2022-08-08, 09:45
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Om Piggelinen skulle kosta 6 kr skulle försäljningen av t ex Magnum för 30 kr minska.
En hel del föräldrar skulle köpa den billigare Piggelinen.

Tycker för övrigt att Piggelin har smak av guanabana.

Magnum 30 kr

När jag var liten tyckte man Magnum för 18 kr var svindyrt och köpte den kanske en gång per sommar.
Citera
2022-08-08, 10:11
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Throwawaykonto18
Varför är Piggelin billigare än övriga glassarna?

Frusen saft mer eller mindre. En magnum är lite dyrare med grädde, choklad och annat...
Citera
2022-08-08, 10:43
Medlem
needAlifes avatar
Hmm, piggelin för mig kostade alltid 6kr. Vad ligger priset på idag?
Citera
2022-08-08, 11:23
Medlem
Barentss avatar
Piggelin har oavbrutet "sjunkit" i pris tack vare EU och en fri marknad, och antagligen gör man pinnen i ett land, saften i ett, och sätter ihop dem i tredje land. Denna lekstuga är nu slut och vi kommer att återgår till normalläge där piggelin görs i Sverige om den säljs i Sverige. Priset kommer då att stiga med gissningsvis 50%, men miljön och svenska arbetare tackar.

Jag tror vi nådde anti-peak-priser på alla varor, lägsta priset på alla varor någonsin, precis innan corona 2020. Corona gjorde att vi tröttnade på globalismen, och vi kommer åter att köpa en piggelin bara 1-2 gånger per år och känna den lyxiga smaken, istället för att vräka i oss fryst socker-vatten eftersom det är så billigt.

När jag var liten på 1960-talet fick jag en varmkorv per år. Det fanns inte ens burgare och pizza. En storstrut, den största glas man kunde tänka sig, kostade 1.75 kr, en vanlig som Candy Dip kostade 75 öre. Jag mådde hur bra som helst. Finns ingen stor lycka i överdriven konsumtion.
Citera
2022-08-08, 11:44
Medlem
xposures avatar
I början på 90-talet och man sprang till kiosken som grabb så kostade den 4kr minns jag.
Daimstrut kostade 12 tror jag.
Citera
2022-08-08, 13:28
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag ser via wikipedia att krympningen bara verkat vara tillfällig "1995 minskades vikten på Piggelin från 54 till 48 gram. 1998 fick glassen rundad topp och åter en vikt på 54 gram".

Jag ser också att det finns många entusiaster som oberoende resonerat om just priset på piggelin över tid, tex denne Ludde som snyggt nog använt sig av gamla reklamskyltar som källa (!).

Jag letade i vilken mån ordet "piggelin" dykt upp genom åren i morgonbladet, förskräckligt många men helt andra sammanhang: i nån hundra år gammal kontaktannons, nån hund som hette så, att 1985 kallades tydligen kokain så, liksom nån fryst fisk, och de gånger glassen nämnts så mest i förbifarten.
Citera
2022-08-08, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
När jag var i Malaysia för 3 år sedan kodade en Magnum 4 kr, här i Sverige är de strax under 30 kr.

Har inget med ämnet att göra men man märker hur mycket GB lägger på för sina glassar. Liknande glas från Lidl som ser exakt ut som en Magnum men lite sämre vaniljsmak kostar 11 kr.

Dom kostar typ 4 ringt vilket är 8kr i ett land där man tjänar typ 3ggr mindre. 24kr alltså.
Citera
2022-08-08, 14:23
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
2002 , pizza med dricka 39 kronor hos den lokala pizzerian. Idag ligger priserna på mer än det dubbla.
2002 betalde man 50 kr så fick man två drickor och så delade de pizzan i två halvor på lunchen. Var vanligt att elever från högstadiet gick dit.

Nu kostar pizzorna 110 kr på lunchen, en dricka. Så 130-140 med två drickor och delad pizza.

Då hade man kring 900 i barnbridrag... det har definitivt inte följt varken pizza-index eller piggelin-index.
Citera
2022-08-08, 15:21
Medlem
Nu har jag inte kollat priset på dem, men nog har kartongerna med piggelin (alltså den förpackning med flertalet glassar som man köper från Ica) krympt till ett reducerat antal glassar?

Och halvt off-topic: upplever ni att dessa glassar är aningen mindre söta än de man köper styckvis? Det gör jag.
Citera
2022-08-08, 15:47
Medlem
happilappis avatar
Om ni idioter sluter köpa överpriserade glassar så ska ni snart se att deras höga priser inte är hållbara.
Citera
2022-08-08, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
1977 hade Piggelinpriset ökat med 100 procent mot 1972 års pris och den lilla isglassen kostade nu 1 krona.
Nja, det stämmer väl inte. 1982-83 fick du en piggelin för under en spänn,
Citera
2022-08-08, 16:19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Är inte Piggelin äldre än så?
1972 känns för långt fram i tiden.

Dessutom vill jag minnas att den kostade 35 öre.

Kanske minns jag någon föregångare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in