Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Vad tycker du att man får för stödet till Ukraina?
Jag tycker i varje fall att det ser ut som man får stopp på Rysslands krigsmaskin och expansion.
Jag vill påstå att utan det ekonomiska (och med ekonomi också det enorma moraliska stöd) Ukraina fått så hade hela Ukraina varit annekterat av Ryssland vid det här laget.
ja du, det är en komplex fråga. Man måste ju välja en tidpunkt för att svara på den. Låt oss välja 2018. Jag tror att man med
annat stöd hade kunnat få en fred vid detta laget.
Vad vi (=väst) fick för just detta stöd som vi gett
Ett katastrof-scenarie är undvikt; det hade inte varit bra om ukrainska förrädare gjort militärkupp i Kiev, understödda av ryska fallskärmsjägare, och sedan fått kontroll över ukrainska statsmakten. Det hade förvisso haft fördelen att USA fått sig en knäpp på näsan, men det är väldigt ovisst vad som hade hänt i Ukraina; antagligen en slags inbördeskrig.
Men det är heller inte något idealscenarie som utspelar sig, och notan är extremt hög, tror vi är över 1 biljon dollar nu om vi räknar västs kostnader för vapen, sanktioner och ukrainas förstörelse. (jag räknar inte förstörelse av rysk materiel, det är närmast positivt). Vi har också en förhöjd risk för kärnvapenkrig. Vi hade kunnat få mer för de pengarna andra ställen, jag är inte imponerad.