2022-08-10, 08:48
Medlem
Flickpojkens avatar
Rubriken säger de mesta. Om tillexempel har data i ett dokument på datorn kan TM då använda de i webbläsaren?
Citera
2022-08-10, 09:38
Medlem
MittOchDittKontos avatar
Beror på. Firefox nej, men Chrome och andra Google-baserade program så ja självklart, även i OS X, Android m.m.
Citera
2022-08-10, 10:24
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittOchDittKonto
Beror på. Firefox nej, men Chrome och andra Google-baserade program så ja självklart, även i OS X, Android m.m.

Ok, då skulle exempelvis TM kunna manipulera sidor i webbläsaren baserat på information som finns i ett libre calc document?
Citera
2022-08-10, 10:25
Medlem
MittOchDittKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Ok, då skulle exempelvis TM kunna manipulera sidor i webbläsaren baserat på information som finns i ett libre calc document?
Ja. Samt ladda uop kopior av allt till Googles servrar m.m. Detta har inget med TM att göra utan bara Chrome & andra Google-mjukvaror.
Citera
2022-08-10, 10:31
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ja. Samt ladda uop kopior av allt till Googles servrar m.m. Detta har inget med TM att göra utan bara Chrome & andra Google-mjukvaror.

Om du känner till killen som gjorde en kod med TM som kunde söka tider på pass myndighetens hemsida. Så är de liknande functionalitet jag behöver. Jag ska använda den i ett annat sammanhang. Men skulle alltså vilja kunna manipulera sidan på ett liknade sätt. Dock tillkommer en sak och de är att vad som ska göras på sidan är beroende av information i ett libre calc dokument.

Jag har lagt upp de så att datan i de libre calc dokumentet uppdateras genom webb scraping. Jag är lite grön på området och hoppas på lite vägledning.

Koden killen jag nämnde hade gjort i TM va bara en halv sida eller liknade. Och verkade begriplig.

Edit: här hittade jag information om hur hans kod kunde använda polisens sidan:

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2022/april/robotbokningar-av-passtider-motverkas-genom-ny-funktion/

Men som sagt behövs liten ytterligare funktioner som involverar ett libre calc document i mitt fall.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-08-10 kl. 11:04.
Citera
2022-08-10, 14:11
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:

De va ett lite omfattande inlägg kanske 🙂.

Min fråga är om man med hjälp av TM kan manipulera sidor i webbläsaren (trycka knappar osv) med data i ett libre calc doc som underlag?
Citera
2022-08-10, 14:13
Medlem
MittOchDittKontos avatar
Citat:

Min fråga är om man med hjälp av TM kan manipulera sidor i webbläsaren (trycka knappar osv) med data i ett libre calc doc som underlag?
Jag vet inte, det var därför jag inte svarade, jag har aldrig använt TamperMonkey.
Citera
2022-08-10, 17:45
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Det bör gå om din webbläsare tillåter access till file://.

Jag skulle dock själv skippa Libre Calc och importera kalkylarket till Google Sheet.
Eftersom datan då finns tillgänglig genom en URL så kan TM definitivt komma åt sådan data och använda för att manipulera sidor som du vill.
Citera
2022-08-10, 20:52
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Jag skulle dock själv skippa Libre Calc och importera kalkylarket till Google Sheet.
Eftersom datan då finns tillgänglig genom en URL så kan TM definitivt komma åt sådan data och använda för att manipulera sidor som du vill.

Finns de nån nackdel med att köra med access till file://.? Annars verkar de faktiskt gå att köra libre calc i webbläsaren också precis som med ett Google Sheet?

Om man använder Google Sheet till datan så kan alltså TM skicka information mellan fliken med Google Sheet och fliken med sidan som jag vill manipulera?
Senast redigerad av Flickpojken 2022-08-10 kl. 21:27.
Citera
2022-08-11, 15:55
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Da va glädjande att de funkade. Skulle tro att TM ar lättare att använda än selenium baserat på jag läst.

Kan du förklara hur länken mellan mitt Google sheet och sidan jag vill manipulera ser ut?

Jag har googlat lite och de verkar som om man kan skicka cookies mellan flikar. Men de verkar lite omständligt.
Citera
2022-08-11, 21:55
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Finns de nån nackdel med att köra med access till file://.? Annars verkar de faktiskt gå att köra libre calc i webbläsaren också precis som med ett Google Sheet?

Om man använder Google Sheet till datan så kan alltså TM skicka information mellan fliken med Google Sheet och fliken med sidan som jag vill manipulera?
Google Sheet har en API som Javascript i TM (eller i vanliga klientsidan) kan komma åt med rätt Autentiseringsnyckel (vilket går att ordna i Google Sheet). Då kan man både läsa data i Sheet och skriva data. Alltså kan man skicka data fram och tillbaka, ja.

Edit: För att slippa autenseringsproblem hade jag nog, vid närmare eftertanke, gjort en egenservad hemsida för att hämta data till TM-skriptet. Alternativt sparat datan lokalt och använt Selenium med Python.
Senast redigerad av Enterprise 2022-08-11 kl. 22:16.
Citera
2022-08-11, 21:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Jag vet dock inte hur du läser in en Libre Calc-fil i TM. Möjligen om du sparar den i Libre Calc som en CSV så kan man läsa den lätt i TM.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in