Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
500.000 man har Ukaina nu och det fylls sakta på med nyutbildade. Dom bataljonsgrupper som ryssarna flyttar nu är rätt så trasiga och lappade med rekryter med 2-veckorsutbildning. Så frågan är hur stort värde dom har?
För det första. Om Ukraina de facto har 500.000 man, kommer MINST över 50-70% vara underhåll/logistik/terräng/sjukvård/kommunikation/stab. Så låt säga mellan 150.000-250.000 man i stridande förband. Med vilka tunga vapensystem ska dessa stridande förband utrustas? Ukraina har erkänt att de förlorat 80% av sina tunga vapensystem.
Det tar mer än några månader att ersätta förlorade, utbildade och kompetenta underofficerare. Det tar mer än några månader att ge infanteri en
duglig grundutbildning. Det tar mer än några månader att att utbilda soldater i att effektivt hantera ett tungt vapensystem. Lägg sedan till att alla understödjande förband ska tränas upp i underhåll, logistik m.m.
Siffror är bara siffror, ingen stampar upp en ny och fräsch försvarsmakt med ytterligare några 100.000 man på några månader.
Sedan hur stort värde rySSarnas förflyttade bataljonsgrupper kommer ha, det har jag ingen aning om. Men om Ukraina inte kan bedriva lyckade offensiver på bataljonsnivå mot 10-12 rySSka BTG:s i Kherson, kommer de knappast gå bättre mot ytterligare 30.
Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
UA skjuter ner nästan 100% av ryssarnas kryssningsrobotar också.
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på detta påstående. Det är så exceptionellt att jag känner mig nödgad att be om någon slags källa, eller en beskrivning hur du kommit fram till denna slutsats?
Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Logistiskt saknar ryssarna lastbilar för transport av ammo. Det innebär att ryssarna inte längre kan ha stora förråd nära fronten på grund av himar och dom kan inte ha förråden långt bort från fronten då det inte finns tillräckligt med lastbil. Moment 22. Det närmar sig kollaps då.
HIMARS är på sin höjd ett irritationsmoment, det vapnet kommer inte på något sätt avgöra slaget om Kherson eller Donbas. Att rySSarnas logistik ska kollapsa har folk pratat om sedan 24:e februari. Exakt när kommer den kollapsa? Vilket data har du som påvisar att deras logistik håller på att kollapsa?