2022-08-08, 20:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Toppen! Visa mig det jag bad om istället, kanske?

Det räcker med befintlig kunskap för att inse jordens form
Citera
2022-08-08, 21:10
Medlem
Citat:
Jaså? Visa mig en platt yta stor nog att kunna observera det du beskriver är du snäll.

Det låter som att du vänder på bevisbördan, det är du som plattis som ska visa platta ytor.

Det du frågar efter finns inte eftersom jorden inte är platt. Men jag kan visa dig en kurva om du vill.

Vart du dig i världen vänder står du där med tomma händer ... och kurvor. Kan du visa oss en platt yta?
Citera
2022-08-08, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det låter som att du vänder på bevisbördan, det är du som plattis som ska visa platta ytor.

Det du frågar efter finns inte eftersom jorden inte är platt. Men jag kan visa dig en kurva om du vill.

Vart du dig i världen vänder står du där med tomma händer ... och kurvor. Kan du visa oss en platt yta?

Det är vi båda som ska visa platta ytor. Om vi inte gör det, så vet vi inte hur en platt yta av en viss storlek yttrar sig omkring oss.

"Det du frågar efter finns inte eftersom jorden inte är platt."

Vadå "finns inte"? Finns det inte en teoretisk verklighet i ditt huvud där platta ytor av den här storleken existerar? Bara för att något i din nuvarande tolkning av verkligheten "finns inte", så betyder inte det att du ska vara inkapabel att föreställa dig något, och vilja ta reda på hur det i teorin skulle se ut.
Citera
2022-08-08, 21:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jaså? Visa mig en platt yta stor nog att kunna observera det du beskriver är du snäll.
För att objekt skall kunna döljas på det sätt som sker med Turning Torso så måste det finnas något i vägen som döljer nedre delarna av objekt. Detta finns inte på en platt yta.
Citera
2022-08-08, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
För att objekt skall kunna döljas på det sätt som sker med Turning Torso så måste det finnas något i vägen som döljer nedre delarna av objekt. Detta finns inte på en platt yta.

Yes, jag litar på din absoluta säkerhet i hur en platt yta ska och inte ska se ut.

Kan du presentera mig vilken platt yta det är du studerar och jämför vår nuvarande verklighet med? Även om jag litar på din absoluta säkerhet i hur en platt yta ska och inte ska se ut, så kan du väl vara schysst och dela med dig?
Citera
2022-08-08, 21:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Yes, jag litar på din absoluta säkerhet i hur en platt yta ska och inte ska se ut.

Kan du presentera mig vilken platt yta det är du studerar och jämför vår nuvarande verklighet med? Även om jag litar på din absoluta säkerhet i hur en platt yta ska och inte ska se ut, så kan du väl vara schysst och dela med dig?
Är ingen skillnaden på vilken platt yta. En platt yta döljer inte objekt bakom en horisont. Menar du att jag skall bekosta en 20 mil platta för att tillfredställa dig? Ja om du belatar så.
Citera
2022-08-08, 22:05
Medlem
Citat:

Har du fortfarande inte gått vidare? Jag börjar seriöst undra om du trollar. Du kräver att vi presenterar något som inte finns, samtidigt som du själv inte svarar på en enda fråga eller förklarar en enda sak. Jag har ställt många frågor och du sticker näsan under svansen varje gong och gömmer dig så gott det går, tills du plötsligt dyker upp med samma dumheter som du upprepar om och om igen.
Citera
2022-08-08, 22:06
Medlem
Citat:
Är ingen skillnaden på vilken platt yta. En platt yta döljer inte objekt bakom en horisont. Menar du att jag skall bekosta en 20 mil platta för att tillfredställa dig? Ja om du belatar så.

Ledsen alltså, men om du inte vill presentera den här platta ytan som du sitter och studerar och jämför med verkligheten vi ser omkring oss, så måste jag tyvärr sluta lita på att du talar sanning när du säger att du vet hur en platt yta av en viss storlek ser ut omkring oss. Det hoppas jag du förstår.
Citera
2022-08-08, 22:10
Medlem
Citat:

LIGO Livingston. 4km betong platt en pannkaka. Ena "änden" har en grävd vattenbassäng längs hela konstruktionen och nivån mellan vattnet och betongen skiljer sig mellan ändarna pga jorden krökning.

Tada! Jag kan fortsätta svara på alla önskemål i all evighet. Och du kan fortsätta gömma dig din lille fegis.
Senast redigerad av Scientific-method 2022-08-08 kl. 22:12.
Citera
2022-08-08, 22:10
Medlem
Citat:

En knepig grej med jordklotet som vi sägs leva på, är ju att det faktiskt inte är särskilt stort. Om en person av medellängd står vid vattenbrynet på en strand så finns den geometriska horisonten, "backkrönet", faktiskt bara några kilometer bort. Det är tanken i alla fall. Och här verkar det uppstå någon sorts krock med verkligheten, eftersom det verkar som att folk regelmässigt kan se betydligt längre än så.
Citera
2022-08-08, 22:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
En knepig grej med jordklotet som vi sägs leva på, är ju att det faktiskt inte är särskilt stort. Om en person av medellängd står vid vattenbrynet på en strand så finns den geometriska horisonten, "backkrönet", faktiskt bara några kilometer bort. Det är tanken i alla fall. Och här verkar det uppstå någon sorts krock med verkligheten, eftersom det verkar som att folk regelmässigt kan se betydligt längre än så.

’Inte särskilt stort’? Jämför med vad? Jupiter? Nej då är jorden liten. Avicii Arena? Ja men då är jorden stor.

Hur långt är ett snöre nu igen?
Citera
2022-08-08, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch

Ingen har någonsin sett längre än vad man skall kunna se. Där emot finns det gäng idioter på YT som inte förstår hur långt man skall kunna se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in