Citat:
Ursprungligen postat av
Flugpappa
Utmaningen i dessa östra regionerna är att de identifierar sig mot öst sedan generationer. Det blev stora upplopp tex när man plockade ner monument och statyer från sovjetiska generaler och hjältar. Överlag vill man inte alla mot väst och Europa utan ser dem som fienden som förstör deras land. Man ser Ryssland agerande mångt och mycket som nödvändigt ont i försvaret mot väst. Många ser också styret i Kiev som en del av väst.
Well, du har nog rätt i att man inte ville ta ner statyer, speciellt inte den äldre befolkningen. Det samma gäller Kiev. Speciellt de statyer som var fina! Tyckte jag också för 6 månader sedan då de hade ett värde som staty och kanske lite en del av historien.
Men det betyder inte att man ville vara en del av Ryssland. Det ville inte jag, och det ville inte de äldre heller. Det finns ganska bra statistik för det. Tyvärr så är ju statistiken från Donbass äldre då Ryssland ockuperat området, som du nog känner till...
Jag känner många från Donbass... De identifierar sig absolut inte som ryssar. Det finns absolut inte en majoritet för detta Det är därför man har haft den terrorregimen som infördes 2014-2015.
För övrigt tycker jag att ryssland är en fascistisk stat. Putin är en mördare som bör skickas till Haag.