2022-08-09, 23:46
  #197701
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoppKlossKlas
Men är du trög, du droppar ett citat som du inte fattar själv..

Var det Ukraina som attackera Ryssland eller vare de Ryssland som attackera Ukraina? Jo, det sistnämnda.

Så hur mycket du än vill tro att USA startar något krig med Ryssland så fallerar de. Hade inte Ryssland gått in i Ukraina så hade det inte varit krig där nu heller.

Sen kan man ju översätta citatet till att ”…så att Ukraina kan kriga mot Ryssland där och vi inte behöver kriga med Ryssland här” dvs, USA slipper bli attackerade av Ryssland…


Newsflash : Vi är mitt inne i kriget nu. All bets are off. Om man inte vet vilken fot man vill stå på i dagens läge , då har man intellektualiserat och relativiserat bort verkligheten
Om du ska komma och föreläsa om vem som angrep vem och vem som hjälper vem så har du väl gjort ett ganska gott pedagogiskt arbete. Men....vad är alltså felet ? Kriget är till för att krossa Ryssland. Militärt och ekonomiskt. Hur enkelt som helst. Kom igen nu Låt oss steka lite Ryssbacon, och retardera dom till 1955
Citera
2022-08-09, 23:48
  #197702
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Vilka krigsbrott har Ukraina begått?
Om du försöker luta dig mot Amnestys rapport kan jag meddela dig att Amnesty pratar i nattmössan.
Enligt Amnesty så har dom systematiskt begått följande krigsbrott:
Ukrainian forces have put civilians in harm’s way by establishing bases and operating weapons systems in populated residential areas, including in schools and hospitals...
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2022/08/ukraine-ukrainian-fighting-tactics-endanger-civilians/

Vilken sorts förnekare är du? Den som förnekar att det huvudtaget har hänt? eller den fanatiska sorten som tycker att det är okej att begå systematiska krigsbrott mot sin egen civilbefolkning?

Du behöver inte svara på mer än den frågan om du inte vill eftersom det enda som verkar skilja era argument åt är nivån av fanatism.

Om du mot förmodan hör till en tredje sorts förnekare som faktiskt kan underbygga åsikten med något bättre än personligt tyckande så vore det dock intressant att läsa.
Citera
2022-08-09, 23:49
  #197703
Medlem
Är helt förbluffad över att det ryska luftvärnet är så otroligt undermåligt.
Citera
2022-08-09, 23:51
  #197704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Är helt förbluffad över att det ryska luftvärnet är så otroligt undermåligt.

Hela Ryssland är undermåligt och hela världen ser det...
Citera
2022-08-09, 23:52
  #197705
Medlem
Fick en pava Bollinger Special Cuvée förra veckan av en kund som kom väl till pass ikväll.

Skador för 300-1000 miljoner och förhoppningsvis ett antal döda. Skönt att lite turistande ryssar får se innebörden av all skit de skapat.
Citera
2022-08-09, 23:54
  #197706
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jo, det är den. Vad sägs om du att du låter bli att rätta andra när du bevisligen har fel?
Få obegränsad tillgång till SvD. Prova 1 månad för 9 kr.svd
Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
https://www.svd.se/a/rEBmEe/per-bauhn-amnestys-kritik-ar-helt-verklighetsfranvand

Poängen var tydligen precis den jag gissade mig till då. Om man hör till den "goda" sidan så är det okej att begå krigsbrott.

Det fungerar uppenbarligen än så länge för Putin och Lavrov . Det fungerade för Beria tills Stalin fick en stroke ja listan kan göras lång Snyggt försök av dig dock .

Det är nog en hel del ryssar som borde börja fundera över sin framtid och om de är en tillgång eller en belastning Om Putin avlider eller " avsätts " pga sjukdom och Ryssland backar och erbjuder ett oerhört generöst krigsskadestånd ser framtiden mycket ljusare ut de kommande 70 åren . Eller har Stalins alla levande spöken dött redan ?
Citera
2022-08-09, 23:54
  #197707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Är helt förbluffad över att det ryska luftvärnet är så otroligt undermåligt.

Ja, detta var ju deras stora selling point. S400 skulle vara otroligt mycket bättre än S300 och i princip kunna stoppa allt. S500 skulle vara ett riktigt supervapen som snart skulle komma i produktion.

Istället har de inte kunnat stoppa attacker från luften från ett land som har kanske motsvarande 1/5 av den kapacitet som det svenska flygvapnet har (Ukraina har ju framförallt gamla sovjet-plan och inte jättemånga heller så brist både i kvantitet och kvalitet).

Tror att Indien, Turkiet med fler ångrar sig bittert nu med tanke på S400..
Citera
2022-08-09, 23:57
  #197708
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Enligt Amnesty så har dom systematiskt begått följande krigsbrott:
Ukrainian forces have put civilians in harm’s way by establishing bases and operating weapons systems in populated residential areas, including in schools and hospitals...
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2022/08/ukraine-ukrainian-fighting-tactics-endanger-civilians/

Vilken sorts förnekare är du? Den som förnekar att det huvudtaget har hänt? eller den fanatiska sorten som tycker att det är okej att begå systematiska krigsbrott mot sin egen civilbefolkning?

Du behöver inte svara på mer än den frågan om du inte vill eftersom det enda som verkar skilja era argument åt är nivån av fanatism.

Om du mot förmodan hör till en tredje sorts förnekare som faktiskt kan underbygga åsikten med något bättre än personligt tyckande så vore det dock intressant att läsa.

Vet inte om du inte fattade?, eller inte vill fatta.

Amnesty pratar strunt om saker de inte begriper sig på, det är inget krigsbrott att h baser och trupper stationerade i bebyggelse när invasionsarmén anfaller i bebyggelse.
Krigets lagar är inte absoluta de är alltid mycket om och men.
Det sägs att civila ska skyddas och tas hänsyn till i största möjliga mån,
blir Ukraina attackerade av den invaderande brutala ryssen i städer får de försvara sig i städer, säger ju både lagen och det sunda förnuftet, det senare tycks både du och Amnesty sakna.

Folk lämnar nu Amnesty i drivor och den organisationen har tappat sitt sista förtroende.
Citera
2022-08-09, 23:58
  #197709
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
https://twitter.com/Osinttechnical/status/1557110780180447235?s=20&t=vMsk4wLWq0z8QBaDYaLdMw

Wow. Det här var rätt lätt att geolokalisera till:
45°05'33.0"N 33°34'49.5"E

Det betyder att det knippe FPL som var uppställda halvvägs till förmodad detonationsplats nu bara är grus.

Öster om parkeringen finns minst 16 militära jetflygplan på detta satellitfoto som togs några timmar innan:
https://planesandstuff.files.wordpress.com/2022/08/skywatch_ss_ps_20220809t0810_tc_tile_0_0_sgba_visu al-2.jpg

Om de stod kvar vid explosionsögonblicket så bör samtliga av dem ha förstörts eller fått svåra skador.
Citera
2022-08-09, 23:58
  #197710
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Systematiska? Även om rapporten har stött på massiv kritik, så förkommer väl inte denna formulering?

NGO:n Amnesty har klantat till det, men fullt så långt har de väl inte gått?

Har du hittat på det själv?
Inte ordagrant, men jag vill nog ändå stå fast vid att det är en ganska korrekt återgivning av det dom påstår:
“We have documented a pattern of Ukrainian forces putting civilians at risk and violating the laws of war when they operate in populated areas,” said Agnès Callamard, Amnesty International’s Secretary General.
Throughout these investigations, researchers found evidence of Ukrainian forces launching strikes from within populated residential areas as well as basing themselves in civilian buildings in 19 towns and villages in the regions.
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2022/08/ukraine-ukrainian-fighting-tactics-endanger-civilians/
Citera
2022-08-09, 23:59
  #197711
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vilken förstörelse. Vad hade ryssarna på den där basen egentligen? https://twitter.com/Osinttechnical/status/1557110780180447235
Åhh fy fan... Jag vågar lova att inget flygplan på den basen kommer flyga igen...
Citera
2022-08-10, 00:00
  #197712
Medlem
Kadeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Fick en pava Bollinger Special Cuvée förra veckan av en kund som kom väl till pass ikväll.

Skador för 300-1000 miljoner och förhoppningsvis ett antal döda. Skönt att lite turistande ryssar får se innebörden av all skit de skapat.

Har samma flaska från en kund. Men när ska man egentligen korka upp? Gränserna dras för varje dag. 20 plan? 100 ton gamla rysskanoner? Putins död?

Kadek
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in