Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Exakt
varför skulle Ryssland beskjuta ett kärnkraftverk i ett område som man har hållit i flera månader. och troligen avser att behålla efter en fred?

Det är en jättebra fråga som jag inte har något bra svar på men jag tycker också man kan fråga sig varför i hela friden Ukraina skulle göra det?
Till saken hör ju att kraftverket naturligtvis är kopplat till det ukrainska kraftnätet. Följande är från västerländska/ukrainska källor (som jag misstänker du tar med många nypor salt) men jag har inte sett något som skulle tyda på att det skulle vara falskt:
* den ordinarie ukrainska personalen sköter fortfarande kärnkraftverket.
* kärnkraftverket försörjer Ukraina med el men inte Ryssland.
* det skulle ta åratal att ”koppla om” en sådan här anläggning till det ryska elnätet.
Om detta stämmer är det ju i Ukrainas intresse just nu att kärnkraftverket rullar på för tillfället. Ska jag vara djävulens (Putins) advokat kan man ju tänka sig att Ukraina tror att de snart kommer tvingas bort från området och vill ställa till så mycket jävelskap som möjligt medan de kan.
Ett annat scenario är ju att ryssarna samlar manskap och material för att de inte tror Ukraina törs anfalla där men Ukraina bedömer att de kan få in några bra smällar utan att riskera att skada kärnkraftverket alltför mycket.
Vad tror du själv?
EDIT: glömde länk
https://www.bbc.com/news/world-europe-61524376.amp