2022-08-08, 06:36
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Enligt deras Fack Transport så gjordes år 2019;
64 400 avvisningar (Avlägsnanden kanske ingår där), 7000 omhändertaganden, 8200 Brotts avvärjningar, och 7500 gripanden. Alltså minst 22700 fysiska ingripanden, jämtemot hur många konkreta felaktiga ingripanden fanns det i massmedia det året? Det var endast några få, 227 stycken är 1%, så problemet är mindre än 1%. Dessutom när ordningsvakter har använt en tvångs, eller våldsåtgärd så har dom rapporteringsskyldighet till polisen, som kommer till platsen, polisen förhör naturligtvis den frihetsberövade, som säkerligen kommer att klaga på vilka svin vakterna är. Polisen är inte bara deras förman, dom är även förordnande, och tillsynsmyndighet för ordningsvakter, vad är det du känner till men inte Tillsynsmyndigheten gör?
https://www.transportarbetaren.se/kraftig-okning-av-ingripanden-fran-ordningsvakter/

Långt ifrån alla anmäler felaktigheter från ordningsvakter. Det är även fritt fram för ordningsvakter att sopa på folk utan att tillkalla polis vilket händer allt för ofta.
Citera
2022-08-08, 06:45
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
För det första finns det kriterier som måste uppfyllas för att bli omhändertagen.
För det andra är det inte konstigt alls att ordningsvakterna gjorde en annan bedömning. Mannen kunde ju uppenbarligen gå och stå själv, och visste troligen också vart han var någonstans och vart han var påväg. Då finns det ingen anledning att omhänderta enligt lob. Sen kan det ha funnits direktiv från förman (polisen) om att inte omhänderta folk, vilket händer när dom har fullt upp med annat. Då är det bättre att ringa ambulans när det verkligen behövs.

Till skillnad från dig bevittnade jag denna händelse och även om gubben kunde stå på egna ben var det knappt och är ett av få fall där jag sett någon verkligen vara en fara för sig själv. Självklart ger polisen inte direktiv om att inte omhänderta folk som utgör fara för sig själva för att de har fullt upp med annat. Detta var dessutom mitt på dagen så belastningen hos polisen var nog inte speciellt hög.
Citera
2022-08-08, 06:54
Medlem
develis avatar
Juha hade varit stökig eller aggressiv på nån bar och det finns uppgifter om att polis larmades innan tunnelbanan men var upptagna.

Funderade på om polis anlänt, oavsett om det blir hypotetiskt, och agerat på samma sätt.

Vittnet via Tv4.
"Från andra sidan kommer det en man. Han agerar konstigt, ja, men liksom, uppför sig väldigt märkligt.

Allting går ju väldigt snabbt men det kommer två unga ordningsvakter och börjar mota slag på honom, och jag reagerar på att dom tar upp batongerna och verkligen matar mot honom överallt.

Jisses,
Såg att väktare har mer utbildning än ordningsvakter idag, trots myndighetsutövande?

Ang akutsjukvård var det 6 timmar, om droger två timmars utbildning. 8 timmar är avsatt för den expanderande batongen.
Senast redigerad av develi 2022-08-08 kl. 07:04.
Citera
2022-08-08, 06:59
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Vem har sagt det?
Men det är också så att det framkommit i tråden och ingen har heller dementerat att det inte är dessa två.
Man kan ju faktiskt se dessa OV i filmen om du nu inte vet det?
Men tro du vad vill!
Jag bryr mig inte längre.
Det enda jag säger är att media i början angav samma ålder på de två OV men senare ändrade sig till att mannen var i 30-årsålder. Vilket som stämmer vet jag naturligtvis inte. Inte heller kan jag se på videon om han är 24 eller 30.
Citera
2022-08-08, 07:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Juha hade varit stökig eller aggressiv på nån bar och det finns uppgifter om att polis larmades innan tunnelbanan men var upptagna.

Funderade på om om polis anlänt, oavsett om det blir hypotetiskt, och agerat på samma sätt.

Vittnet via Tv4.
"Från andra sidan kommer det en man. Han agerar konstigt, ja, men liksom, uppför sig väldigt märkligt.

Allting går ju väldigt snabbt men det kommer två unga ordningsvakter och börjar mota slag på honom, och jag reagerar på att dom tar upp batongerna och verkligen matar mot honom överallt.

Jisses,
Såg att väktare har mer utbildning än ordningsvakter idag, trots myndighetsutövande?

Ang akutsjukvård var det 6 timmar, om droger två timmars utbildning. 8 timmar är avsatt för den expanderande batongen.

Inte en chans! Alla vittnen samt säkerhetschefer ljuger om händelsen för att mörka sanningen!

BO var ett helgon som försökte bjuda alla på perrongen på saft och bullar samt sjunga "we shall overcome".
Enligt vissa i denna tråden.

Hoppas OV frias snart, de gjorde bara sitt jobb hederligt och förtjänar en guldmedalj!
Citera
2022-08-08, 07:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
Inte en chans! Alla vittnen samt säkerhetschefer ljuger om händelsen för att mörka sanningen!

BO var ett helgon som försökte bjuda alla på perrongen på saft och bullar samt sjunga "we shall overcome".
Enligt vissa i denna tråden.
Hoppas OV frias snart, de gjorde bara sitt jobb hederligt och förtjänar en guldmedalj!
Höj nivån om du ämnar citera mig.

Är inte intresserad av drama på fjollnivå.
Citera
2022-08-08, 07:13
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Till skillnad från dig bevittnade jag denna händelse och även om gubben kunde stå på egna ben var det knappt och är ett av få fall där jag sett någon verkligen vara en fara för sig själv. Självklart ger polisen inte direktiv om att inte omhänderta folk som utgör fara för sig själva för att de har fullt upp med annat. Detta var dessutom mitt på dagen så belastningen hos polisen var nog inte speciellt hög.

Pratar du om BO i det aktuella fallet (vilket jag antar då annat är irrelevant här) så omhändertogs han inte enligt LOB?. Han greps väl för våld mot tjänsteman och misshandel?.
Citera
2022-08-08, 07:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Pratar du om BO i det aktuella fallet (vilket jag antar då annat är irrelevant här) så omhändertogs han inte enligt LOB?. Han greps väl för våld mot tjänsteman och misshandel?.
Ja, våld mot tjänsteman är vad hon säger till de som kommer.
Dess innan, när Juha ligger helt väck, har hon en dialog med "he punched me" på engelska att Juha slagit 10 pers.

Man skulle ju annars kunna tro att de läst LOB som fan läser bibeln.

Syftet med ett omhändertagande är att åsamka att den berusades säkerhet äventyras.
Via att åsamka den omhändertagne större olägenhet så ombesörjs att den omhändertagne undersöks av läkare så snart som möjligt.

"Vid omhändertagande enligt LOB ska ordningsvakten se till att omhändertagandet inte orsakar den omhändertagne större olägenhet än som är oundviklig med hänsyn till åtgärdens syfte eller väcker onödig uppmärksamhet (2 § LOB).
Ordningsvakten ska också sörja för att den omhändertagne vid behov undersöks av en läkare så snart det kan ske (3 § LOB)."

" Syftet med ett omhändertagande i sådana fall är i första hand att förhindra att den berusades
eller annans säkerhet äventyras."
Citera
2022-08-08, 07:36
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nja de hade ju uselt rykte även innan detta fall….
Förvisso , men deras beteende i detta fall sätter fokus , på ett negativt sätt , på hela kåren.
Citera
2022-08-08, 07:37
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
De ska omhänderta personer som utgör en fara för sig själv eller andra oavsett om de lämnar tunnelbanan frivilligt eller ej. Det var dessutom längesedan rutinerna avseende fyllecell ändrades, i första hand ska omhändertagna fyllon köras till beroendeakuten för vård och inte låsas in för enbart förvar.
Exakt. Inte avlivas på plats.
Citera
2022-08-08, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Fast har de tiotusentals ingripande verkligen gått bra och framförallt var de nödvändiga? Äkte en del tunnelbana i helgen oxh såg två helt onödiga ingripanden mot måttligt berusade personer som både hanterades bryskt och förödmjukande av vakterna, samtidigt som fler betydligt mer berusade personer var i närheten utan att vakterna reagerade på dom…

Fast vet du huruvida dessa ordningsvakter fick information ifrån LC gällande de här två personerna? Du har ingen aning om vad dessa har gjort innan, alls. Man ska nog inte vara så snabb med att döma. Det finns absolut urusla OV. Precis som det finns dåliga politiker, mekaniker och doktorer.
Citera
2022-08-08, 08:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Exakt. Inte avlivas på plats.

De har rätt att utföra våld om BO beter sig våldsamt vilket var tydligt i det här fallet. Sedan vet vi inte hur mycket motstånd BO gjorde men både säkerhetscheferna och vittnena har berättat att han betedde sig våldsamt och ofredade folk på perrongen så att ja.
Söker du problem så får du problem, sen att de ströp honom till döds var överstyr men hade BO betett sig något civilserat hade inte ens händelsen skett.

Har själv varit onykter miljontals gånger inte har jag betett mig våldsamt eller ofredat folk för det, man har ändå en mental spärr verkar som BO inte hade en sådan spärr vilket får mig att tro att han var emotionellt instabil.
Senast redigerad av ytmamz 2022-08-08 kl. 08:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in