2022-08-10, 14:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det är ju tråkigt för alla som dras in i ett krig och främst stackar ukrainare och civila. Min fråga eller fundering var inte vinklad som någon putinrunkare utan bara att jag har svårt att se han ge upp. Hur länge skall detta krig pågå med lidande och hur fasen får man slut på det?
Ett konkret sätt att avsuta kriget är att någon vettig ryss ser till att portföljskitaren Putin hängs och hans hov till föråldrade mumier blir inlåst för all framtid. Helst till allmän beskådan.
Citera
2022-08-10, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Alla flyg från ”huvudstaden” Simferopols int. flygplats är inställda. Tusentals rika ryska turister har fastnat på halvön.
Det kanske dom firar med ytterligare fyrverkerier ikväll. Kan hända att t.o.m Putin kör sin Lada dit för att hålla tal på den berömda stranden där rökelse och smälldrinkar serveras
Citera
2022-08-10, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Var det ens många barn bland de dödade? Och hur var det nu med SBUs straffexpeditioner i fet området?

Många? Det är väl illa nog om orcherna våldsför sig på ett barn?
Citera
2022-08-10, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Helt rätt jag kanske var otydlig i att man vill inte vara en del av Ryssland utan identifierar säg mot öst som goda vänner och har gemensamma historier och kulturband. Men man har hög misstro mot väst. Därav många blivit proryssar och en anledning till konflikterna i dessa områden.

Nja, de är inte i majoritet proryssar. Det är där många går bort sig, även jag som har flest kopplingar till mitten dvs Kiev/Vinnista/Poltava/Nikolaiev etc. De är definitivt Ukrainska men har en annan mentalitet än personer från Lvov. Det gör att det finns samma spänningar som mellan Norrland mot Stockholm. Det gör inte att Stockholmarna vill vara en del av USA... Eller att Norrland vill vara en del av Sovjetunionen. Även om jag tror att antal kommunister i Kiruna är signifikant

Viktigt att poängtera. Jag tror dessutom inte att de lutar sig öster ut dvs öster ut som i Asien. De är däremot väldigt målstyrda och kanske inte så grupporienterade
Känslan i Lvov/Lviv/Lemberg är ju mer att man är i vilken kontinental europeisk stad som helst.

Kiev/Odessa/Kharkiv/Donetsk har ju en ganska liknande kultur, även om nu Donetsk var ju en typisk industraliserad stad dvs en väldigt stor bruksort... Och den som varit i Hällefors, Kiruna eller Boxholm, vet att kulturen är lite annorlunda.

Så personligen skulle jag säga att Lviv är mer Österrike-Ungern, här är en trevlig artikel från finska Yle:
https://svenska.yle.fi/a/7-1298469

Resten av Ukraina hör till Europa och lutar inte österut. De står rakt upp och försvarar sig från ryssana som i 200år har försökt att förklara att de inte finns/egentligen är ryssar/lutar österut och därmed är ryssar/är rysslands vagga och därmed är ryssar/etc etc rysslandspropaganda har hållt på så länge att den har fått ett ordentligt fäste.

Att Ryssarna har klarat sig så länge som det gjort är för att de helt enkelt utrottat alla som sag emot dem. Och utan internet och kommunikation så har de flesta bara trott på det de sagt när de mördat klart. Den tiden är slut.
Citera
2022-08-10, 14:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Ukrainska militären håller fast vid att de snart skall befria Kherson. Märks det något av det vid fronten?
“Local residents will see and hear everything in the near future. It will be fast. Let them hold out a little longer, ” Vad planerar de? Vad vet de som vi inte vet?
https://twitter.com/antiputler_news/status/1557308206589923329
Citera
2022-08-10, 14:17
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofRen
Nja, de är inte i majoritet proryssar. Det är där många går bort sig, även jag som har flest kopplingar till mitten dvs Kiev/Vinnista/Poltava/Nikolaiev etc. De är definitivt Ukrainska men har en annan mentalitet än personer från Lvov. Det gör att det finns samma spänningar som mellan Norrland mot Stockholm. Det gör inte att Stockholmarna vill vara en del av USA... Eller att Norrland vill vara en del av Sovjetunionen. Även om jag tror att antal kommunister i Kiruna är signifikant

Viktigt att poängtera. Jag tror dessutom inte att de lutar sig öster ut dvs öster ut som i Asien. De är däremot väldigt målstyrda och kanske inte så grupporienterade
Känslan i Lvov/Lviv/Lemberg är ju mer att man är i vilken kontinental europeisk stad som helst.

Kiev/Odessa/Kharkiv/Donetsk har ju en ganska liknande kultur, även om nu Donetsk var ju en typisk industraliserad stad dvs en väldigt stor bruksort... Och den som varit i Hällefors, Kiruna eller Boxholm, vet att kulturen är lite annorlunda.

Så personligen skulle jag säga att Lviv är mer Österrike-Ungern, här är en trevlig artikel från finska Yle:
https://svenska.yle.fi/a/7-1298469

Resten av Ukraina hör till Europa och lutar inte österut. De står rakt upp och försvarar sig från ryssana som i 200år har försökt att förklara att de inte finns/egentligen är ryssar/lutar österut och därmed är ryssar/är rysslands vagga och därmed är ryssar/etc etc rysslandspropaganda har hållt på så länge att den har fått ett ordentligt fäste.

Att Ryssarna har klarat sig så länge som det gjort är för att de helt enkelt utrottat alla som sag emot dem. Och utan internet och kommunikation så har de flesta bara trott på det de sagt när de mördat klart. Den tiden är slut.

Tack bra förklarat. Tolkar som du är från Ukraina?
Citera
2022-08-10, 14:17
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Dåså, då var den debunkad också.

Bra, det är så här diskussionsfora på nätet ska se ut.
Citera
2022-08-10, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Alla flyg från ”huvudstaden” Simferopols int. flygplats är inställda. Tusentals rika ryska turister har fastnat på halvön.

Underbart om den där jävla bron också himarsas bort!
Citera
2022-08-10, 14:22
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Det kommer du fram genom att titta på den kartan?
Intressant.
De här snabba militära framgångarna som du ser är de med oss här rummet just nu?

Kartan på mitten av sidan över Donbas, jfr Pre invasion vs Now.Kartan talar ett entydigt språk vem som vinner terräng.
Citera
2022-08-10, 14:24
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukrainska militären håller fast vid att de snart skall befria Kherson. Märks det något av det vid fronten?
“Local residents will see and hear everything in the near future. It will be fast. Let them hold out a little longer, ” Vad planerar de? Vad vet de som vi inte vet?
Såg precis att den feta smällen vid dammen igår påstås ha förstört påfarten till bron där. Börjar brännas lite nu va.

https://twitter.com/Biloshytsky/status/1557341320993296385
Citera
2022-08-10, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Förutom familjerna till dom ryska ockupanterna, dom flyr som skållade råttor.
Från Sky News:

Families of Russian military leave southern Ukraine in 'panic' after bridge attacks
The families of Russian troops in the Kherson region of Ukraine are reportedly fleeing in "panic" after Ukrainian strikes on key bridges.
The Kherson Oblast State Administration said the movement began after Ukraine struck the Antonivsky and Kakhovsky bridges in recent days.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-russia-news-putin-nuclear-live-updates-kyiv-12541713#

Citera
2022-08-10, 14:31
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Du är en skit som försvarar mördandet och för feg för att medge det.
2022-08-05 11:21
Antalet mördade ukrainska barn på befriad eller fortfarande fri Ukrainaskt territorium har nått 359 och över 700 barn har skadats, oräknat på ockuperad mark som i Mariupol. Terrorbombningarna mot Ukraina fortsätter dagligen. I Donbas anfaller Ryssland och strider pågår i Avdiivka.https://cornucopia.se/2022/08/uppdateras-mer-an-359-ukrainska-barn-mordade-av-ryssland-terrorbombningar-mot-ukraina-fortsatter-for tsatta-ryska-anfall-i-donbas/
Ryssland är till 100% ansvariga för mördadet och det obeskrivliga lidandet i Ukraina. Punkt!
Du "fulglömde" bort delar mitt inlägg du inte ville andra skulle se. Därför tog jag med det
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Även för de som dött av ukrainska missiler kulor och skott?
Tycker själv stt Zelinsky och hans nazzepolare har ett mycket stort ansvar...
Med eftertryck är angripande Ryssland också till 100% ansvarigt för dom som dött av ukrainska missiler kulor och skott.
Dina kompisar mördarna har inte ett skit i Ukraina att göra förstår du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in