikke, selv om jeg synes jeg leser et hint mellom linjene hos VG. Det er ressursspørsmålet som er den påberopte grunnen.

Blir spennende å se om det kommer oppfølging fra VG, NRK, DB osv på akkurat dette - om det også er uenighet om strategi. Det er jo en sak som det første halvannet året etter at den sprakk har blitt lukket som en sil, mens det åpenbart har blitt strammet inn etter det - heldigvis for etterforskningens del. Det er jo alvorlig å lekke til media at det er uenighet internt om hvorvidt siktelsene skal henlegges.
Citera
2022-08-10, 21:25
Medlem
Citat:
jeg sikter til politiledelsen, og ikke til etterforskningen som sådan.
At påtaleleder går til et så alvorlig skritt å slutte i politiet fordi han
mener ledelsen ikke tar saken seriøst nok, sier sitt. Han sier han
ikke kan stå inne for prosessen videre dersom de ikke får det de
mener er nødvendige ressurser til å etterforske.

Jeg synes ordet skandale er innafor.

I siste artikkel fra VG er forøvrig både Lier, Kihle og Svensson ute
med kommentarer til siste utvikling, og kaller det tragisk.

Holden har ikke blitt nevnt sålangt.

Rekk opp hånda alle som tror at en ny etterforskningsledelse vil fortsette å bruke tid på å prøve å bevise at TH er skyldig!
Citera
2022-08-10, 21:25
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amado88
Enig i mye av det du og @kornblomst skriver.

Det kommer i det minste ikke tydelig frem at det er grunnet uenighet om man skal etterforske TH videre eller ikke, selv om jeg synes jeg leser et hint mellom linjene hos VG. Det er ressursspørsmålet som er den påberopte grunnen.

Blir spennende å se om det kommer oppfølging fra VG, NRK, DB osv på akkurat dette - om det også er uenighet om strategi. Det er jo en sak som det første halvannet året etter at den sprakk har blitt lukket som en sil, mens det åpenbart har blitt strammet inn etter det - heldigvis for etterforskningens del. Det er jo alvorlig å lekke til media at det er uenighet internt om hvorvidt siktelsene skal henlegges.

Vel, hvis ressursbruk var det eneste spørsmålet, burde jo politiledelsen vært redelig og
sagt dette offentlig, og altså innrømmet at de nedskalerer. Når det gjelder dette med
strid om hypoteser, så har jeg ikke inntrykk av at det er tilfelle. Ikke er det særlig logisk
heller, all den tid etterforskerne har fått fortsatt klarsignal for å jobbe videre i disse årene.
Men jeg har ikke innsyn i dette, så det kan være grunner til konflikten vi ikke vet om.
Full skjæring kan bety mer enn bare rent faglig uenighet.

Forøvrig ser det ikke ut til at dagens sak er nevnt på NRK.
Citera
2022-08-10, 21:28
Medlem
Om løsningen stadig lar vente på seg, kan heller ikke denne saken jobbes med til evig tid.

Her kan man sammenligne med den svenske saken om Palme-drapet, som heller ikke er oppklart. Politiet kom til en blindvei da de følte at det ikke var mer å gjøre. Slik kan det også være i denne saken, men man håper at saken løses og at den eller de ansvarlige blir tiltalt og straffet for det han eller de har gjort.

En eldre kvinne som i en nøye planlagt voldsaksjon brutalt ble overfalt og muligens drept i sitt eget hjem - fraktet bort av kyniske gjerningsmenn som har planlagt svært grundig.

Det kan legges til at det trolig er en viss kald oppdragsgiver
som har planlagt dette etter avtale med noe eller noen medhjelpere.
Senast redigerad av Braskamin58 2022-08-10 kl. 21:44.
Citera
2022-08-10, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Kommentar fra Milli
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/QydWM8/en-oedeleggende-konflikt

Fikk litt sånn «nekrolog» følelse av hele greiene. Sørger vi de som, frivillig, forlot skuta fordi de ikke får gehør og gjennomslag for synspunktene/kravene sine? Eller har vi begynt å sørge over en fremtidig mulig henlagt sak uten løsning? Jaja, cheer up Milli sier jeg bare. Dette går veien!
Senast redigerad av Kokadu 2022-08-10 kl. 21:31. Anledning: Rette
Citera
2022-08-10, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Rekk opp hånda alle som tror at en ny etterforskningsledelse vil fortsette å bruke tid på å prøve å bevise at TH er skyldig!

Rekker opp hånda. Om de ikke gjør det vil jeg også ta i bruk idiotiet når jeg benevner dem.
Citera
2022-08-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Kommentar fra Milli
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/QydWM8/en-oedeleggende-konflikt

«Tom Hagen og den såkalte kryptomannen vil - når det ikke foreligger et svar med to streker under - ha mistanken hengende over seg i overskuelig tid selv om siktelsene mot dem henlegges»

Så Milli har ikke tenkt å gi seg, selv om politiet gir seg ?
Citera
2022-08-10, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
«Tom Hagen og den såkalte kryptomannen vil - når det ikke foreligger et svar med to streker under - ha mistanken hengende over seg i overskuelig tid selv om siktelsene mot dem henlegges»

Politet har da ikke gitt seg, bare til info. Det er mer Milli som har startet sorgprosessen på vegne av en hel haug ser det ut til.
Citera
2022-08-10, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg

Personen(e) som er skyldige vet faktisk hva den elle de har gjort.
Citera
2022-08-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Om løsningen stadig lar vente på seg, kan heller ikke denne saken jobbes med til evig tid.

Her kan man sammenligne med den svenske saken om Palme-drapet, som heller ikke er oppklart. Politiet kom til en blindvei da de følte at det ikke var mer å gjøre. Slik kan det også være i denne saken, men man håper at saken løses og at den eller de ansvarlige blir tiltalt og straffet for det han eller de har gjort.

En eldre kvinne som i en nøye planlagt voldsaksjon brutalt ble overfalt og muligens drept i sitt eget hjem - fraktet bort av kyniske gjerningsmenn som har planlagt svært grundig.

Det kan legges til at det trolig er en viss kald oppdragsgiver
som har planlagt dette etter avtale med noe eller noen medhjelpere.
Også i den saken brukte politiet hundrevis av millioner og flere ti år på å bevise at feil mann (Christer Pettersson) var skyldig. Men innrømmet til slutt at det var feil og henla saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in