2022-08-09, 20:32
Medlem
Sgt.Blands avatar
Explosionerna på flygbasen på Krim var tydligen så kraftga att intilliggande bostadskvarter har tagit skada. Det borde nog betyda att hela basen är i princip utraderad.

https://twitter.com/TWMCLtd/status/1557071422954110976
Citera
2022-08-09, 20:34
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Explosionerna på flygbasen på Krim var tydligen så kraftga att intilliggande bostadskvarter har tagit skada. Det borde nog betyda att hela basen är i princip utraderad.

Någon uppgift på vad alla 22 kvaddade plan var för sorts flygtyg ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag vet att ryssarna hade problem med extremhögern på 90-talet men det mesta är bortrensat nu precis som västs oligarker. Gemene ryss hatar nazister och det var därför Putin tryckt på just den puknten innan den speciella operationen i Ukraina.

Vi är alla överrens om att du inget vet, så det behöver du inte felabort dig igen för att säkerställa att alla förstår.

du ser även att pews undersökning är gjord 2015-2016 (iför åren efter att (ryss)"nassarna" förlorat sina mandat i ukrianska parlament)

Citat:
Målen satte Putin upp innan invasionen och två av dom är snart helt uppnåda, befria Lugansk och Doneskt från hatfulla ukrainare som skjuter granater mot dom.

nej, inte ens nära.

Citat:
Avmilitarisering och problemet med nazister och ultranationalister hjälper Zelenskyj till med genom att skicka alla till fronten där dom dör.
folkmord är folkmord.
Citat:
Ryssland säkrar även Krim genom att ta södra delarna av Ukraina eftersom Kiev-regimen vägrar att förhandla.
förhandla om vad, ryssland måste ju dra sig ur ukraina innan någon förhandling kan påbörjas. Hjälper ju inte att ryssen mörar fler civila och barn, det ökar bara de långsiktiga konsekvenserna för ryssarna.

Citat:
Så snart är alla mål uppnådda och andra tillagda och frågan är vad som händer med resten av Ukraina
.
Nejdå, putin vill inte besegra ukraina, det ser du ju.....

Citat:
Är det fortfarande ett hot då väst pumpar in vapen så tar dom troligast det som är intressant och låter EU göra vad dom gjorde med Jugoslavien med resten så dom har ständiga bråk där i det forna västra Ukraina och ett svart hål att föda.

absolut, sålänge vapen når ju sitt tilltänkta mål, förinta en ryss, och på sikt den ryska federationen, så är det värt det.

Citat:
Det var om det blev krig mellan NATO och Ryssland, då behövs en industrikapacitet vi inte har.
ska se om jag kan förklara det med enkel matematik.
10 år av rysk "militärbudget"
1+1+1+1+1+1+1+1+1+1=10
10 år av amerikanskt (bortser från "övriga nato)
10+10+10+10+10+10+10+10+10+10=100

greppar du skillnaden övertid?

Citat:
Att vi bygger upp vår militär i Europa är väl bra om vi samtidigt ser till att välja politiker med något i huvudet, annars så blir det kaos igen.
Det är inte riktigt så demokratier fungerar.

Citat:
Vi måste alltså stärka vår demokrati och inte montera ner den som i Ryssland och Ukraina, för att inte tala om många andra länder i världen som ingen har.
Fria demokratier likt ukraina eller västs kan bara överlva om hoten förintas, alternativet är en värld i totalt krig.

Citat:
Det blir vårt framtida val att försöka vara ett föredömme i övriga världen, framför allt inför Kina och dom som sneglar på deras styre (och det är många, även i väst).

Rysslands offer är putins och den ryska befolkningens. Vi har inget val.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Det är nog du som inte förstår så jag skriver med stora bokstäver DET VAR RYSSLAND SOM ANGREP UKRAINA! Att sedan USA och andra demokratier stöder Ukrainas försvar är en annan sak.

Lilla gubben!

Citatet är alltså från år 2020.
När var det Putin angrep Ukraina nu igen? 😉
Citera
2022-08-09, 20:35
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Så om någon anfaller din far så är det okej för dig att använda din bror som skydd? Intressant resonemang.

En till … hur orkar ni. Är ju ingen som använder någon som skydd? Och ditt exempel? Men hallå? Om någon anfaller min far får väl jag och brorsan försvara honom. Även om min far redan är bortom räddning. Kan du inte ta ett adekvat exempel?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Du menar hälften av G20-länderna?

Det är ungefär det stödet Washington har för sina sanktioner.
Och endast en av G20 länderna anser att det är Rysslands
Citera
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Nej nej var inne Twitter nyss ca 15 min. Nu händer det grejor tror jag. Först gasen, elen och sedan resten

Kan du bekräfta att ni medvetet vaskade 40 flygplan?
Citera
2022-08-09, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Så om någon anfaller din far så är det okej för dig att använda din bror som skydd? Intressant resonemang.

Fullständigt värdelöst exempel.

Om någon angriper min far, mor, bror och syter så är det naturligtvis ok att jag flyttar in till dom, försvarar dom och skjuter ihjäl den som angriper oss.

Det blir ju inte bättre av att jag tar bilen ut till sommarstugan, sätter mig och läser tidningen och låter angriparna härja fritt.
Citera
2022-08-09, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland

Dom där fastigheterna var ändå otjänliga som bostäder.

Så Ukrainarna gjorde dom egentligen bara en tjänst, påskyndade processen, så att säga.
Citera
2022-08-09, 20:37
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Någon uppgift på vad alla 22 kvaddade plan var för sorts flygtyg ?

SU-24, SU-25 och SU-30 ska vara baserade där. Ingen uppgift om antal.
Citera
2022-08-09, 20:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Du kan inte ha mer fel.
Ryssland går utan tvekan mot en industriell kollaps. I princip all industri är helt och hållet beroende på väst och utöver det har de haft en brain drain de luxe.

All militär produktion är helt beroende av produkter och produktionsutrustning från väst så även militärt kommer Ryssland att kollapsa.

Genomsnittsåldern för ryska ingenjörer är ca 55 år och återväxten är minimal.
Det kommer att ta decennier för Ryssland att bli ett I-land oavsett om man får hjälp av Kina eller inte.

Något gyllene läge är det knappast tal om, det är en kollaps utan dess like ryssarna har att vänta sig.
Något annat alternativ finns inte oavsett vad du eller andra spekulerar i och oavsett utgången av anfallskriget.
Är det verkligen bara USA och Europa som kan tillverka maskiner, produkter och mjukvara? Är Kina en illusion och dom tillverkar inget högteknologist, inga rymdraketer eller rymdstationer, inga bilar, inga sensorer och kameror? Ryssland kan inte tillverka jetmotorer, ubåter, lastbilar eller ubåtar? Att Belarus kan tillverka bussar och andra lastfordon men även är duktiga på elektronik är lögn? Att Iran har blivit duktiga på att tillverka gasturbiner och konkurerar direkt med Siemens på det området?

Givetvis får Ryssland problem med importerade produkter till en del av deras tillverkning och dom har och jobbar fortfarande på att lösa det med vänliga länder och inom landet. Inom två tre år är det löst och Europa förlorar massor av pengar på att ge bort exporten till Turkiet, Iran och Kina ... för att inte tala om billig energi och tillverkning i Ryssland. Det blir jobbigt för Ryssland några år men även för oss i EU så det jämnar ut sig.

Din syn av Rysslands ekonomi och industri är svårt vriden precis som hos dom dårarna som satte sanktionerna mot Ryssland. Allt det har lett till är att stärka makten Putin har och göra dom än mer starka och oberoende med tiden.

Jag läste rapporten om importen av elektronik från väst vad det gäller vapen, framför allt för misiler. Det är en del komponenter som måste ersättas och många är redan ersatta av Kina. Dessa sanktioner kom inte som en överaskning av Ryssland så naturligtvis har dom så det räcker och det ser vi med misilregnet över Ukraina som aldrig verkar upphöra.

Det här underskattningen som väst visar är inget som bekommer Ryssland, man har läst "The Art of War", Sun Tzu.
Citera
2022-08-09, 20:38
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Lilla gubben!

Citatet är alltså från år 2020.
När var det Putin angrep Ukraina nu igen? 😉

Vet du inte ens det? Du har alltså nollkoll så vad gör du här? Men Ryssland anföll Ukraina först 2014 och sen igen i större skala den 24/2 2022. Du behöver inte tacka mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in