Citat:
Ursprungligen postat av
Flugpappa
Helt rätt jag kanske var otydlig i att man vill inte vara en del av Ryssland utan identifierar säg mot öst som goda vänner och har gemensamma historier och kulturband. Men man har hög misstro mot väst. Därav många blivit proryssar och en anledning till konflikterna i dessa områden.
Nja, de är inte i majoritet proryssar. Det är där många går bort sig, även jag som har flest kopplingar till mitten dvs Kiev/Vinnista/Poltava/Nikolaiev etc. De är definitivt Ukrainska men har en annan mentalitet än personer från Lvov. Det gör att det finns samma spänningar som mellan Norrland mot Stockholm. Det gör inte att Stockholmarna vill vara en del av USA... Eller att Norrland vill vara en del av Sovjetunionen. Även om jag tror att antal kommunister i Kiruna är signifikant
Viktigt att poängtera. Jag tror dessutom inte att de lutar sig öster ut dvs öster ut som i Asien. De är däremot väldigt målstyrda och kanske inte så grupporienterade
Känslan i Lvov/Lviv/Lemberg är ju mer att man är i vilken kontinental europeisk stad som helst.
Kiev/Odessa/Kharkiv/Donetsk har ju en ganska liknande kultur, även om nu Donetsk var ju en typisk industraliserad stad dvs en väldigt stor bruksort... Och den som varit i Hällefors, Kiruna eller Boxholm, vet att kulturen är lite annorlunda.
Så personligen skulle jag säga att Lviv är mer Österrike-Ungern, här är en trevlig artikel från finska Yle:
https://svenska.yle.fi/a/7-1298469
Resten av Ukraina hör till Europa och lutar inte österut. De står rakt upp och försvarar sig från ryssana som i 200år har försökt att förklara att de inte finns/egentligen är ryssar/lutar österut och därmed är ryssar/är rysslands vagga och därmed är ryssar/etc etc rysslandspropaganda har hållt på så länge att den har fått ett ordentligt fäste.
Att Ryssarna har klarat sig så länge som det gjort är för att de helt enkelt utrottat alla som sag emot dem. Och utan internet och kommunikation så har de flesta bara trott på det de sagt när de mördat klart. Den tiden är slut.