2022-08-08, 10:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Föregicks inte "annekterinegn" av Krim av en folkomröstning där majoriteten ville tillhöra Ryssland?

Nej, det är Ukraina som brutalt invaderat och beskjutit, terroriserat och lemlästat civilbefolkningen i östra Ukraina, alltså beskjuter Ukraina sin egen befolkning, helt enligt din egen logik.

https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Crimean_status_referendum
https://www.themoscowtimes.com/2021/04/26/most-russians-support-annexation-of-crimea-poll-a73741

Man förvånas över människors dumhet.

Så Ukraina invaderade sitt eget land?

Föregicks? Kontrollfråga: vem arrangerade denna ’folkomröstning’?
Citera
2022-08-08, 10:49
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ett annat sätt att lösa problemet är att Ryssland låter bli att anfalla tättbebyggda områden, typ städer.
Fast det är Ukraina som gör det. Gör om gör rätt.
Citera
2022-08-08, 10:49
Medlem
Pojkrumsromantikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
500.000 man har Ukaina nu och det fylls sakta på med nyutbildade. Dom bataljonsgrupper som ryssarna flyttar nu är rätt så trasiga och lappade med rekryter med 2-veckorsutbildning. Så frågan är hur stort värde dom har?

För det första. Om Ukraina de facto har 500.000 man, kommer MINST över 50-70% vara underhåll/logistik/terräng/sjukvård/kommunikation/stab. Så låt säga mellan 150.000-250.000 man i stridande förband. Med vilka tunga vapensystem ska dessa stridande förband utrustas? Ukraina har erkänt att de förlorat 80% av sina tunga vapensystem.

Det tar mer än några månader att ersätta förlorade, utbildade och kompetenta underofficerare. Det tar mer än några månader att ge infanteri en duglig grundutbildning. Det tar mer än några månader att att utbilda soldater i att effektivt hantera ett tungt vapensystem. Lägg sedan till att alla understödjande förband ska tränas upp i underhåll, logistik m.m.

Siffror är bara siffror, ingen stampar upp en ny och fräsch försvarsmakt med ytterligare några 100.000 man på några månader.

Sedan hur stort värde rySSarnas förflyttade bataljonsgrupper kommer ha, det har jag ingen aning om. Men om Ukraina inte kan bedriva lyckade offensiver på bataljonsnivå mot 10-12 rySSka BTG:s i Kherson, kommer de knappast gå bättre mot ytterligare 30.

Citat:
UA skjuter ner nästan 100% av ryssarnas kryssningsrobotar också.

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på detta påstående. Det är så exceptionellt att jag känner mig nödgad att be om någon slags källa, eller en beskrivning hur du kommit fram till denna slutsats?

Citat:
Logistiskt saknar ryssarna lastbilar för transport av ammo. Det innebär att ryssarna inte längre kan ha stora förråd nära fronten på grund av himar och dom kan inte ha förråden långt bort från fronten då det inte finns tillräckligt med lastbil. Moment 22. Det närmar sig kollaps då.

HIMARS är på sin höjd ett irritationsmoment, det vapnet kommer inte på något sätt avgöra slaget om Kherson eller Donbas. Att rySSarnas logistik ska kollapsa har folk pratat om sedan 24:e februari. Exakt när kommer den kollapsa? Vilket data har du som påvisar att deras logistik håller på att kollapsa?
Citera
2022-08-08, 10:50
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Det är en jättebra fråga som jag inte har något bra svar på men jag tycker också man kan fråga sig varför i hela friden Ukraina skulle göra det?

Till saken hör ju att kraftverket naturligtvis är kopplat till det ukrainska kraftnätet. Följande är från västerländska/ukrainska källor (som jag misstänker du tar med många nypor salt) men jag har inte sett något som skulle tyda på att det skulle vara falskt:
* den ordinarie ukrainska personalen sköter fortfarande kärnkraftverket.
* kärnkraftverket försörjer Ukraina med el men inte Ryssland.
* det skulle ta åratal att ”koppla om” en sådan här anläggning till det ryska elnätet.

Om detta stämmer är det ju i Ukrainas intresse just nu att kärnkraftverket rullar på för tillfället. Ska jag vara djävulens (Putins) advokat kan man ju tänka sig att Ukraina tror att de snart kommer tvingas bort från området och vill ställa till så mycket jävelskap som möjligt medan de kan.

Ett annat scenario är ju att ryssarna samlar manskap och material för att de inte tror Ukraina törs anfalla där men Ukraina bedömer att de kan få in några bra smällar utan att riskera att skada kärnkraftverket alltför mycket.

Vad tror du själv?

EDIT: glömde länk
https://www.bbc.com/news/world-europe-61524376.amp
Ukraina har tidigare erkänt attacker mot kärnkraftverket.

On 19 July 2022, three Ukrainian suicide drones attacked Russian equipment and tents at the site. Ukraine's Ministry of Defense said that three Russian occupiers were killed and twelve injured.https://en.wikipedia.org/wiki/Zaporizhzhia_Nuclear_Power_Plant

Att Ukraina funnit det lämpligt att angripa kärnkraftverket råder med andra ord ingen tvekan om.

Men fortsätt gärna att spekulera i att dom inte har något sådant intresse
Citera
2022-08-08, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Det är en jättebra fråga som jag inte har något bra svar på men jag tycker också man kan fråga sig varför i hela friden Ukraina skulle göra det?

Till saken hör ju att kraftverket naturligtvis är kopplat till det ukrainska kraftnätet. Följande är från västerländska/ukrainska källor (som jag misstänker du tar med många nypor salt) men jag har inte sett något som skulle tyda på att det skulle vara falskt:
* den ordinarie ukrainska personalen sköter fortfarande kärnkraftverket.
* kärnkraftverket försörjer Ukraina med el men inte Ryssland.
* det skulle ta åratal att ”koppla om” en sådan här anläggning till det ryska elnätet.

Om detta stämmer är det ju i Ukrainas intresse just nu att kärnkraftverket rullar på för tillfället. Ska jag vara djävulens (Putins) advokat kan man ju tänka sig att Ukraina tror att de snart kommer tvingas bort från området och vill ställa till så mycket jävelskap som möjligt medan de kan.

Ett annat scenario är ju att ryssarna samlar manskap och material för att de inte tror Ukraina törs anfalla där men Ukraina bedömer att de kan få in några bra smällar utan att riskera att skada kärnkraftverket alltför mycket.

Vad tror du själv?

EDIT: glömde länk
https://www.bbc.com/news/world-europe-61524376.amp
De två första av dina punkter håller jag helt med om. De som jobbar inne på KV nu är rimligen ukrainsk personal, och det är säkerligen inkopplat ppå det ukrainska elnätet. Men detta nät sträöcker sig väl också in i delar av Ukraina som nu är besatta av Ryssland, eller kanske även DPR/LPR? stamnätet är ju mycket äldre än 2014.

Hur lång tid det skulle ta att re-routa kraftverket till det ryska nätet är svårt att säga, men jag håller med om att det blir en lång och komlicerad operation.
Citera
2022-08-08, 10:51
Medlem
Enligt Ukrinform som stödjer sig på meddelanden från försvarsstaben, har ryska försök att närma sig Bakhmut slagits tillbaka.

Det är dag 166 och naturligtvis en svår sits för Ukraina. Men man strider för sitt land och dödar inkräktarna.
Citera
2022-08-08, 10:52
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Du tror inte ryssarna har egna drönare?

[/url]
Jodå vi har ju sett deras deras drönare demonterats och kan konstatera att de bara bestod av teknik från väst förutom en tank gjord av en PET-flaska.

De saknar ju idag komponenter för att bygga fler såna drönare, därav deras fjäskande för Erdogan och mullorna i Iran.
Citera
2022-08-08, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det låter i stort sett som en rimlig prognos - ett "Rump Ukraine" kommer att återstå i väster, och det kommer inte att bli medlem av vare sig NATO eller EU på många år.

Sedan blir många inom EU (och inom Biden-administrationen) tvungna att bita huvudet av skammen för att försöka reda upp det praktiska, få igång normal handel igen och städa bort sanktioner som inte längre fyler någon uppgift utan bara ställer till med ekonomisk skada för både EU och Ryssland.
Jag noterar att du slutat argumentera för att Turkiet inte bara ska sälja drönare till Ryssland utan även låta Ryssland licenstillverkad dessa. Något särskilt skäl?

Det finns absolut noll och ingenting som tyder på att din febriga profetia om ryskt herravälde över resten av den ukrainska kusten skulle bli verklighet. Lika verklighetsfrämmande är din löjliga hypotes om att väst kommer vilja återställa handeln med Ryssland. EU arbetar intensivt med att fasa ut Ryssland som leverantör av energi, det är ett dyrt och omständigt projekt där ingen är intresserad av ytterligare en kovändning för att sätta sig i knäet på den aggressiva diktaturen igen.
Citera
2022-08-08, 10:58
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Jodå vi har ju sett deras deras drönare demonterats och kan konstatera att de bara bestod av teknik från väst förutom en tank gjord av en PET-flaska.

De saknar ju idag komponenter för att bygga fler såna drönare, därav deras fjäskande för Erdogan och mullorna i Iran.
Jaså? Och bevis för det har du förstås?
Citera
2022-08-08, 11:00
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Finns det några bevis för att folkomröstningen var "fejkad"? Så du tycker inte det är bra med folkomröstningar? På vilket sätt går folkomröstningar emot internationell lag?

Man förvånas över människors dumhet!

Din idiot! Om du inte skärper dig kommer du få löneavdrag. Men jag antar att du missuppfattar med flit, annars är det bara att beklaga. Jag nämnde den militära interventionen av Krim, inte folkomröstningen. Anser du att man kan skita i all internationell lag?
Man förvånas verkligen, verkligen, verkligen över människors dumhet!
Citera
2022-08-08, 11:03
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Ukraina har tidigare erkänt attacker mot kärnkraftverket.

On 19 July 2022, three Ukrainian suicide drones attacked Russian equipment and tents at the site. Ukraine's Ministry of Defense said that three Russian occupiers were killed and twelve injured.https://en.wikipedia.org/wiki/Zaporizhzhia_Nuclear_Power_Plant

Att Ukraina funnit det lämpligt att angripa kärnkraftverket råder med andra ord ingen tvekan om.

Men fortsätt gärna att spekulera i att dom inte har något sådant intresse

Fast det är en viktig skillnad där, att attackera fienders tält i anslutning till anläggningen är inte samma sak som att attackera själva reaktorerna. Hur klokt det är kan man ju ifrågasätta men förmodligen bedömde man att det var helt säkert.

Jag tror nog att Ukraina vill ha kärnkraftverket intakt men absolut inte vill tillåta ryssarna att ha ett safe space där. Svår situation.
Citera
2022-08-08, 11:04
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Varför inte bidra med bevis i stället för ditt eget önsketänkande? Jag finns här och väntar....

Man förvånas hela tiden över uppkäftiga människors dumhet!

Om du hade brytt dig om att läsa tråden så finns bilderna publicerade många gånger.

Önsketänkande…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in