2022-08-07, 16:12
Medlem
om du ser till hur många (få) aktörer det finns på elmarknaden, och ser i vilka konstellationer de agerar genom olika bolag i ett fåtal koncerner, så listar du snabbt ut att där är en handfull aktörer som utgör både säljare och köpare på elbörsen.

De kan alltså väldigt enkelt bestämma själva hur det ska se ut i korrelationen mellan utbud och efterfrågan och begränsa utbudet så att den sist avropade kWh el har det pris de för tillfället har bestämt att elpriset ska hamna på.

Tänk dig att marknadspriset på exempelvis en cykel som du lyckats tillverka för 1 kr, utgörs av det pris som cykeln senast såldes för, vilket är det pris cykeln kan förväntas ha. Om du säljer cykeln till dig själv för 10 kr, så kan det registreras som ett marknadspris om 10 kr. Om du säljer samma cykel till dig själv för 100 kr, så registreras marknadspriset till 100 kr.

Om du då tillsammans med några vänner, som också tänker sälja cyklar, bestämmer att ni först ska köpa varandras cyklar för säg 1 000 kr st, innan ni säljer dem vidare på den öppna marknaden, så kan ni motivera ett högre pris, eftersom ni själva betalat så högt pris till den som ni köpte cykeln av.

Att ni på förhand kommit överens om att överdebitera varandra på cykelpriserna, enbart för att kunna motivera ett högre pris till slutkonsumenten blir ju svårt för någon utomstående att bevisa, även om det hela framgår tydligt. Ni kan helt enkelt bara neka och skylla det höga priset på transaktionskostnader, förpackningsavgifter, lagerhållningsavgifter och en hel del annat.

Oavsett om ni sedan skulle sälja den cykel ni köpt för 1 000 kr för ett så pass lågt pris som 10 kr, så gör ni ändå en vinst, eftersom ni samtidigt som ni köpte den dyra cykeln sålde en lika dyr cykel och det reella värdet på cykeln för dig var lika med den ursprungliga tillverkningskostnaden, dvs 1 kr.
Citera
2022-08-07, 16:23
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Nej jag har kamin men skulle vilja byta till en effektiv täljstenskamin, sen har jag även luftvärmepump.

Använder ca 8-9 kubik stjälp mått varje vinter. Jag lever även ensam och du kanske har en stor familj som påverkar din förbrukning så du får även ha med det i bilden. Jag är bara glad så länge jag kan hålla nere förbrukningen med tanke på priset som råder idag och förmodligen kommer det bli ännu dyrare i vinter. Man får göra vad man kan för att hålla nere förbrukningen och jag har lyckats bra.

Ja vi är fyra stycken, det påverkar en hel del. Och såklart att huset är delvis halvkasst isolerat.

Vill du vänta med att installera täljsten rekommenderar jag att du ställer några jeep dunkar med vatten intill kaminen, dom lagrar värme bra, man slipper dom där kalla mornarna.
Citera
2022-08-07, 16:25
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Om du har möjligheten, skaffa solceller. Solfångare kan också hjälpa att få ned kostnaden.

Går inte om man bor i lägenhet. Solceller på balkongen? 😅
Citera
2022-08-07, 16:29
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanito
Energibrist? Inte så mycket.
Överföringsproblem? Inte det heller.

Om det hade varit elbrist i Sverige, så hade vi inte kunnat nettoexportera 150 000 MWh el. Genomsnittet över året ligger uppskattningsvis omkring 80 000 MWh per dygn.

Om det hade rådit brist på överföringskapacitet mellan olika elområden i Sverige, så hade vi inte kunnat överföra de volymer som överförs från elområde 3 och 4 till Norge, Finland, Danmark, Polen, Tyskland och Lettland.

Går det att överföra sådana volymer el från Nordnorge (NO3 och NO4 samt från norra Sverige SE1 och SE2 så att det förslår till att exporteras från södra Sverige till andra länder, så går det att överföra minst den mängden el så att det förslår att täcka elbehoven i södra Sverige.

Eftersom Sverige, Norge och även Frankrike (som inte finns med i den här uppställningen, men som exporterar till Nederländerna, Tyskland och Spanien) har stor överskottskapacitet, tillsammans med de möjligheter som Polen och Tyskland har för att täcka upp elbehov från kol- och oljeeldade kraftverk (miljöaspekterna av detta är en annan fråga), så föreligger det överhuvudtaget ingen brist på el vare sig nu eller prognostiserat över vintern (om det inte smäller till och blir en köldknäpp på omkring -30 grader i hela norra Europa samtidigt under flera dagar i sträck, vilket inte är sannolikt.

Brister på tillgång på el är en myt och brister i överföringskapacitet är en myt. Allt handlar om att dels kunna motivera ohemult höga elpriser och också för att kunna styra opinionen så att skattebetalarna ska vara villiga att ta några miljardnotor för att nyinvestera i kärnkraftsanläggningar vilka sedermera ska drivas av privatekonomiska intressen som skördar alla vinster.

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Power-system-data/Exchange1/SE/Hourly2/?view=table

Exporterar vi även på vintern?
Citera
2022-08-07, 16:29
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ja vi är fyra stycken, det påverkar en hel del. Och såklart att huset är delvis halvkasst isolerat.

Vill du vänta med att installera täljsten rekommenderar jag att du ställer några jeep dunkar med vatten intill kaminen, dom lagrar värme bra, man slipper dom där kalla mornarna.

Jag var ut till en kamin försäljare och fick tag i en tjock täljsten för en billig peng som passade perfekt att lägga uppepå kamin och den lagrar värmen bra, också ett tips. Dom har bitar som blir över som man kan köpa billigt.
Citera
2022-08-07, 16:35
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jag var ut till en kamin försäljare och fick tag i en tjock täljsten för en billig peng som passade perfekt att lägga uppepå kamin och den lagrar värmen bra, också ett tips. Dom har bitar som blir över som man kan köpa billigt.

Ja vi har en massa täljsten liggandes från gamla element vi rev ur släktgården för länge sedan.

Vi skall byta ut gamla kaminen nu i höst, har en gammal gammal kasett. Då ska vi försöka använda den täljstenen till något vettigt. Och så jeep dunkar som man kan flytta med sig in i sovrummet när man lägger sig, ställa under fönstret.
Citera
2022-08-07, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Till nästa vinter då, den måste ju torka.

Tänkte jag inte på. Det är kanske nu direkt man måste såga ner virke.
Citera
2022-08-07, 18:42
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Tänkte jag inte på. Det är kanske nu direkt man måste såga ner virke.

I nödfall funkar det ju, men strängt taget ska den vara kluven och staplad innan midsommar för att ge bra effekt. Men stulet är gratis, så det kanske inte är så viktigt.

Men det är en hel del jobb med att göra det, och att göra det obemärkt är inte så lätt. De flesta kriminella är för lata för att göra allt för hand, och har man utrustning har man väl tillgång till skog också.
Citera
2022-08-09, 15:34
Medlem
Tuors avatar
https://www.dailymail.co.uk/news/article-11094795/Energy-bills-hit-4-400-April.html

Svenskarnas elräkningar låg bara några tusenlappar ifrån britternas förra vintern mellan december-april.

Det är nog läge att binda trots allt Om man får elräkningar på 25-35 tusen mellan december och april så är man ju helt körd.
Citera
2022-08-09, 17:23
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
https://www.dailymail.co.uk/news/article-11094795/Energy-bills-hit-4-400-April.html

Svenskarnas elräkningar låg bara några tusenlappar ifrån britternas förra vintern mellan december-april.

Det är nog läge att binda trots allt Om man får elräkningar på 25-35 tusen mellan december och april så är man ju helt körd.

När jag kollade igår erbjöds jag binda på 60 månader till det facila priset av 358 öre per kWh (elområde 3). Svårt att känna att det skulle utgöra ett lyft i ekonomin…
Citera
2022-08-09, 17:23
Medlem
HemligaBrevs avatar
Naiv fråga: kan de inte starta kärnkraftsreaktorerna igen?
Citera
2022-08-09, 18:22
Avslutad
Dagens nyheter nyss:
https://www.dn.se/ekonomi/hogre-elpriser-i-veckan-foraning-infor-hosten/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in