2022-08-08, 19:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
På denna korta filmen ser man verkligen krigets verklighet. Lyssna bara på ljudet i bakgrunden! Måste vara från ett frontavsnitt. Omöjligt att veta vem som är vem tycker jag dock.

https://twitter.com/u_me_reality/status/1556695347501666305
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-08-08 kl. 19:49.
Citera
2022-08-08, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Så här ligger det till: Enkelt regelverk som alla som gjort en GSU/GMU i Sverige eller USA eller NATO fått lära sig. Militära objekt som genuint skyddas av konventioner ska helst grupperas 500m från trupp och tydligt märkas ut med röda kors markeringar. Exempelvis fältsjukhus och liknande.

1.1. Likadant är det med civila befolkningsansamlingar, finns det civila där huserar militären på behörigt avstånd. Finns det inga civila är kan militären föra krig i byggnaderna efter behag. Smärre överlappningar kan finnas i husrums reglerna, men de är irrelevanta i sammanhanget av kryssningsmissiler eftersom det vanligen handlar om att låta en grupp ordinära infanterister sova i något källarutrymme med civila boende i byggnaden, långt ifrån räckvidden från normal artilleri.

1.2. Ditt hysteriska skrikande gör inte situationen bättre. Du är betraktad som en fjant och vad värre är att du inte vill lära dig ens grundläggande regler. Saxat från Svenska soldatinstruktionen tillgänglig för envar på nätet, och som varenda hemvärnsgubbe, malaj eller soldat utbildats på

"Civila kan finnas kvar i hus och ruiner, speciellt skyddsrum och källare. Det är därför viktigt att kontrollera ”civilläget”. Se till att snabbt få bort civila från det direkta stridsområdet eller ner i skyddsrum så att de inte riskerar att skadas eller dödas. Anvisa dem samlingsplatser eller utrymningsvägar."

1.3. Detta är alltså dina skyldigheter som menig soldat. Högre befäl har givetvis betydligt större ansvar än så för civila. De högre politikerna och försvarsledningen ansvarar för att områden utryms på civilister. Soldatinstruktionen tar upp att 100% fullständiga sådana inte alltid kan genomföras.

1.4. Sluta med ditt hysteriska gråt snyft, nu va. Tror du verkligen att Ukraina pysslar med det de gör av "ren godhet"?, tänk på Mariupol, de hade säkert fortfarande belägrat Azovstal bunkern ifall Zelenskij utrymt Mariupol enligt krigsreglerna. 100k personer med två veckors mat, säg 50 portioner blir kring 5 miljoner portioner mat. Kunde räckt länge till försvararna.

1.5. Fast när man läser dina inlägg förstår man varför de valde en komiker istället för en städare. De borde ha valt en general med humor och glimten i ögat istället.

1. Nu svamlar du bara. Fake orders har ingen betydelse i sammanhanget.

2. Regeringar vet flera veckor innan bombardemang mot urbana områden precis när bombardemang inleds och ungefär i vilken omfattning de kommer att utföras. Det finns i allmänhet gott om tid att utrymma områden på civilister.

3. Inga fler fantasier från din sida, tack.

1. Även om Ryssland inte tillåter tryckande av västpropaganda är de ganska balanserade i sina rapporter. De har anammat samma propaganda typ som Mannerheim körde i vinterkriget i WW2.

1.1. Här i media i väst är det däremot den såkallade "jude orkestern" som spelar precis som i Nazi-tyskland och i Sovjet. Det är inget som de döljer utan de har officiellt deklarerat att de ska visa dess kvalitet i Ukraina kriget.

1.2. Personligen är jag "domare" i skönhetstävlingen och inte "deltagare" eller "troende".

1. Vad är det där för smörja, och varför denne text med stora bokstäver. Det framstår som både hysteriskt och rättshaveristiskt.

1. Amnesty har inte den auktoriteten, nej. Jag bryr mig inte ett jota om vad Amnesty har att säga om någonting. Kan bara konstatera att de ändrat uppfattning i något som påpekats överallt i åtta år utan att de agerat. Antagligen agerar de för att Ryssland vinner snarare än av någon plötslig upptäckt.

1. Du är hysterisk.

2. Kolla noggrant utrymningen av Karelen och icke försvaret av Vyborg. Det är arketypen för hur ett krigslagsenligt och professionellt försvar ska gå till.

2.1. Dessutom vann Finland de flesta av de slagen även om de förlorade kriget eller "vann freden". Att följa regler och lagar innebär inte alls någon form av svaghet.

1. Vad är det för svammel. Kan du inte för en debatt utan hysteriska kopplingar till typ aftonbladet, influencers din konstiga världsuppfattning m.m.
1. Vad säger du nu? GMU i USA innefattar detta? Är du säker? Var så snäll att definiera dessa förband som blir instruerade att "MILITÄRA OBJEKT skyddade utav konventioner" skall "helst" grupperas omsider 500m ifrån och därefter utmärkas med röda korsbindlar. Var så Jävla snäll att ge åtminstone en endaste "skola" som lär ut detta...EFTER 1880! (Förövrigt så säger du dessutom NATO, som om att det är en gemensam doktrin för alla medlemmar ....psssst...som sagt, skillnad på bokens drömmar och verkligheten)
1.1 Sedan när huserade försvarande styrkor på "behörigt avstånd" från militära styrkor under ett krig? 1500/1600 talet JA, sedan dess, NEJ. Simpelt. Källa - mina egna dagar i belägrade städer. Som sagt, du borde sluta se m/45'an som ett precisionsvapen på diverse fältövningar med ditt hemvärn
1.2 Finns inget som helst skrikande från min sida. Däremot använder jag VERSALER när det BEHÖVS påpekas hur jävla ute och reser den motsvarande parten( som du) kan vara. Och detta ÄR ett sätt som använts på både diskussionsforum såsom chattar på internet LÅNGT innan du fick för dig att versaler betyder skrik. Jag skriker aldrig, ALDRIG....jag GÖR något om andra LÅTER FÖR MYCKET. Konvensionellt eller ej, resultatet är det enda som betyder något. FRIDENS för det!
1.3 Nej, det är INTE någon MENIG soldats skyldighet att medvetet sätta sig själv eller andra i en situation som utgör direkt fara. Du hänvisar till något som DU har fantiserat ihop, och DET är RAKT emot DIREKTA fundamentala REGLER för en menig, eller för den delen en operatör. Ännu en gång har du NOLL insikt men tolkar det på ditt sätt från en läsfotöljs perspektiv. Regel nu 1 - Beskydda och ge din hjälp till CIVILA, fiende eller egna, FÖRE dina egna orders utföranden. Detta är dessutom i ALLA doktriner en GODKÄND orsak till vad som skulle kunna ses som ORDERVÄGRAN. Det är Endast ett väldigt fåtal av oss i basker som blundar för detta och lider kval och sömnlösa nätter i efterhand, MEN, SOLDATER(GRU/GSU OAVSETT LAND) i den meningen DU benämner dem, har DEFINITIVT fått lära sig denna regeln som NUMMER ETT! Sluta snacka dynga när du inte har annat än dina M52 minnen att gå på.
1.4 Gråt och snyft? Nej, jag bryr mig egentligen inte det minsta om vad Ukraina fyller för funktion eller om de gör saker i godhet eller ej. Fullständigt ovidkommande i situationen och HAR SÅ VARIT sedan 2014 också! (Sedan 2005 eller till och med 1990) . Det jag bryr mig om är hur Ryssland bryts ner till den sörja det egentligen är och därav inte längre kan FÖRPESTA världen med sin INAVLAT RETARDERADE syn på verkligheten. Du själv har inte mycket mer erfarenhet utav Ryssland förutom din lilla fanatism skapad utav läsande, så hur kommer det sig att du själv sitter och gråter ut din frustration över saker du inte har ett skit gemensamt med?
1.5 När de läser mina inlägg så förstår de flesta med en valnöt mellan öronen att jag skiter i om Zelensky så vore en tiggare från Ulan bator. Fullständigt ovidkommande vad och ven han är då han GÖR VAD SOM SKALL GÖRAS! Annat än dig det mr GSU
1. Svammlar om vad ? Fake orders? Ja, dessa är väldigt förekommande. Dessutom utomordentligt nyttiga för att bjuda fi på en kopp som inte kan tackas nej till
2. Vilka regeringar gör detta? Som I Ukrainas fall, ja, men vad menar du? Att Berlin, London och Dresden skulle utrymmts pågrund utav kännedom om eventuella anfall? I förväg? Enligt vilken doktrin? Din egen, eller de DE FACTO som det var och är? Ja du, svammel ligger dig varm om hjärtat. Den saken är ju kristallklar
3. Oroa sig icke, du får intet mången fantasi från mig, och om du upplever det så, så måhända att ditt öra är litet trasigt när det kommer till verklighetens eko.
1. Den dagen Ryssland är "balanserade" i sin framställning utav verkligheten, är den dagen då alla bibliotek har gått i Alexandriabibliotekets fotspår och ingen längre minns gårdagen. Men visst, skämta på och använd det som ditt momentum. Tro mig, tro mig, det ligger inte i din favör att bångstyrigt tro på fantasier och än mindre att hävda dem vara sanna
1.1 Vad exakt definierar du som "här i media i väst"? Sitter du på din franska balkong och bläddrar igenom vartenda såkallad "västmedia" innan du funnit lite mod till att klicka vidare till mer tillförlitliga östliga sajter? ÄN EN GÅNG så hänvisar jag dig till mitt svar gällande hur ANDRA läser SINA nyheter. Jag läser mina LOKALA nyheter jag, och utöver det så får jag det internationella genom mitt arbete. Styvt sätt så har du ingen som helst aning om vilka nyheter NÅGON (förutom dina inavlade serbkamrater här) läser eller följer. Men som sagt - du fick svaret i mitt förra inlägg
1.2 Du är inte domare över någonting förutom din sjukpension och förgätna minnes sorg. Sluta påkalla dig själv som annat än den stackars drömmare du är.
1. Min smörja är en så underbart grundad smörja att den till och med håller högre kurs än uraloljan för tillfället. Vill du ha en dos?
FORTSÄTTNING FÖLJER -
Citera
2022-08-08, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Så här ligger det till: Enkelt regelverk som alla som gjort en GSU/GMU i Sverige eller USA eller NATO fått lära sig. Militära objekt som genuint skyddas av konventioner ska helst grupperas 500m från trupp och tydligt märkas ut med röda kors markeringar. Exempelvis fältsjukhus och liknande.

1.1. Likadant är det med civila befolkningsansamlingar, finns det civila där huserar militären på behörigt avstånd. Finns det inga civila är kan militären föra krig i byggnaderna efter behag. Smärre överlappningar kan finnas i husrums reglerna, men de är irrelevanta i sammanhanget av kryssningsmissiler eftersom det vanligen handlar om att låta en grupp ordinära infanterister sova i något källarutrymme med civila boende i byggnaden, långt ifrån räckvidden från normal artilleri.

1.2. Ditt hysteriska skrikande gör inte situationen bättre. Du är betraktad som en fjant och vad värre är att du inte vill lära dig ens grundläggande regler. Saxat från Svenska soldatinstruktionen tillgänglig för envar på nätet, och som varenda hemvärnsgubbe, malaj eller soldat utbildats på

"Civila kan finnas kvar i hus och ruiner, speciellt skyddsrum och källare. Det är därför viktigt att kontrollera ”civilläget”. Se till att snabbt få bort civila från det direkta stridsområdet eller ner i skyddsrum så att de inte riskerar att skadas eller dödas. Anvisa dem samlingsplatser eller utrymningsvägar."

1.3. Detta är alltså dina skyldigheter som menig soldat. Högre befäl har givetvis betydligt större ansvar än så för civila. De högre politikerna och försvarsledningen ansvarar för att områden utryms på civilister. Soldatinstruktionen tar upp att 100% fullständiga sådana inte alltid kan genomföras.

1.4. Sluta med ditt hysteriska gråt snyft, nu va. Tror du verkligen att Ukraina pysslar med det de gör av "ren godhet"?, tänk på Mariupol, de hade säkert fortfarande belägrat Azovstal bunkern ifall Zelenskij utrymt Mariupol enligt krigsreglerna. 100k personer med två veckors mat, säg 50 portioner blir kring 5 miljoner portioner mat. Kunde räckt länge till försvararna.

1.5. Fast när man läser dina inlägg förstår man varför de valde en komiker istället för en städare. De borde ha valt en general med humor och glimten i ögat istället.

1. Nu svamlar du bara. Fake orders har ingen betydelse i sammanhanget.

2. Regeringar vet flera veckor innan bombardemang mot urbana områden precis när bombardemang inleds och ungefär i vilken omfattning de kommer att utföras. Det finns i allmänhet gott om tid att utrymma områden på civilister.

3. Inga fler fantasier från din sida, tack.

1. Även om Ryssland inte tillåter tryckande av västpropaganda är de ganska balanserade i sina rapporter. De har anammat samma propaganda typ som Mannerheim körde i vinterkriget i WW2.

1.1. Här i media i väst är det däremot den såkallade "jude orkestern" som spelar precis som i Nazi-tyskland och i Sovjet. Det är inget som de döljer utan de har officiellt deklarerat att de ska visa dess kvalitet i Ukraina kriget.

1.2. Personligen är jag "domare" i skönhetstävlingen och inte "deltagare" eller "troende".

1. Vad är det där för smörja, och varför denne text med stora bokstäver. Det framstår som både hysteriskt och rättshaveristiskt.

1. Amnesty har inte den auktoriteten, nej. Jag bryr mig inte ett jota om vad Amnesty har att säga om någonting. Kan bara konstatera att de ändrat uppfattning i något som påpekats överallt i åtta år utan att de agerat. Antagligen agerar de för att Ryssland vinner snarare än av någon plötslig upptäckt.

1. Du är hysterisk.

2. Kolla noggrant utrymningen av Karelen och icke försvaret av Vyborg. Det är arketypen för hur ett krigslagsenligt och professionellt försvar ska gå till.

2.1. Dessutom vann Finland de flesta av de slagen även om de förlorade kriget eller "vann freden". Att följa regler och lagar innebär inte alls någon form av svaghet.

1. Vad är det för svammel. Kan du inte för en debatt utan hysteriska kopplingar till typ aftonbladet, influencers din konstiga världsuppfattning m.m.
FORTSÄTTNING -

1. Amnsty är en underbar organisation som givetvis är färgad utav deras vilja till universal fred. Aldrig sagt eller påstått att de har någon jurisdiktion jag, så? Sedan varför du diskuterar det med mig är en gåta? Men det fyllde väl ut en utav dina icke fungerande punkter förmodar jag?
1. Fortfarande så är jag inte hysterisk och har än sålänge aldrig varit. Men visst, jag har varit nära att ifrågasätta mig själv mer än som bara väsen ja. De gångerna följde jag MILITÄRA regler om hur civila SKALL till VARJE pris besparas och försvaras. Dock inte pågrund utav någon amerikansk eller NATObaserad skola som du fantiserat ihop. Men det är för en annan tid och en annan tråd. Men nope, ganska långt ifrån hysteria faktiskt....hur står det till själv där inne in det slutna utrymmet?
2. ÅTER igen hänvisar du till hur saker utfördes för 80 år sedan, och du gör det dessutom därför att det har blivigt ditt "specialämne" och sorgligt nog det enda. Insnöad i sitt eget vansinne skapar inte mången möjlighet att ta sig ut. Sigh....förvånansvärt uppenbart i ditt fall, och lite sorgligt.
2.1 Tvärtom, fullständigt tvärtom! Finland förlorade de flesta slagen även om Ryssland förlorade än mer. MEN, den stora vinsten var på Soumis sida och tveklöst genom historien också. Ännu idag minns ingen Rysslands löjligt överdrivna försök till att ta lilla finland, men dock minns ALLA (i väst där vi VET) hur Finland förnedrade och spoittade på den korkade och rpbotstyrda VÄRDELÖSA ryssen. Du glömde visst bort att Finland inte BARA behövde slåss mot inavlade ryssar på färd för inget, utan dessutom ett annat mycket starkare och effektivare rike - Tyskland. Ja, de hjälpte varandra till och från, men den som stod själv och gjorde det på RIKTIGT var den finlänska soldaten och den finlänska familjen som SLOGS för sin FRIHET. DE VANN DEN! Precis som Ukraina NU GÖR! Tattare som Ryssland kommer aldrig att vinna eller lyckas med något, då moder jord ej kommer låta hennes misstag få lov att sprida sin sjukdom utöver det utrymme de har fått givet sålänge de håller sig INOM SITT MENTALSJUKHUS! Utanför det hospitalet så är de inget annat än efterblivna vilsna stackare som inte kan skilja på en vägskylt och ett rödljus.

893. FÄRDIGPERMANENTAT!
Citera
2022-08-08, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Som av en händelse:
Aleksey Arestovich, adviser to the head of the Presidential Office, once again demonstrates his attitude to the norms of international law:
"We have the right to everything. We are fighting, in general, for the survival of the nation, when in general all means are good," he says.
Yes, we remember. You are fighting for the survival of the American nation to the last Ukrainian. And all means are good, which means that you can, among other things, blow up a nuclear power plant? https://t.me/ukraina_ru/91471
https://t.me/vicktop55/5525

vad någon vitrysk knähund tycker är ju ganskt blekt i jmf med vad ukraina tvingats till , tycker du inte det?
Citera
2022-08-08, 19:51
Medlem
Citat:
Världen skriker efter ukrainskt spannmål:

First Crop Ship to Leave Ukraine Is Now Stuck Without a Buyer
Ukrainian embassy says cargo rejected by its buyer in Lebanon
Razoni was the first ship to transit new grain-export corridor

The first crop cargo to depart Ukraine’s newly opened grain ports is now floating in the Mediterranean Sea, searching for a new destination after losing its buyer.

Ukraine’s embassy in Beirut on Monday posted a picture of the vessel Razoni and said the cargo has been rejected by its final buyer in Lebanon, due to a five-month delay in its delivery. It was the first agriculture ship to leave the country’s major Black Sea ports since Russia’s invasion, loaded with about 26,500 tons of corn after a deal was recently brokered to restart exports.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-08-08/first-crop-ship-to-leave-ukraine-is-now-stuck-without-a-buyer#xj4y7vzkg
https://archive.ph/9XjYP

De polska investerarna ser ut att bli utan pengar. Det hade väl varit bättre att behålla lasten hemma så ukrainarna inte behöver fly in i rysskontrollerade områden för att få mat för dagen.

Lugn bara lugn, nu är det väldigt nära rysk seger vilket innebär att ingen behöver fly mer.
De får istället börja förbereda sig på den totala misär som väntar framöver.

Visst var det väl denna vecka du förutspådde att Kyev skulle slänga in handduken?
Citera
2022-08-08, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Broar håller ofta mer än vad som redovisas.
Ohhhh ja....så är det. Broar byggda utav kunnigt folk som inte sitter och säger - Skit i det, där kommer ändå aldrig någon blah blah blah, som sig är en väldigt vanlig syn i Ryssland. Så, ja, deras MAX 50 ton är nog utan tvekan MAX
Citera
2022-08-08, 19:52
Medlem
Citat:
Ukraina har tagit emot mängder av nödsändningar från olika länder även Sverige.

Så vad svamlar du om egentligen?

Skulle ryssar få nödsändningar från UK?

svamlar om vad, det är väll inte mitt problem vilka osubstansierade känslor du vill extrapolera ur ett csn inslag?
Citera
2022-08-08, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Undrar när polleten trillar ned i Sverige?
Nu ska kriget i Ukraina betalas av Europas invånare.

Det kommer inte alls se bra ut att sossarna väljer att stötta kriget genom att utbilda fler soldater.

Kriget i Ukraina borde redan nu vara en valfråga.

UK och Tyskland skickar kontinuerligt ut varningar till sina befolkningar för att öka krismedvetenheten, men ingenting vad jag kan se i Sverige ännu.

Tidigare premiärministern Gordon Brown varnar för fattigdom i Europa liknande 1800-talet.

https://www.bbc.com/news/uk-62456429.amp
Det är en valfråga, och därför kommer vart parti som visar någon som helst sympati för Ryssland vara som bortblåst. Helt underbart och som det skall vara helt enkelt.
PS. De som visar sympatier med Ryssland, partier eller personer, skall precis som på den gamla goda tiden bli bokförda och markerade som possibla fiender gentemot Sverige rikes säkerhet. Vi börjar sakteligen komma tillbaks till verkligheten. Nu är det bara spottbänkarna och offentliga hängningar som saknas, men det kommer om inte Ryssland faller till partiklar först
Senast redigerad av OnceUponACreek 2022-08-08 kl. 19:57.
Citera
2022-08-08, 19:54
Medlem
Reimers avatar
Nu djävlar har det hänt saker, en HIMARS annonseras ut på den svarta marknaden i Ukraina

Citat:
The HIMARS was spotted on the Ukrainian black market. An investigation is needed.

https://twitter.com/myrdovh/status/1556593087769632771
Citera
2022-08-08, 19:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har sett nån uppgift om att det finns bara en gränsövergång öppen i hela södern. Och det är vägen från Vasylivka upp till Kamianske. Södra Ukraina börjar bli tomt på folk nu ändå.
Det har du helt rätt i.

Citat:
One of the few routes people use to evacuate Russian-occupied territories back into Ukrainian-controlled areas has been flooded, leaving many civilians stranded, according to local officials.

“Unfortunately, due to the rains, the road through Vasylivka (in southern Ukraine) was washed away. It was the only more or less normal way to get out of the occupation towards the territory controlled by Ukraine,” an adviser to the head of the Kherson civil military administration said in a televised broadcast on Tuesday.

However, some difficult evacuations are still ongoing, according to the head of the Zaporizhzhia region military administration.

“The road to Kamyanske, through which people evacuated from the occupied territories, was washed away. There is a puddle of 1 kilometer long,” Oleksandr Starukh said. “The occupiers drive cars with Ukrainians right into this mud. The State Emergency Service pulls out cars with tractors and helps people get out of the mud.”

“On August 1, despite difficult weather conditions and heavy rain, 1,081 people returned to the territory under the control of Ukraine, including 265 children. Evacuation continues, we will do everything so that people can reach a peaceful territory under the control of Ukraine,” he added.

Local authorities said that while the route has become more difficult to travel, the influx of refugees has increased because of Ukraine’s counter-offensive towards Kherson.
Citera
2022-08-08, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Undrar när polleten trillar ned i Sverige?
Nu ska kriget i Ukraina betalas av Europas invånare.

Det kommer inte alls se bra ut att sossarna väljer att stötta kriget genom att utbilda fler soldater.

Kriget i Ukraina borde redan nu vara en valfråga.

UK och Tyskland skickar kontinuerligt ut varningar till sina befolkningar för att öka krismedvetenheten, men ingenting vad jag kan se i Sverige ännu.

Tidigare premiärministern Gordon Brown varnar för fattigdom i Europa liknande 1800-talet.

https://www.bbc.com/news/uk-62456429.amp
Det ligger lika mycket i Gordon Brown intresse att måla fan på väggen i UK som det är för diktaturanhängarna i den här tråden att måla upp ett kommande paradis i Ryssland.
Citera
2022-08-08, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Ryssar med charm?
Tillåt mig le, nämn en...

Natalia Poklonskaya var faktiskt rätt charmig,

Tillskillnad från skräcködlan Zakharova eller dem bleka flygvärdinnorna som Putin hade föredrag för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in