2022-08-08, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Att just det var det viktigaste är din tolkning. Jag har en annan.

Han sa mycket precis som du sa. Och det mesta har han sagt förr. Mycket av det han sa är sådant som han måste säga som NATO-chef. Det nya, som han inte nämnt tidigare såvitt jag vet är att NATO:s uppgift är att undvika ett storskalig krig med Ryssland. Det är det som enligt mig är det viktigaste eftersom allt annat han sa inte var något nytt.

Dessutom förstår jag inte hur man ska se till att Ryssland inte vinner detta krig samtidigt som man måste göra allt för att undvika ett storskaligt krig med Ryssland. De säger emot sig självt lite grann.

Min tolkning är att man försöker tona ned det spända läget. Man har delvis gett upp och vill inte att det urartar i något kärnvapenkrig. Putin sa förra veckan något i stil med att det sista världen behöver är ett kärnvapenkrig. I mina ögon verkar det som om båda sidor försöker lugna ner situationen så att den inte urartar.
Sedan Putin startade sitt folkmord i Ukraina den 24 februari har Stoltenberg i alla sina uttalanden uppgett att NATO inte önskar ett storskaligt krig med Ryssland. Varför tror du att NATO inte skickar soldater till Ukraina? Varför gick NATO inte med på Noflyzone över Ukraina? Men sätter lille Putin sin lilltå in i ett NATO-land så kommer Putin få se på fan!
Citera
2022-08-08, 01:07
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Om någon gjorde en usel insats så var det väl snarare Ukrainas försvar?

Sett till styrkeförhållandena mellan länderna så har Ukraina gjort väldigt bra ifrån sig:

https://www.globalfirepower.com/countries-comparison-detail.php?country1=ukraine&country2=russia

När invasionen startade så trodde alla (både pro-ryssar och anti-ryssar) att Ryssland skulle köra över Ukraina på några dagar. Men så blev det inte.
Citera
2022-08-08, 01:07
Medlem
Citat:
Om någon gjorde en usel insats så var det väl snarare Ukrainas försvar?

Att ryssarna ville ta över Donbass och skapa en landbrygga till Krim var inte direkt någon hemlighet. Har det gått bra att förhindra det tycker du?

Det har Ryssland redan lyckats med. Frågan är om de tänker ge sig på Odessa och se till att Ukraina förlorar all tillgång till svarta havet. Klarar de av det?

Erdogan verkar dock kunna lukta sig till hur detta kommer sluta och därför springer han på möten med Putin för att se till att Turkiet får ett så pass bra utgångsläge som möjligt i det framtida nya landskapet.
Citera
2022-08-08, 01:10
Bannlyst
Citat:
Jag får känslan av att du pratar i nattmössan. Du har ingen aning om vad den ryska allmänheten tänker. Du bara blandar gissningar och önsketänkande.

De många ryssar jag pratat med ger mig en annan bild. Inte sagt att alla är positiva till kriget, det är få som är det, men nästan alla i Ryssland är medvetna om vem som provocerade vem här.

Jadu.

Är man fängelsevakt i ryskt interneringsläger så får man ett slags svar.

Om du nån gång lämnar fängelset och ställer samma frågar till random ryzz så kanske du får en mer adekvat beskrivning av verkligheten.

Det beror helt på hur hård du är med batongen.
Citera
2022-08-08, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Sedan Putin startade sitt folkmord i Ukraina den 24 februari har Stoltenberg i alla sina uttalanden uppgett att NATO inte önskar ett storskaligt krig med Ryssland. Varför tror du att NATO inte skickar soldater till Ukraina? Varför gick NATO inte med på Noflyzone över Ukraina? Men sätter lille Putin sin lilltå in i ett NATO-land så kommer Putin få se på fan!

Nu verkar det som om känslorna tagit över igen. Det gör meningsutbytet med dig meningslöst.

Enligt Estlands president som menar att hon fått ta del av NATO:s planer vid en eventuell rysk invasion av Estland, så kommer hjälpen till Estland dröja sex månader.
Citera
2022-08-08, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Däremot importen från EU och Väst har i princip helt upphört på grund av sanktioner mot både transporter och betalningar.
Fråga bara IKEA och HM varför man helt lagt ner sin verksamhet, och förlorat massor med milliader kronor i bl.a. sina fastigheter.
Dessa tillgångar har redan konfiskerats av ryska staten, då de tillhör företag från ett fientligt land, enligt rysk lag.
Det handlar då om svenska leveranser av vapen till Ukraina.

Jaha? Vad vill du ha sagt med det? Företagen som har lämnat Ryssland stod för 40% av landets BNP och den inhemska konsumtionen har fallit med drygt 60% sedan invasionen av Ukraina.

Sluta försök inbilla dig att det är resterande del av världen som tar stryk av sanktionerna mot Ryssland. Det finns inget sanktionerat land med en välmående ekonomi.
Citera
2022-08-08, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
HAHHAHAHHAHHAAhahhhhahhha....

Och vad ska ryssen göra med dom där fastigheterna?

Tillverka bokhyllan "Billy"?

Fan, putinrunkarna i tråden är så jävla dumma i huvudet så att man verkligen undrar hur ni får ihop ett normalt liv.

Vilket ni naturligtivs inte får, men erkänn att jag är lite artig ibland.

Vad man kommer göra med de konfiskerade fastigheterna från bl.a. IKEA och HM i Ryssland är för mig okänt?
Men om regeringen skänkt pengar istället för vapen till Ukraina, då hade nog IKEA och HM fått behålla sina fastigheter?
Ifall man någonsin kommer återuppta sin verksamhet, då kommer det säkert ta minst 10 år!
Citera
2022-08-08, 01:17
Bannlyst
Citat:
Det har Ryssland redan lyckats med. Frågan är om de tänker ge sig på Odessa och se till att Ukraina förlorar all tillgång till svarta havet. Klarar de av det?

Erdogan verkar dock kunna lukta sig till hur detta kommer sluta och därför springer han på möten med Putin för att se till att Turkiet får ett så pass bra utgångsläge som möjligt i det framtida nya landskapet.

Det får man nog ge honom. Sitter på all fartygstrafik in och ut till svarta havet. Nästan 80 miljoner invånare. Företag som levererar drönare som sopar rent i de piss-ryzzka ståvärnen.

Var har piss-ryssland att erbjuda Turkiet? Återigen? Ska piss-ryzzarna betala för drönarna med olja och gas i RUBEL?

AJHHHAHHAHJAJAJ.....jag tror att jag dör.....på riktigt....
Citera
2022-08-08, 01:19
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Och det mesta har han sagt förr. Mycket av det han sa är sådant som han måste säga som NATO-chef. Det nya, som han inte nämnt tidigare såvitt jag vet är att NATO:s uppgift är att undvika ett storskalig krig med Ryssland. Det är det som enligt mig är det viktigaste eftersom allt annat han sa inte var något nytt.

Jag tycker han säger precis samma saker som förut.

Citat:
(2022-02-27)

The US and Europe must “really stand together” in response to Russia's military aggression and “threatening rhetoric”, NATO chief Jens Stoltenberg said Sunday, adding the alliance “does not want war”.

“NATO does not want war with Russia, we don't seek confrontation,” he told BBC World.

“We are (a) defensive alliance, but we need to make sure that there's no room for misunderstanding, miscalculation about our ability to defend and protect allies.”

https://english.alarabiya.net/News/world/2022/02/27/Western-allies-must-stand-together-against-Russia-NATO-chief-
Citera
2022-08-08, 01:20
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Sett till styrkeförhållandena mellan länderna så har Ukraina gjort väldigt bra ifrån sig:

https://www.globalfirepower.com/countries-comparison-detail.php?country1=ukraine&country2=russia

När invasionen startade så trodde alla (både pro-ryssar och anti-ryssar) att Ryssland skulle köra över Ukraina på några dagar. Men så blev det inte.
Det är som att säga att sett till konstnärens antal kromosomer så har denna målat en mycket fin tavla.

Under tiden som alla jublar över hur bra man lyckats försvara sig i norr så kvarstår faktum att man totalt misslyckats i söder.

Lyckas ryssarna ta dom återstående ~25% dom saknar av Donbass så förväntar jag mig att Putin kommer att utropa specialoperationen som framgångsrikt avklarad.

Att jämföra total storlek på respektive militärmakt är inte särskilt givande då endast den ena sidan har hela sin militärmakt på plats. Ska man även räkna in resurser utanför Ukraina så är det ju NATO som är Goliat.
Citera
2022-08-08, 01:24
Bannlyst
Citat:
Det är som att säga att sett till konstnärens antal kromosomer så har denna målat en mycket fin tavla.

Under tiden som alla jublar över hur bra man lyckats försvara sig i norr så kvarstår faktum att man totalt misslyckats i söder.

Lyckas ryssarna ta dom återstående ~25% dom saknar av Donbass så förväntar jag mig att Putin kommer att utropa specialoperationen som framgångsrikt avklarad.

Att jämföra total storlek på respektive militärmakt är inte särskilt givande då endast den ena sidan har hela sin militärmakt på plats. Ska man även räkna in resurser utanför Ukraina så är det ju NATO som är Goliat.

Du menar - om jag förstått dig rätt - att om Putin lyckas ta några skitstäder i Donbass så kommer Putin att förklara specialoperationen som framgångsrikt avklarad?

Jaha.

Vad ska han göra sen då?

Dra tillbaka sina trupper?

Få sig en käftsmäll vid förhandlingsbordet?

Isolera sig totalt i sin lilla bunker?

Eller är du så jävla enfaldig att du tror att väst kommer att nöja sig med ett sånt "tillkännagivande"?

Då är du ju fullkomligt dum, i hela huvudet.
Citera
2022-08-08, 01:32
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ja den gör det, men det Moskva som är er våta dröm att erövra ligger ovanför ytan.

Mycket Poltava-komplex härinne.

Släpp flaskan nu

Det finns ingen väst stat som öht är intresserad av Moskva och notan för de resurser som krävs för att bringa ordning där ( ryssar tuktas bäst av ryssar och en varaktig förändring börjar från insidan . Man gör upp med gamla spöken och kvarlevor och kör en sanningskommision mot svindlarna och de kriminella politikerna )

Jämför gärna med resurserna USA avsatte till Tyskland och Japan efter ww2 sedan kör du en förenklad valuta ökning . Därför inga krig vinns idag . Det är nämligen dyrt att investera i en varaktig fred så att man kan vinna freden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in