2022-08-08, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Enligt Stoltenberg for 3 dagar sedan:

https://www.nato.int/cps/en/natohq/opinions_198141.htm

"In this conflict, NATO has two tasks. Support Ukraine. And prevent the conflict from spreading into a full-scale war between NATO and Russia."

Det blir sakta sakta andra toner från Väst. För några månader sedan var målet att få Putin avsatt, Ryssland krossat osv osv.

Nu vill NATO tydligen undvika en fullskalig konflikt mellan Ryssland och NATO.

Inom några månader kommer kriget vara slut. USA kommer lägga all skuld på Zelensky. Att han inte var samarbetsvillig osv osv. Ukraina kommer förlora en del av sitt territorium. EU kommer få betala detta krig via sina elräkningar. Den amerikanska LNG-gasen kommer kosta skjortan.

Och på Flashback kommer fåren diskutera hur Moskva lättast ska intas och fantisera om den Kherson-offensiven som aldrig kommer komma.
Lite mer vad Stoltenberg sa i sitt tal på Utöya:

The war in Ukraine is the most dangerous moment for Europe since World War Two, and Russia must not be allowed to win, NATO Secretary-General Jens Stoltenberg said on Thursday.

To prevent Moscow from succeeding, NATO and its member countries may have to continue to support Ukraine with arms and other assistance for a long time to come, he said.
It's in our interest that this type of aggressive policy does not succeed,"

This is not just an attack on Ukraine, an independent democratic nation with more than 40 million people, it's also an attack on our values and the world order we want," the NATO chief said of the war.

https://www.reuters.com/world/europe/nato-chief-says-russia-must-not-win-ukraine-2022-08-04/

Jens Stoltenberg sa mycket i sitt tal, men det absolut viktigaste han framförde var:
Ryssland får absolut INTE vinna detta krig!
Citera
2022-08-08, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ja den gör det, men det Moskva som är er våta dröm att erövra ligger ovanför ytan.

Mycket Poltava-komplex härinne.

Staden Moskva är som ett tandlöst 45-årigt ryskt luder.

Alla vet att hon ligger där, men det är bara putinrunkare som vill dit.

För andra gången.

Edit: Och, för fan, hold your horses, jag sa INTE att hon har apkoppor! Skärp till er nu!. Ds.
Senast redigerad av Invektiv72 2022-08-08 kl. 01:07.
Citera
2022-08-08, 00:42
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Haha alla som önsketänkt att militären ska vända sig emot Zelensky och snart är det över osv.

Ryssland står och stampar frontlinjen flyttar sig knappt och på vissa ställen blir man tillbakatryckta.

Alla städer man erövrat har man först gjort till ruiner utom Kherson som föll pga förrädare.

Så satans usel insats. Och än vacklar inte stödet från väst tvärtom vapen och pengar fortsätter flöda in. Medans stormakten Ryssland måste gå och tigga drönare hos ayatollan i Iran. Och gömma sig vid ett kärnkraftverk. Alltså sällan har en militär makt visat sig så patetisk.

Och alla dårar i väst som stöttar Ryssland grattis ni är nu förevigt brännmärkta som psykiskt instabila knäppgökar. Ni är lika utfrysta som Hitlerfans 1944
Om någon gjorde en usel insats så var det väl snarare Ukrainas försvar?

Att ryssarna ville ta över Donbass och skapa en landbrygga till Krim var inte direkt någon hemlighet. Har det gått bra att förhindra det tycker du?
Citera
2022-08-08, 00:42
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Kognitiv dissonans ja. Kartan stämmer inte med verkligheten. Låt oss rita om verkligheten.

Snart tar vi Moskva!!!

Tiden är inte på er sida. För varje dag som går så dör ryZZka soldater och materiel förloras. Snart blir det höst, lervälling att köra fast i, mörker som kräver mörkersikten som Ukraina har men som angriparna saknar. Har ni ens vinterutrustning? I början av 3-dagarskriget (ähum… nu kanske dag 170-ish?) så frös fler ryZZar ihjäl än blev ihjälskutna av försvararna.

Ukraina får in nytt motiverat manskap varje dag och framför allt nya moderna vapen från den upplysta världen. Nu talas det t o m om att bygga underjordiska vapenfabriker inne i Ukraina för att bygga vapensystemen direkt på plats för att snabbare få ut dem till fronten.

https://www.dn.se/sverige/forsvarsindustrin-snabba-beslut-kravs-for-att-hjalpa-ukraina/
Citera
2022-08-08, 00:44
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ja den gör det, men det Moskva som är er våta dröm att erövra ligger ovanför ytan.

Snälla du, det är Ukraina som får äran att tåga in där. Sverige är inte i krig med någon sist jag kollade.
Citera
2022-08-08, 00:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Ingen vill erövra Ryssland. Det är ett skitland. Hade det varit intressant hade det ju skett 1991. Ryssarna tror inte heller någon vill anfalla dem, det är bara propaganda till den ryska allmänheten för att rättfärdiga sina erövringskrig. Och den allmänheten tror inte heller på det. Bara lite tokiga serber och araber utanför Ryssland tror på det snacket.
Citera
2022-08-08, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Lite mer vad Stoltenberg sa i sitt tal på Utöya:

The war in Ukraine is the most dangerous moment for Europe since World War Two, and Russia must not be allowed to win, NATO Secretary-General Jens Stoltenberg said on Thursday.

To prevent Moscow from succeeding, NATO and its member countries may have to continue to support Ukraine with arms and other assistance for a long time to come, he said.
It's in our interest that this type of aggressive policy does not succeed,"

This is not just an attack on Ukraine, an independent democratic nation with more than 40 million people, it's also an attack on our values and the world order we want," the NATO chief said of the war.

https://www.reuters.com/world/europe/nato-chief-says-russia-must-not-win-ukraine-2022-08-04/

Jens Stoltenberg sa mycket i sitt tal, men det absolut viktigaste han framförde var:
Ryssland får absolut INTE vinna detta krig!

Att just det var det viktigaste är din tolkning. Jag har en annan.

Han sa mycket precis som du sa. Och det mesta har han sagt förr. Mycket av det han sa är sådant som han måste säga som NATO-chef. Det nya, som han inte nämnt tidigare såvitt jag vet är att NATO:s uppgift är att undvika ett storskalig krig med Ryssland. Det är det som enligt mig är det viktigaste eftersom allt annat han sa inte var något nytt.

Dessutom förstår jag inte hur man ska se till att Ryssland inte vinner detta krig samtidigt som man måste göra allt för att undvika ett storskaligt krig med Ryssland. De säger emot sig självt lite grann.

Min tolkning är att man försöker tona ned det spända läget. Man har delvis gett upp och vill inte att det urartar i något kärnvapenkrig. Putin sa förra veckan något i stil med att det sista världen behöver är ett kärnvapenkrig. I mina ögon verkar det som om båda sidor försöker lugna ner situationen så att den inte urartar.
Citera
2022-08-08, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
13% av Rysslands totala export går till Kina.
Det borde räcka som svar. Ryssland klarar sig inte enbart på östlig handel. Väst är Rysslands viktigaste handelspartner och inget land eller region kan ersätta det.

Däremot importen från EU och Väst har i princip helt upphört på grund av sanktioner mot både transporter och betalningar.
Fråga bara IKEA och HM varför man helt lagt ner sin verksamhet, och förlorat massor med milliader kronor i bl.a. sina fastigheter.
Dessa tillgångar har redan konfiskerats av ryska staten, då de tillhör företag från ett fientligt land, enligt rysk lag.
Det handlar då om svenska leveranser av vapen till Ukraina.
Citera
2022-08-08, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ingen vill erövra Ryssland. Det är ett skitland. Hade det varit intressant hade det ju skett 1991. Ryssarna tror inte heller någon vill anfalla dem, det är bara propaganda till den ryska allmänheten för att rättfärdiga sina erövringskrig. Och den allmänheten tror inte heller på det. Bara lite tokiga serber och araber utanför Ryssland tror på det snacket.

Jag får känslan av att du pratar i nattmössan. Du har ingen aning om vad den ryska allmänheten tänker. Du bara blandar gissningar och önsketänkande.

De många ryssar jag pratat med ger mig en annan bild. Inte sagt att alla är positiva till kriget, det är få som är det, men nästan alla i Ryssland är medvetna om vem som provocerade vem här.
Citera
2022-08-08, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Däremot importen från EU och Väst har i princip helt upphört på grund av sanktioner mot både transporter och betalningar.
Fråga bara IKEA och HM varför man helt lagt ner sin verksamhet, och förlorat massor med milliader kronor i bl.a. sina fastigheter.
Dessa tillgångar har redan konfiskerats av ryska staten, då de tillhör företag från ett fientligt land, enligt rysk lag.
Det handlar då om svenska leveranser av vapen till Ukraina.

HAHHAHAHHAHHAAhahhhhahhha....

Och vad ska ryssen göra med dom där fastigheterna?

Tillverka bokhyllan "Billy"?

Fan, putinrunkarna i tråden är så jävla dumma i huvudet så att man verkligen undrar hur ni får ihop ett normalt liv.

Vilket ni naturligtivs inte får, men erkänn att jag är lite artig ibland.
Senast redigerad av Invektiv72 2022-08-08 kl. 01:00.
Citera
2022-08-08, 00:58
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Nu har Ukraina bombat Antonovskybron ännu en gång. Precis som alla sa skulle hända.

Ja, det verkar som det:

Citat:
Antonovsky bridge in Kherson hit again despite Russians' absurd attempts to defend bridge

https://www.dailykos.com/stories/2022/8/7/2115080/-Antonovsky-bridge-in-Kherson-hit-again-despite-Russians-absurd-attempts-to-defend-bridge
Citat:
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1556373340352290816
https://twitter.com/am_misfit/status/1556391030093520898
Citera
2022-08-08, 01:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag får känslan av att du pratar i nattmössan. Du har ingen aning om vad den ryska allmänheten tänker. Du bara blandar gissningar och önsketänkande.

De många ryssar jag pratat med ger mig en annan bild. Inte sagt att alla är positiva till kriget, det är få som är det, men nästan alla i Ryssland är medvetna om vem som provocerade vem här.

Så ryssar säger till dig att de trodde NATO skulle erövra Moskva? De måste vara ovanligt korkade. Jag har sett många intervjuer med vanliga Ryssar och de säger allt möjligt tokigt men att NATO skulle invadera dem är inte en av sakerna. Det är alltid bara kränkthets-saker som att USA måste respektera dem och att de måste ha en ny säkerhetsordning etc.

Putin själv drar ju bort trupper från gränserna till NATO för att skicka till Ukraina. Inget Ryssland gjort tyder på att de är oroliga för NATO, de anföll ju Ukraina just för att det inte var med i NATO.

Återigen det är nog bara serber och araber som tror sådant trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in