2022-08-07, 19:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hade amerikanska styrkor varit inblandade så hade USA kunnat svänga. Hade Storbritannien haft styrkor i Ukraina hade dom säkert svängt efterhand också.

Men nu gäller det vapen och ekonomiskt stöd. Det klarar opinionen för pengarna hade ändå kastats bort på annat som utvecklingshjälp, klimatåtgärder och annat. Nu går pengarna istället till att "se till att Ukraina inte förlorar". I Sverige är vi till och med beredda att betala extra skatt, men det sistnämnda kommer inte att hända.

Ja detta är mycket viktigt. Hade soldater från västländerna dött så hade det varit en helt annan politisk fråga. Men när det "bara" är en ekonomisk fråga så är det en helt annan sak. Politikerna kan säga att det skapar arbete i försvarsindustrin och att det lönar sig på lång sikt när Ukraina kan blir en viktig marknad och handelspartner.
Citera
2022-08-07, 20:03
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror på förändringar inom Kreml nästa år. Det blir nödvändigt för det är tydligt att man inte klarar av detta krig. Vi har nu dag 165 och Ryssland blir långsamt svagare.

Tror det (dessvärre) tar längre tid. Putin har landet i ett järngrepp. Bara tänk på samtliga "Gazprom-chefer" som mystiskt har tagit livet av sig/blivit mördade sedan kriget startade. Han har heller inte mobiliserat i städerna i "väst-ryssland".

Som du säger, så blir man långsamt svagare. Det hela kan väl förändras om en Ukrainsk offensiv skulle få någon del av den ryska fronten att "klappa ihop". Lite trist att jänkarna inte verkar skicka flera HIMARS..
Citera
2022-08-07, 20:04
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Men jag frågade efter attacken på fängelset. Den har de inte skrivit om.
Ännu har ingen släppts in i området för den aktuella händelsen, Ryssland nekar alla internationella organisationer tillträde trots att det skulle ligga i det ryska intresset att visa på sin oskuld om de nu ej bär ansvar för massakern, den saken är märklig och gör omvärlden ganska misstänksamma kring det ryska agerandet. Tanken om att uppstädning och utplånande av eventuella bevis känns inte alltför fjär. En oändligt sorglig historia- det där. Illdåd, lögner och ondska, ru™.
Citera
2022-08-07, 20:07
Bannlyst
En skäggapa som får åka hem utan vänsterknä. Och utan vänsterfot.

https://twitter.com/markito0171/status/1556173552298037248
Citera
2022-08-07, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja jävlar! Trodde det var ett skämt först. Snacka om att det måste vara kris för de ryska pansartrupperna…

Jo du
https://www.globaldefensecorp.com/2022/04/10/desperate-russian-army-is-attaching-wooden-logs-as-armor-with-trucks-and-tanks/

Andra uppgraderade ryska fordon 🙈 finns mängder av bilder på detta antagligen vet dom ryska förbanden att deras utrustning är skräp och nu är dom desperata.
Jag fattar faktiskt inte hur Ryssland kunde anfalla Ukraina det är uppenbart att det skulle misslyckas.

Fattar inte heller hur det finns folk som tror det går bra för Ryssland 🙈. Finns gått om idioter tydligen.
Men det är kört för Ryssland dom har redan förlorat detta men det kommer hålla på länge till jag gissar på en vår offensiv av Ukraina dom har inte bråttom och kan bara bygga upp sin förmåga samtidigt som rysslands sjukner som en sten.
Ryssland kommer vara tillbaka på stenåldern när deta är klart typ.
Citera
2022-08-07, 20:10
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nej ryssarna saknar förmåga till precision. Dom missar allt utom städer och civila.

Precision kan kompenseras med kvantitet i väldigt många fall.
Citera
2022-08-07, 20:13
Medlem
Citat:
Jag är faktiskt mer bekymrad över hur den ukrainska befolkningen ska få det i framtiden. Det är ju de som får ta smällen. Flera miljoner har flytt och kanske inte ens kan återvända. Och ju längre kriget pågår ju värre blir det för befolkningen i slutändan.

Ryssarna klarar sig nog ändå.
Du inbillar dig väl inte att det blir regimskifte i Kreml pga några torrdass i Sibirien?

Det är därför vi som verkligen bryr oss om människorna i Ukraina vill skicka mer vapen, mycket mer vapen, för att få slut på kriget så fort som möjligt och sedan hjälpa dem att bygga landet igen.
Citera
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Jag är faktiskt mer bekymrad över hur den ukrainska befolkningen ska få det i framtiden. Det är ju de som får ta smällen. Flera miljoner har flytt och kanske inte ens kan återvända. Och ju längre kriget pågår ju värre blir det för befolkningen i slutändan. Ryssarna klarar sig nog ändå. Du inbillar dig väl inte att det blir regimskifte i Kreml pga några torrdass i Sibirien?
Joo du Mary, det är vackert och fint se dina stora omsorger över det ukrainska folket- deras situation och kamp för sin frihet, jag blir alldeles varm om hjärtat. Jag är säker på att du önskar det ryska rövarpacket ut ur Ukraina och att Ryssland släpas långt bortom alla möjligheter till att någonsin angripa sina grannar- eller annan, igen. Jag håller på dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1554824362699542531?t=hkxsFyVRTQ4MdHb37a75Bw&s=19
Och vad som väntar han när han kommer hem till Ryssland igen 😂
Citera
2022-08-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja detta är mycket viktigt. Hade soldater från västländerna dött så hade det varit en helt annan politisk fråga. Men när det "bara" är en ekonomisk fråga så är det en helt annan sak. Politikerna kan säga att det skapar arbete i försvarsindustrin och att det lönar sig på lång sikt när Ukraina kan blir en viktig marknad och handelspartner.

Glöm inte att det lönar sig för världsfreden att göra Ryssland till europas krympling...
Ett pris väl värt att betala.
Citera
2022-08-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Renault-fabrik??

Det stämmer att Renault köpte upp ryska Lada, men att därför kalla det en Renault-fabrik, det är väl magstarkt. Självklart kommer det påverka när ägaren drar, se Saab/GM, men med rätt vilja får man snart igång produktionen.
Intressant det där.
Det finns skäl att tro att att Renault tagit med sig vitala saker för produktion, t.ex. mjukvara för produktion och produktionsstyrning.
Hela produktionen är baserad på Renaultdelar, en Lada är en gammal Renault i botten.

Men om produktionen startas upp så kommer det inte att kunna bli några som helst uppgraderingar av konstruktionen, utvecklingen upphör och en Lada producerad idag kommer att vara densamma även om många år.

Ryssarna har inga som helst möjligheter att uppdatera produktionen, även om de tar hjälp av kineser kommer det att ta decennier.
Eftersom det inte kommer att finnas några ryska ingenjörer kvar om tio år så blir det ännu svårare.
Ryssland håller på att kollapsa.
Citera
2022-08-07, 20:17
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72

Förmodligen var det dessutom ryssarnas egna personminor. Ryssarna har en förkärlek till små minor som terrorvapen:

PFM-1 mina:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/PFM-1_mine
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in